(14.10 hodin)
(pokračuje Tlustý)
Zdůrazňuji v případě "úspěchu" těchto takzvaných reforem.
Nyní k pojmu úspory. V tom včerejším vyjádření v televizi, kdy jsme se všichni dozvěděli, že výsledkem bude ušetření 200 miliard korun, chybělo právě uvedení, že dluhy narostou v příštích čtyřech letech podle plánu - zdůrazňuji podle plánu a záměru, ne samy o sobě - této vlády ročně v průměru o 130 miliard Kč. Vláda nám tím předkládá zajímavý návrh na novou definici pojmu úspora. Úspora podle naší vlády je, když dluh naroste "jenom" o 520 miliard Kč. A ta úspora je v tom, že nenaroste o 800, 1000, 1400, tak jak by narůst mohl, neb si to tak sociální demokraté, lidovci i unionisté umějí nejenom představit, ale já jim věřím, že takový dluh dokonce umějí i realizovat. (Potlesk v části sálu.)
Doporučil bych lidem v domácnostech, aby nepřijímali tuto novou definici pojmu úspora. Došli by ke strašným výsledkům hospodaření svých domácností. Nazývat úsporou to, že neutratím ještě víc a neudělám ještě větší dluh než ten, který udělat hodlám, je opravdu zavádějící, a na konci nemůže být dobrý výsledek nejenom pro rodinu, ale ani pro stát, který hospodaří podle takovýchto pochybných definicí.
Třetí termín - a tím je šetřicí. Opravdu se vládě podařilo vnutit veřejnosti představu, že to vlastně jinak nejde, že ty reformy jsou tak bolestivé, že ta vláda dělá, co může, že se o tom radí dlouhé měsíce, a tak nakonec těch 115 miliard, které chce schválit pro příští rok, je těch šetřicích? A úplně zaniká, že je to největší navržený dluh na jeden rok v celé historii České republiky, a že dokonce pro každý další rok podle rozpočtového výhledu má plánovaný deficit být opět rekordní a opět rekordní, jinými slovy, že i v letech 2004, 2005 a 2006 má docházet k překračování tohoto pochybného rekordu, a Špidlova vláda se chystá předvádět světu, že dluhy lze dělat ještě větší a ještě větší a ještě větší a že snad na konci se nic nestane.
Stačí se podívat do světa, podívat se na to, jak dopadly ekonomiky těch zemí, které se vydaly touto cestou a které takto rychle dosáhly podílu veřejného dluhu na HDP blízkého 50 procentům. Nechci šířit žádné poplašné zprávy, nechť si každý tento výhled udělá sám, ale jedno je jisté, a vláda to ví, a vláda to přiznává - je to vývoj velmi nebezpečný.
Další pojem, který bych chtěl objasnit a polemizovat s ním, je pojem, zda to vláda myslí dobře. A tady nabízím každému, aby si počkal, až poprvé zaplatí u kadeřníka 17 % víc, až poprvé natankuje benzin s novou spotřební daní - přibližně o 2 koruny na litr víc. Zkrátka až se setká s konkrétními důsledky těchto "reformních" opatření, tak myslím každý pochopí, že je pravda, že toto nejsou žádné reformy, že je to jenom zdražování.
Dovolím si předpovědět, že v těchto takzvaných reformách není nic, co může prospět ekonomice a občanům této země. Je velmi jednoduché odhadnout, že po těchto opatřeních nedojde ke zvýšení hospodářského růstu, ale spíše k jeho poklesu. Je snadné odhadnout, že dál bude pokračovat růst nezaměstnanosti, protože útok na živnostníky, který tato vláda vede, nutně povede k tomu, že část živnostníků opustí své živnosti a přihlásí se u Špidlových úřadů s nataženou rukou. (Potlesk v části sálu.)
Stejně tak logicky dojde k rozšíření daňových úniků, které tak často vláda zmiňuje jako cíl svých snah. Vážení ministři, bude jich více. Čím větší nálož položíte na občany a podniky, tím více motivace k tomu, aby se této náloži snažili vyhnout. Tím více daňových úniků. Čím větší sazby daní, čím větší poplatky, čím větší povinnosti vůči státu, tím více stojí za námahu soustředit se na tzv. daňové optimalizace, což je vznešený název právě pro daňové úniky.
Další termín, kterým se tato vláda ráda označuje, je, že je proevropská a že všechno tohle hrozné, co plánuje a co dělá, dělá proto, že na tom trvá Evropská unie. Nejenom že to ve většině případů není pravda, stačí se podívat právě na přesuny v DPH, kde vláda zamlčuje, že výše sazeb je zcela v jejích rukou a že mohla v rámci přesunu zboží a služeb do vyšší sazby také tuto vyšší sazbu snížit, aby tím kompenzovala negativní důsledky na ceny. Vláda také zamlžuje, že spotřební daně v České republice splňují požadavky Evropské unie, a není proto nutné je zvyšovat.
Podívejme se ale na činy a konkrétní kroky téhle "proevropské" vlády. Dojednala nám nejhorší podmínky pro vstup do Evropské unie. Tento týden odmítla v tomto Parlamentu jenom diskutovat o postupu a znění takzvané evropské ústavy, ačkoli je zřejmé, že touto evropskou ústavou se má Česká republika zříci části své suverenity. Dokonce i diskuse v Parlamentu této vládě vadí!
A poslední zajímavý důsledek: Vláda, která hovoří o svém směřování do Evropy, rychlostí zadlužování tohoto státu v podstatě donekonečna odsouvá okamžik, ve kterém by Česká republika mohla přijmout euro. Stačí se podívat na to, jak Česká národní banka postupně oddaluje odhady nejbližšího možného okamžiku, ve kterém by euro mohlo být v České republice přijato. To oddalování je logickým důsledkem očekávaného zadlužování, které plánuje právě tato vláda.
Podíváme-li se na konkrétní kroky této vlády, dovolím si vyslovit odvážnou myšlenku. To není proevropská vláda, která hájí zájmy občanů České republiky a zájmy podniků České republiky v Bruselu! To je proevropská vláda, která hájí zájmy Bruselu v Praze! (Potlesk v části sálu.) Uvedu jeden příklad, který považuji za absurdní dokumentaci tohoto neuvěřitelného postupu této vlády.
Tato vláda oznámila českým zemědělcům, že nám Evropská unie dovolila, aby čeští daňoví poplatníci doplatili českým zemědělcům ty subvence, které nám nezaplatí Evropská unie, a to přesto, že Evropská unie má tzv. jednotnou zemědělskou politiku. Jinými slovy - naši vyjednávači, místo aby trvali na jednotné zemědělské politice, místo aby trvali na stejných penězích pro české zemědělce z evropských fondů, tohle jednání vzdali, smířili se s částkami, které jsou zlomkem peněz, které se vyplácejí v Evropské unii, a zbytek, vážení spoluobčané, si budeme smět doplatit z vlastního.
***