(17.20 hodin)

Ministryně školství ČR Petra Buzková: Vážený pane předsedající, vážený pane poslanče Bartoši, dámy a pánové, na samém počátku několika stručných poznámek, které bych v tuto chvíli chtěla přednést, chtěla bych především upozornit na jednu věc. Chtěla bych objasnit postavení tzv. registru sítě škol dostupného na internetových stránkách a sítě škol v předškolních a školských zařízeních vedených Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy podle ustanovení § 13a odstavec 1 zákona č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů.

Především bych chtěla říci, že to jsou dvě odlišné věci. Registr sítě škol uveřejněný na internetu má pouze informativní charakter jako koneckonců jakýkoliv jiný registr uvedený na internetu včetně registru typu obchodního rejstříku apod. Tento registr není právně závazný.

Síť škol a zařízení vedená ministerstvem a registr sítě škol zveřejněný na internetu totiž nejsou ani časově shodné soubory. Důvodem tohoto časového posunu je zpracování v jednotlivých zřizovatelských místech, což je 14 odborů školských krajských úřadů a ministerstvo, délka správního řízení a v neposlední řadě i množství změn v síti, kterých je ročně několik tisíc. Každá změna v síti musí být v rámci správního řízení projednána, schválena a promítnuta do sítě škol. Teprve následně hromadně předána ÚIV, aby ji ÚIV zanesl do tohoto informativního registru, který je prostřednictvím Ústavu pro informace vzdělávání na internetu.

Pane poslanče, vy dobře víte, jak vypadalo to, když všechny školy na základě zákona, který, pokud se nemýlím, byl spolupodepsán i vaší osobou, musely velmi rychlým způsobem přejít na právní subjektivitu. Byl to pro celou řadu škol proces velice bolestivý a proces velice rychlý. Tato změna právní pozice našich škol a školských zařízení si samozřejmě také vyžádala obrovské změny v registru sítě škol. Nicméně ministerstvo školství nyní, kdy není zřizovatelem škol, skutečně musí, ať to zpochybňujete jakkoliv, zahájit správní řízení o jakékoliv změně, a pakliže má změnit zřizovatele, má změnit adresu, má změnit právní postavení školy v registru sítě škol, musí vyčkat zaslání zřizovací listiny.

Ano, bezesporu je pravdou, že ministerstvo má nástroj směrem k těmto školám a k jejich zřizovatelům, jakým způsobem tlačit k tomu, aby veškerá tato dokumentace byla zaslána rychleji. Je to nástroj jediný, a sice zahájení správního řízení o vyřazení ze sítě škol. Pakliže, pane poslanče, byste jako ministr školství za předpokladu, že byste v termínu neobdržel od školy změny zřizovací listiny, postupoval proti této škole vyřazením ze sítě škol, bylo by to bezesporu vaše právo. Já ovšem takovýmto způsobem postupovat nehodlám vzhledem k tomu, že jsem přesvědčena o tom, že by takovýto postup nebyl adekvátní.

Mám zde ještě některá přesná čísla. V případě povinného přechodu základních obecních škol do právní subjektivity byla situace opravdu složitá. Ministerstvo v úzké spolupráci s jednotlivými krajskými úřady zjistilo již 10. ledna 2003, že z celkového počtu více než 7600 škol a zařízení, které v pololetí roku 2002 neměly odpovídající právní subjektivitu, pouze pět zřizovatelů neučinilo odpovídající kroky vedoucí ke změně této právní formy. Po projednání s krajskými úřady byli tito zřizovatelé následně vyzváni k předložení žádosti o změnu s tím, že v opačném případě bude zahájeno správní řízení o vyřazení ze sítě škol. Mnozí ostatní zřizovatelé, jak bylo uvedeno v odpovědi na interpelaci, byli i opakovaně žádáni o doplnění či úpravu zaslaných žádostí tak, aby změny v síti mohly být provedeny. Jednalo se přitom často o nejednoduché případy, které prodlužovalo správní řízení. Nebylo by však od ministerstva solidní nerespektovat specifiku zejména malých obcí a jejich volených představitelů, kteří byli postaveni před hotovou věc, se kterou v drtivé většině případů neměli vůbec žádnou zkušenost. Provést bezchybně řadu komplikovaných právních kroků a úředních postupů od zrušení neprávního subjektu po jeho nové zřízení včetně případných sloučení několika zařízení není vůbec jednoduché. A vy sám ze své praxe víte, že velké množství obcí, především s malými školami a předškolními zařízeními, opravdu díky velké náročnosti, kterou klade klasická právní subjektivita na zřizování škol a školských zařízení, se uchylovalo k tomu, že pod jeden právní subjekt tzv. zaparkovaly více škol a školských zařízení. Proto veškeré postupy, které s tímto souvisely přes jejich registraci, byly mnohdy opravdu, ale opravdu velmi obtížné. Ministerstvo se snažilo více pomáhat obcím v této pro ně nelehké situaci, než aby přistupovalo k represivním krokům a zahajovalo řízení i o vyřazení ze sítě.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, ano, pan poslanec Bartoš má pravdu v tom, že trvalo delší dobu, než je standardní, než všechny údaje v síti škol byly plně v souladu. Nicméně po tak náročné změně, jakou byl přechod na povinnou právní subjektivitu, kdy všechny školy musely dodat zřizovatelské listiny, přes veškerou snahu ministerstva, které velice promptně veškeré nahlášené změny do registru zařazovalo, jsme se opravdu snažili obcím spíše pomoci a vyčkat toho, až nám budou moci veškeré již zmíněné dokumenty zaslat, aby mohly být správně zaregistrovány, než aby - jak už jsem řekla - bylo zahajováno zbytečné a pouze z administrativních důvodů vedené řízení o vyřazení ze sítě škol.

Věřím, že takovéto vysvětlení je dostačující. Panu poslanci Bartošovi jsem tuto situaci vysvětlila v třístránkové písemné odpovědi, kde byly všechny důležité informace a odpovědi na všechny jeho otázky. Samozřejmě záleží na panu poslanci Bartošovi, zda se spokojí podle mého soudu s velmi korektní odpovědí, anebo zda bude za každou cenu žádat odpověď novou, což je bezesporu jeho právo.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní ministryni školství Petře Buzkové. Ještě s replikou pan kolega Walter Bartoš.

 

Poslanec Walter Bartoš: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, jenom několik poznámek. Já samozřejmě vím, že síť škol a registr škol jsou dvě různé věci, jen si nejsem jist, jestli to vědí úředníci ministerstva školství, kteří to takhle psali paní ministryni, protože když se podívá a přečte si dobře interpelaci, odpověď, kterou mi poslala, tak je to ve druhé části spojováno v jedno. Tak jsem to alespoň já cítil.

Co se týče právní subjektivity, neargumentujme tím, že základní školy a mateřské školy šly do právní subjektivity. Samozřejmě že jich byla většina, které šly do právní subjektivity, ale také už řada základních škol v právní subjektivitě dávno byla. A nyní základní argument, kterým bych rád paní ministryni oponoval. Ono se to také týkalo středních škol a ty už jsou v právní subjektivitě více než deset let a tento nepořádek tam panoval. Nevymlouvejme se na to, že já jsem podal nějaký zákon a že vinou toho pak byl nepořádek v síti škol. Tak to není. Vy jste to měli dát do pořádku. Chtěl bych vás proto požádat, abyste co nejdříve tuto věc napravili, aby daňový poplatník byl informován, kam tečou jeho peníze.

Z tohoto důvodu opakuji ještě jednou svůj návrh na nesouhlas s odpovědí paní ministryně Buzkové. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu kolegu Bartošovi. Další přihlášku do rozpravy nemám, ani žádnou nevidím, a tak rozpravu končím. Všechny vás odhlásím a pokusím se přivolat poslance, kteří mají zájem rozhodnout o osudu odpovědi paní ministryně na interpelaci pana kolegy Waltera Bartoše.

Budeme hlasovat podle § 112 odstavec 5 o vyslovení nesouhlasu s odpovědí. Hlasování zahájím okamžitě, jak dosáhneme při registraci počtu 67. To je nyní.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 45 a ptám se, kdo je pro odmítnutí této odpovědi. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 45 z přítomných 91 pro 36, proti 38. Návrh nebyl přijat. Tato interpelace byla uzavřena.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP