(10.10 hodin)
(pokračuje Kraus)

Doporučuji schválit tyto pozměňovací návrhy. Můj první pozměňovací návrh je k bodu 9, přičemž v bodě 9 bych navrhoval změnit text takto: V § 4 odst. 1 písm. l) zní: "plnění z pojištění osob s výjimkou plnění z pojištění pro případ dožití, pro případ smrti nebo dožití a z důchodového pojištění nebo jakéhokoliv příjmu z pojištění osob, který nezakládá zánik pojistné smlouvy".

Tento návrh vyplývá z podmínky zpřesnit vztah k jakémukoliv příjmu, který nezakládá zánik pojistné smlouvy. Podle platné právní úpravy by byl celý tento příjem v opačném případě považován za příjem podle § 10 a jednalo by se v podstatě o výkladový problém. Navrhované řešení znamená použití zvláštní sazby daně na tu část příjmů, která převyšuje zaplacené pojistné. Tím se vytváří jednotný systém zdanění v pojištění osob.

Za druhé. Za bod 50 vložit nový bod tohoto znění: V § 8 odst. 1 písm. f) se za slova "soukromého životního pojištění" vkládají slova "nebo jakýkoli příjem z pojištění osob, který nezakládá zánik pojistné smlouvy".

Za třetí. Za bod 53 vložit nový bod tohoto znění: V § 8 odst. 7 zní: "Plnění ze soukromého životního pojištění nebo jakýkoli příjem, který nezakládá zánik pojistné smlouvy, se považuje za základ daně po snížení o zaplacené pojistné. V případě jakéhokoli příjmu z pojištění osob, který nezakládá zánik pojistné smlouvy, se za základ daně považuje tento příjem snížený o zaplacené pojistné ke dni výplaty, a to až do výše tohoto příjmu. Plyne-li jakýkoli příjem z pojištění osob, který nezakládá zánik pojistné smlouvy opakovaně v průběhu trvání pojistné smlouvy, nelze tento příjem snižovat o dříve uplatněné zaplacené pojistné. U plnění ve formě dohodnutého důchodu (penze) se považuje za základ daně plnění z pojištění snížené o zaplacené pojistné, rovnoměrně rozdělené na období pobírání důchodu. Není-li období pobírání důchodu vymezeno, stanoví se jako střední délka života účastníka podle úmrtnosti z tabulek Českého statistického úřadu v době, kdy důchod začne poprvé pobírat. Plnění ze soukromého životního pojištění se pro zjištění základu daně nesnižuje o zaplacené pojistné, které bylo dříve uplatněno v souvislosti s jakýmkoli příjmem z pojištění osob, který nezakládá zánik pojistné smlouvy. Odbytné se pro zjištění základu daně nesnižuje o příspěvky zaplacené zaměstnavatelem za zaměstnance po 1. lednu 2001 a dále o zaplacené pojistné, které bylo dříve uplatněno v souvislosti s jakýmkoli příjmem z pojištění osob, který nezakládá zánik pojistné smlouvy.("?)

Za čtvrté. Bod 77. V § 15 odst. 13 se věta první nahrazuje tímto textem: "Od základu daně za zdaňovací období lze odečíst poplatníkem zaplacené běžné pojistné ve zdaňovacím období na jeho soukromé životní pojištění podle pojistné smlouvy uzavřené mezi poplatníkem jako pojistníkem a pojištěným v jedné osobě a pojišťovnou, která je oprávněna k provozování pojišťovací činnosti na území České republiky podle zvláštního právního předpisu (dle odkazu 89) za předpokladu, že výplata pojistného plnění důchodu nebo jednorázového plnění je ve smlouvě sjednána až po 60 měsících od uzavření smlouvy a současně nejdříve v kalendářním roce, v jehož průběhu dosáhne poplatník věku 60 let. Jednorázově zaplacené pojistné se poměrně rozpočítá na zdaňovací období podle délky trvání pojištění s přesností na dny."

Za páté. Za bod 244 vložit nový bod tohoto znění: V § 36 odst. 2 písm. c) bod 2 se za slova "soukromého životního pojištění" vkládají slova "nebo jakéhokoli příjmu z pojištění osob, který nezakládá zánik pojistné smlouvy".

A konečně za šesté. V § 19 se doplňuje odst. 5, který zní: "Osvobození podle odst. 1 písm. zf) až zj) nelze uplatnit, pokud mateřská nebo dceřiná společnost využívá slevy na dani podle § 35 a) a 35 b)." Tento návrh je zdůvodněn tím, že implementace směrnice o společném systému zdanění mateřské a dceřiné společnosti založí situaci, kdy poplatníci uplatňující investiční pobídky, zejména daňovou pobídku, nebudou na území České republiky platit žádné daně. Podle dosud platné úpravy je příjmem rozpočtu srážková daň z vyplacených dividend a podílu na zisku. Jednoduchou úpravou lze zajistit režim se stejnými výsledky jako dosud a není v rozporu s dotčenou směrnicí. Přijetí návrhu vyloučí situace, aby zisk u poplatníků čerpajících daňovou investiční pobídku byl bez zdanění transferován do zahraničí. Oproti úpravě obsažené v bodu 231 vládního návrhu navržená úprava nepodmiňuje výplatu dividend reinvestováním části zisku, ke kterému byla uplatněna daňová investiční pobídka.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Slovo má pan kolega Kvapil, připraví se pan poslanec Gongol.

 

Poslanec Tomáš Kvapil: Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, dovolím si předložit ke sněmovnímu tisku 402 tento pozměňovací návrh. K článku I. bod 47, v § 7c) odst. 4 se za písm. a) vkládají nová písmena b) a c), která včetně poznámek pod čarou, pracovně označených x) a xx), zní: "b), kterému náležel rodičovský příspěvek podle zvláštního právního předpisu (odkaz na poznámku x), a to i po část zdaňovacího období".

Bod c): "kterému náležel příspěvek při péči o blízkou nebo jinou osobu podle zvláštního právního předpisu (odkaz na poznámku pod čarou xx), a to i po část zdaňovacího období".

Ostatní písmena se přeznačí, poznámky pod čarou: x - zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, poznámka pod čarou xx - zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení.

Krátké zdůvodnění tohoto návrhu. Podle navrženého zákona bude pro osoby samostatně výdělečně činné nově platit právní domněnka, že tyto osoby mají měsíční příjem rovnající se polovině průměrné mzdy v národním hospodářství, což je přibližně 9000 Kč. Podle dnes platné právní úpravy jsou tyto osoby, které zde byly citovány, to znamená rodiče pobírající rodičovský příspěvek do čtyř let věku dítěte nebo osoby pečující o osobu blízkou, omezeny možností při výdělku při pobírání těchto příspěvků do výše zhruba 3500 Kč. Toto omezení v případě rodičů je sice navrženo na zrušení z vládního návrhu, já jsem včera podal pozměňovací návrh, aby toto omezení bylo zrušeno i u osob pečujících o osobu blízkou. Nicméně budou-li tyto návrhy přijaty, rozhodně nedojde k nějakému vyššímu přivýdělku u těchto osob, než je dnes platná právní úprava. Vznikla by paradoxní situace, že tyto osoby si vydělají podle dnešní právní úpravy 3500 Kč, což je pro ně maximum zákonem dané, ale daně by platily z částky, jako by si vydělaly 9000 Kč. Proto podávám tento návrh.

Na závěr chci konstatovat, že návrh je fiskálně neutrální, neznamená žádný dopad na státní rozpočet, protože z toho skutečného svého příjmu tyto osoby daně opravdu zaplatí.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Slovo má pan kolega Gongol, připraví se pan poslanec Ostrý.

 

Poslanec Jaroslav Gongol: Pane předsedající, dámy a pánové, návrh zákona o dani z příjmů, který dnes projednáváme, patří mezi tzv. reformní zákony tvořící soubor reformy veřejných financí. Nebudu polemizovat o tom, zda se skutečně jedná o reformu, či nikoliv. Na toto téma bylo již řečeno mnohé a ještě více pak bylo popsáno stránek. Proto vás nebudu zdržovat sáhodlouhými projevy. Koneckonců jsem už svůj názor na takovouto reformu v podobě, v jaké je předložena, vyjádřil svým návrhem v obecné rozpravě, kde jsem navrhl zamítnutí nebo vrácení do výboru.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP