(9.50 hodin)
(pokračuje Bielesz)

j) vedou a dva roky od nabytí právní moci rozhodují o přestupku a správním deliktu, uchovávají evidenci osob, které se dopustily přestupku nebo správního deliktu podle tohoto zákona.

Za osmé - k bodu 92. V § 24a odst. 1 se písmena a) a b) ruší a písmena c) a d) se označují jako a) a b). Dále se zrušují odst. 4 a 5.

Za deváté. Vkládá se nový bod 102, jenž zní: § 27 odst. 7 zní: "(7) Výnos, pokud je příjmem příslušného orgánu veterinární správy." Stávající bod 102 a následující body se přečíslují.

Dovolte krátké odůvodnění těchto pozměňovacích návrhů. Navrhuji zde, aby zde pravomoc projednávat přestupky a správní delikty a ukládat pokuty či jiné tresty na úseku ochrany zvířat podle tohoto zákona se převedla z obcí na krajské veterinární správy. Zaměstnanci veterinární správy provádějí kontrolu dodržování zákona o ochraně zvířat podle § 22 odst. 1 písm. b), musí mít dle § 26 potřebnou odbornou způsobilost. Je tedy u nich rovněž předpoklad odborného posouzení míry závažnosti přestupku a správního deliktu. Budou-li orgány veterinární správy moci udělovat pokuty za jimi zjištěné porušení zákona, zjednoduší se, a tedy urychlí stávající proces, kdy nejprve musela veterinární správa prošetřovat případ týrání zvířete, pak jej postoupit obci, která musela provést celé řízení znovu od počátku. Stávající systém způsoboval, že v řadě případů mohla uplynout promlčecí lhůta dříve, než bylo pravomocně rozhodnuto o uložení pokuty. Přesun kompetence by vzhledem k uvedeným skutečnostem ve svém důsledku vedl ke zmírnění utrpení zvířat.

Za desáté. Do § 6 se vkládá nový odstavec 2, který zní: "(2) označit psa průkazným trvalým a nezaměnitelným způsobem a zaevidovat jej v databázi národního registru tak, aby to bylo možné ověřit po celou dobu jeho života. Ministerstvo zemědělství určí právnickou osobu, která povede registr psů. Podrobnosti upraví ministerstvo vyhláškou."

Za jedenácté. Do § 29 odst. 1 se doplňují slova: "§ 6 odst. 2".

Za dvanácté. V článku III Účinnost se na konci věty tečka zrušuje a doplňují se slova "a článek I § 6 odst. 2, který nabývá účinnost dnem 1. ledna 2006".

Dovolte mi krátké odůvodnění. Jedná se o velmi naléhavé opatření, které si mezi jiným klade za cíl ochranu zdraví člověka, kdy v případě napadení člověka psem je jasné, zda je tento očkován proti vzteklině, leptospiróze a podobně, nebo zdali se jedná o psa, který již v minulosti na člověka zaútočil. Tento požadavek je v poslední době, kdy se množí útoky psů na člověka, zvlášť aktuální. Dále se jedná o možnost snadného dohledání majitele v případě opuštěného nebo nalezeného psa a o snadnou a jednoznačnou evidenci psů, potřebnou při přihlašování psů a vybírání poplatků za ně. Aby byl dostatek času na přípravu tohoto nařízení, posouvá se jeho platnost od 1. ledna 2006.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Slovo má kolega Skopal. Připraví se paní kolegyně Fischerová, poté pan poslanec Pešán.

 

Poslanec Ladislav Skopal: Děkuji. Dovolte mi, abych i já předložil pozměňovací návrh k tisku 212. Jedná se o toto:

Vkládá se za § 13b nový § 13c, který včetně nadpisu a poznámky pod čarou 3b zní:

Zajištění a provádění odchytu toulavých a opuštěných zvířat.

1. Odchyt toulavých a opuštěných zvířat a péče o ně v útulcích musí být prováděny odborně způsobilými osobami tak, aby utrpení zvířat bylo minimalizováno na nejmenší možnou míru a aby byly uspokojeny jejich základní potřeby.

2. Odchyt toulavých a opuštěných zvířat a péči o ně v útulcích provádějí pouze osoby, které získaly příslušnou kvalifikaci a jsou k tomu odborně a fyzicky způsobilé. Kvalifikaci osob, podmínky pro její získávání a ověřování, případně způsob zkoušek, stanoví ministerstvo vyhláškou. Jiné osoby mohou provádět odchyt toulavých a opuštěných zvířat, jen je-li to nezbytně nutné k ochraně zdraví a životů lidí a zvířat nebo vyžadují-li to zvláštní předpisy a účelů těchto předpisů nelze dosáhnout jinak.

Pod čarou: 3b. Např. zákon č. 166/99 Sb., o veterinární péči a o změně některých souvisejících zákonů (veterinární zákon), ve znění pozdějších předpisů.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane kolego. Slovo má paní kolegyně Fischerová, připraví se pan poslanec Pešán.

 

Poslankyně Taťána Fischerová: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, přednesu pozměňovací návrh k tisku 212. Přednesu dva pozměňovací návrhy. Ten první je:

V § 15 se za odst. 2 vkládají nové odstavce 3 až 7, které včetně poznámky pod čarou č. 5 znějí:

Bod 3. Pokus nesmí být proveden, je-li pro dosažení žádaného výsledku k dispozici vědecky vyhovující, zastupitelná a proveditelná alternativa, při které nemusí být použito zvíře.

Bod 4. Zvíře nesmí být použito pro pokus bez povolení vydaného příslušným státním orgánem.

Bod 5. Naskýtá-li se více způsobů provedení pokusů, je nutno zvolit způsob, při kterém bude použit co nejmenší počet zvířat, při kterém budou použita zvířata co do smyslové fyziologie nejméně vyvinutá, při kterém vznikne co nejméně bolestí, útrap, strachu nebo trvalých poškození a kde je největší pravděpodobnost, že budou dosaženy uspokojivé výsledky.

Bod 6. Aby se zabránilo duplicitě v provádění pokusů pro dodržení zdravotnických a bezpečnostních předpisů platných v České republice, uznává Česká republika platnost výsledků srovnatelných pokusů, které byly provedeny na území jiného členského státu mezinárodního společenství, jehož je Česká republika členem. Tyto výsledky se použijí místo pokusů stanovených zvláštními prováděcími předpisy.

Bod 7. Stanoví-li zvláštní právní předpis povinnost předložit údaje získané pomocí pokusu na zvířatech, ke kterému existuje vědecky ověřená alternativní metoda poskytující dostatečně spolehlivé a dostatečně úplně údaje bez použití zvířat nebo s použitím menšího množství zvířat, nebo způsobující zvířatům méně strachu, bolesti a utrpení, použijí se výsledky získané touto alternativní metodou místo pokusu stanoveného zvláštním právním předpisem.

Pod čarou: Např. zákon 157/98 Sb., o chemických látkách a chemických přípravcích a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 147/96 Sb., o rostlinolékařské péči a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

Dosavadní odstavce 3 až 5 se označují jako odstavce 8 až 10. Dosavadní poznámka pod čarou číslo 5 se označuje jako poznámka pod čarou číslo 5a včetně odkazu na tuto poznámku pod čarou.

Krátké odůvodnění. Podle stávající zákonné úpravy je možno pokus povolit pouze po ověření, že při současném stavu nelze zajistit poznatky nebo jejich využití jinými metodami nebo postupem. Cílem navrhované úpravy je dosáhnout provázanosti a zapracování příslušných předpisů Evropského společenství. Nejen proto, ale také z důvodu zabránění zbytečnému utrpení zvířat navrhuji uplatnit v našem zákoně přesněji znění směrnice 86/609 Evropského společenství, která obsahuje výslovný zákaz provedení pokusu, k němuž skutečně existuje alternativní metoda. Zavádění alternativních metod do výzkumu i pro komerční ověřování nezávadnosti látek je velmi důležité nejen z důvodu minimalizace utrpení zvířat, ale také proto, že alternativní metody poskytují relevantnější výsledky pro lidský organismus.

Pozměňovací návrh číslo dvě. Návrh a odůvodnění a výklad k § 14a - Zakázané činnosti s volně žijícími zvířaty.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP