(9.50 hodin)
(pokračuje Tlustý)
A teď začneme změnami okamžitými neboli nesystémovými. Věková hranice pro ochod do důchodu se bude zvyšovat do dosažení shodné hranice 63 let pro muže i ženy. Bude zrušena možnost dočasně kráceného starobního důchodu při předčasném odchodu. Dojde k redukci hodnocení doby studia pro účely důchodového pojištění. Dojde ke zrušení zákazu souběhu starobního důchodu a výdělku v období dvou let po nabytí nároku. Sazba příspěvku na státní politiku se sníží o dva procentní body z 3,6 na 1,6. Tato poslední věta bude předmětem vystoupení jedné mojí kolegyně, takže se nebudu pouštět do podrobné analýzy. Dovolte mi jen celkové hodnocení.
Domníváme se, že tyto kroky by mohly vést ke změně názvu České strany sociálně demokratické na nový název, a navrhuji proto, aby se nadále ČSSD jmenovala ČSAD, aby název Česká strana sociálně demokratická byl nahrazen názvem Česká strana asociálně demokratická. (Potlesk poslanců ODS.)
Ministerstvo práce a sociálních věcí předloží vládě blíže nespecifikovaný samostatný materiál s návrhem reformy prvního pilíře důchodového pojištění. To je zmínka o změnách systémových hodně vágní, a budu-li ji hodnotit, řeknu, že se jedná o nevymáhatelný slib, že skutečné reformy někdy po roce 2006, dovolte mi dodat někdy poté, co se už sociální demokracie nebude podílet na řízení tohoto státu, poté skutečně přijdou. Dovolil bych si z toho odvodit, že v zájmu České republiky by bylo, kdyby to bylo dříve.
Nemocenské pojištění - změny okamžité. Moratorium na zvyšování redukčních hranic. Prodloužení rozhodného období pro určení vyměřovacího základu ze třech na dvanáct měsíců. Redukce denního vyměřovacího základu pod dobu prvních čtrnácti dní nemoci ze 100 na 90 %, u částky do 480 korun snížení výše nemocenských dávek pro první tři kalendářní dny nemoci na 25 % denního vyměřovacího základu. Tady by můj komentář mohl znít viz bod předchozí, ale k němu ještě dodám, že se jedná o změny parametrů, které jsou vesměs v kompetenci vlády. My dlouhodobě navrhujeme převést výběr a vyplácení nemocenské pod zdravotní pojišťovny.
Změny systémové jsou sice avizované, ale nejsou specifikované. Kromě úvahy o poskytování náhrady mzdy zaměstnavatelem po dobu 14 kalendářních dnů nemoci s adekvátní kompenzací, a ta by nás zajímala zejména v podobě snížení sazby pojistného hrazeného zaměstnavatelem. Pokud by totiž došlo k přenesení této povinnosti na podniky a zaměstnavatele a nedošlo k této kompenzaci, jednalo by se o skryté zvýšení zátěže občanů i podniků tímto pojištěním.
Dávky státní sociální podpory a sociální péče. Zrušení příspěvku na dopravu. Příjemcům rodičovského příspěvku bude dána větší možnost v souběhu s výdělkem. U živnostníků se uplatní minimální fiktivní příjem ve výši 50 % průměrné mzdy. Zpřísnění podmínek a zvýšení kontroly a výplaty dávek zejména v oblasti sociální potřebnosti. Přenesení výplaty dávek státní sociální podpory z úřadů bývalých okresních měst na úřady práce s výjimkou Prahy, Brna, Ostravy a Plzně. Poslední bod je nepochybně výsledkem velkého úspěchu reformy veřejné správy a nepřímým přiznáním toho, že se to určitě nepovedlo tak, jak tvrdí vláda a vládní koalice.
ODS zrušení příspěvku na dopravu, příspěvku, jehož příjemcem byl konkrétní občan, a jeho přesun na dopravce, to znamená na instituce, považuje za nepřijatelné z důvodů systémových. Domníváme se, že dávka vyplácená občanovi má mít přednost před dávkou vyplácenou podniku. A pokud dokonce takový systém do dneška fungoval, považujeme za neuvěřitelné, že se vláda uchyluje k trendu opačnému, to znamená dává přednost podnikům ČSAD a podobným před dopravovanými osobami.
Změny systémové, když to řeknu opět jednoduše, budou později.
Veřejné zdravotní pojištění - změny okamžité. Opatření zaměřená na regulaci a kontrolu nákladů a zvýšení hospodaření zdravotnických zařízení. Platby za diagnózu segmentu lůžkové péče. Zavedení nástrojů atd. Stanovení minimálního vyměřovacího základu živnostníků na úrovni 40 % průměrné mzdy. Zvýšení vyměřovacího základu živnostníků pro odvod pojistného na zdravotní pojištění. Toto jsem už komentoval. To je jenom další bod, který patří do kategorie útok na živnostníky" s cílem je zčásti zlikvidovat a zčásti snížit jejich životní úroveň.
Změny systémové. Blíže neurčená reforma systému směrem k větší finanční soběstačnosti. Optimalizace a racionalizace sítě lůžkových zdravotnických zařízení. Jinými slovy, vládní návrh neobsahuje žádnou koncepci skutečné reformy zdravotnictví. Pouze se navrhuje lepiti otvory, kterými z tohoto systému peníze unikají. Nápad vlády přesunout dluhy nemocnic na konsolidační agenturu vydávaný za řešení toto situace - snad každý ví, že není ničím jiným než přilitím vody do děravé konve. Vyteče stejně jako ta předchozí a brzy se bude přilévat jiná. To, že to vyřeší - v uvozovkách - konsolidační agentura, není moc chytré řešení, protože podle zatím platné strategie má tato instituce do dvou let zaniknout, a až zanikne, tak všechny svoje dluhy vyúčtuje vůči státu, čímž se vyřešené peníze vrátí k úhradě teoreticky těm, kteří je tam přesunuli. Možná některým jiným, ale v každém případě státu, a stát z těchto závazků neunikne. Ale to určitě paní ministryně ví, jenom sází na to, že to nevědí občané.
Státní podpora stavebnímu spoření. I tady jsem mnohokrát od tohoto mikrofonu říkal, že je nepochybné, že stavební spoření se špatně jmenuje, že od počátku funguje jako univerzální podpora státu jakémukoliv spoření, které pak je používáno nejenom na stavební účely, ale i řadu jiných účelů. Také jsem tu mnohokrát říkal, že v době, kdy tato země procházela deflací, v době, kdy úroky z vkladů jsou nízké, považujeme takovouto státní tržně fungující podporu univerzálního spoření za správnou a pomáhající české ekonomice. A proto nesouhlasíme s jejím zrušením, byť by bylo správné, a to také navrhuji, aby tento nástroj byl přejmenován, aby se jmenoval tak, jaký skutečně je, aby se to nejmenovalo stavební spoření, ale by se to jmenovalo státní program na podporu úspor obyvatel. Protože tak to opravdu je, tak to funguje a tak je to podle našeho názoru správné.
Platy a personální opatření ve veřejném sektoru. Moratorium na růst počtu zaměstnanců ústředních orgánů. Zavedení šestnáctitřídního platového tarifního systému, ovšem s několikerým odkladem. Úprava způsobu odměňování státních zaměstnanců. Zmrazení platů ústavních činitelů. Odměňování příslušníků ozbrojených sborů a vojáků z povolání. Myslím, že tady netřeba mnohé připomínat. Za prvé mi dovolte uvést, že za kuriózní přípravu na úsporu ve výdajích právě na platy považuji poslední zasedání Poslanecké sněmovny, ve kterém se některým přípravně platy zvyšovaly. Myslím, že je to zajímavý příspěvek sociální demokracie k teorii úspor, protože teorie říká, že uspořit se dá nakonec skoro tolik, kolik se napřed utratí. Komentovat šestnáct tříd a odklady jejich zavedení považuji za skoro už zbytečné. Myslím, že je naprosto zřejmé, že to byl předvolební trik sociální demokracie, že byly naslibovány peníze, které nikdy nepřišly a nepřijdou, a jenom je dál a dál potvrzováno, že slibům, zvláště pak předvolebním a vycházejícím ze sociální demokracie, se nedá věřit vůbec nic. (Potlesk poslanců ODS.)
Vláda se dostala do pasti svých předvolebních slibů a zjevně neví, kudy z této pasti vyjít.
Nyní mi dovolte přednést analýzu všech těchto kroků. Cílů, které si vláda před sebe stanovila, má být dosaženo z jedné třetiny růstem rozpočtových příjmů a ze dvou třetin poklesem výdajů.
***