(12.20 hodin)
(pokračuje Filip)
To je: z tisku 284 vypustit článek 1 odstavec 1, 2, 3, 4, 5, 6. Dále vypustit v článku 1 odstavec 8, 9. A to je celé. Článek 2 by zůstal stejný, to znamená, že by účinnost byla od prvního ledna 2004.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nemám žádnou další přihlášku do podrobné rozpravy. Podrobnou rozpravu tedy končím. Ptám se pana navrhovatele a zpravodaje, zda chtějí využít svého práva závěrečného slova. Není tomu tak. Já tedy končím druhé čtení tohoto návrhu a oběma pánům děkuji.
Dalším bodem, který budeme projednávat podle schváleného pořadu, je bod číslo
24.
Vládní návrh zákona o zabezpečení prezidenta republiky po skončení funkce
/sněmovní tisk 313/ - druhé čtení
Předložený návrh z pověření vlády uvede předseda vlády pan Vladimír Špidla. Prosím, pane předsedo, ujměte se slova.
Předseda vlády ČR Vladimír Špidla: Vážené poslankyně, vážení poslanci. Účel předloženého vládního návrhu zákona již byl původně podrobně vysvětlen v prvém čtení. Proto mi dovolte pouze stručně uvést, že vláda předloženým návrhem zákona sleduje zajistit důstojný život prezidenta republiky po skončení funkce, odpovídající jeho postavení, a vytvořit podmínky pro využití jeho potenciálu ve veřejném životě. Proto je navrženo vyplácet bývalému prezidentu republiky měsíční rentu, víceúčelovou paušální náhradu, která souvisí s užíváním přiměřeně vybavené kanceláře a umožňuje bývalému prezidentu republiky užívání vozidla ve vlastnictví státu s řidičem i bez něho k osobní dispozici.
Vláda velmi poctivě zhodnotila výsledky diskuse v Poslanecké sněmovně k předloženému vládnímu návrhu zákona v téže věci, který byl Poslaneckou sněmovnou zamítnut, a nyní předložený návrh zákona obsahuje pouze zcela nezbytný rozsah náležitostí prezidenta republiky po skončení funkce. Návrh zákona představuje vyvážený obecný vztah státu k osobám, které zastávaly funkci hlavu státu, a doporučuji proto, vážené poslankyně a vážení poslanci, abyste tento vládní návrh popustili do třetího čtení.
Dámy a pánové. Prezident republiky je nejsymboličtější ústavní funkce v našem ústavním systému. V každém případě se stává symbolem státu, symbolem státu stejně, jako je státní znak nebo vlajka. A tuto symbolickou hodnotu prezident republiky neztrácí ani poté, co skončil svůj mandát. Jakkoli oficiálně mandát nemá, je samozřejmě jasné, že vždy je spjat s Českou republikou, s jejím ústavním pořádkem a smyslem její demokracie.
Proto si myslím, že je nanejvýš politicky správné poskytnout prezidentovi tuto podporu, poskytnout mu úctu i v okamžiku, kdy ukončil svůj mandát. Je to opatření a přístup, který je obvyklý jinde, ale já sám jsem přesvědčen, že i kdyby jinde žádný příklad neexistoval, přesto je tento postoj správný.
Děkuji vám.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji předsedovi vlády. Tento návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavně právnímu výboru. Usnesení výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk 313/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pan poslanec Jiří Pospíšil a poté dám slovo k procedurálnímu návrhu panu poslanci Mlčákovi, pokud jeho návrh nezazní z úst pana zpravodaje. Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Jiří Pospíšil: Vážená paní předsedající, dámy a pánové. Mám tu čest vás seznámit s průběhem jednání ústavně právního výboru. Ústavně právní výbor -
(Předsedající zvoní pro uklidnění v sále.)
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Promiňte, pane poslanče.
Poslanec Jiří Pospíšil: Ústavně právní výbor na své 26. schůzi dne 11. září 2003 projednal předložený návrh zákona a přijal usnesení, ve kterém doporučil Poslanecké sněmovně schválit tuto předlohu zákona ve znění přijatých pozměňovacích návrhů.
Když dovolíte, nyní několik slov k přijatým pozměňovacím návrhům. Dá se říci, že je lze shrnout do dvou základních oblastí. Ta první oblast se týká vyjádření renty bývalého prezidenta a nároku na víceúčelovou paušální náhradu, přičemž původní vládní návrh vyjadřoval tuto částku v nominální výši. Ústavně právní výbor se domnívá z hlediska legislativně technického a budoucích případných novelizací, že je vhodné vyjádřit tyto částky v podobě určitého násobku ve vztahu k platu poslance. To je víceméně pouze technická úprava. Ty nominální částky jsou nahrazeny násobkem platu poslance. Nemá to jiný význam. A je to z důvodu toho, aby se to v budoucnosti nemuselo novelizovat.
A druhá oblast se pak týká problematiky obnovy požitků po skončení ústavní funkce bývalého prezidenta. Jde o to, že původní vládní návrh předpokládal, že pokud bývalý prezident začne vykonávat nějakou další ústavní funkci vymezenou v zákoně, tak navždy ztrácí právo na tyto požitky. Ústavně právní výbor zaujal stanovisko, že toto je diskriminační, protože bývalý prezident, který nevykonává žádnou funkci, až do konce života bude mít požitky, a jiný bývalý prezident, který se stane například poslancem, senátorem atd., tak po ukončení poslaneckého mandátu, senátorského mandátu, tyto požitky z bývalé funkce prezidenta již mít nebude.
Takže pozměňovací návrh spočívá v té rovině, že po ukončení dalších ústavních funkcí bývalého prezidenta se mu opět obnoví požitky, které má z té původní funkce, z funkce prezidenta. Prosím zdůrazňuji, že nedochází ke kumulaci prostředků. To znamená, že v době, kdy bývalý prezident vykonává jinou ústavní funkci, např. poslance či senátora, tak jaksi nemá kumulaci platu poslance či senátora a k tomu ještě oněch požitků.
Takže tolik zdůvodnění k pozměňovacím návrhům ústavně právního výboru. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji panu zpravodajovi. A nyní tedy, předtím než otevřu obecnou rozpravu, dávám slovo panu poslanci Ladislavu Mlčákovi, který vystoupí s procedurálním návrhem.
Poslanec Ladislav Mlčák: Vážená paní předsedající, kolegyně, kolegové. Hlásil jsem se již předem, ale i teď zazní můj návrh. Mám doporučující - abychom body, resp. sněmovní tisky 313 a 314 spojili v obecné rozpravě ve druhém čtení. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Pan poslanec Mlčák navrhuje, abychom vedli společnou obecnou rozpravu k tiskům 314 a 313. Já, pokud proti tomu nemá nikdo žádných námitek, tak vás přivolám a nechám o tomto návrhu hlasovat bez rozpravy.
Kdo souhlasí s tímto procedurálním návrhem, prosím, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
V hlasování pořadové číslo 73 z přítomných 170 poslanců 132 hlasovalo pro návrh, proti žádný. Tento návrh byl přijat.
Já tedy nyní přerušuji projednávání tisku 313 a zahájíme projednání tisku 314, kterým je
25.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím
zákona o zabezpečení prezidenta republiky po skončení funkce
/sněmovní tisk 314/ - druhé čtení
Předložený návrh z pověření vlády uvede předseda vlády pan Vladimír Špidla. Prosím, pane předsedo, ujměte se slova.
Předseda vlády ČR Vladimír Špidla: Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci. Předložený návrh zákona bezprostředně souvisí s návrhem základního zákona o zabezpečení prezidenta republiky po skončení funkce. Vzhledem k tomu, že tento vládní návrh je nezbytný, aby mohl být proveden onen úvodní návrh, o kterém jsem debatoval, a vzhledem k tomu, že základní argumenty již byly předneseny dříve, doporučuji Poslanecké sněmovně postoupit tento návrh do dalšího čtení, aniž si myslím, že je potřeba otevírat výraznou rozpravu.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Tento návrh jsme v prvém čtení přikázali rovněž k projednání ústavně právnímu výboru. Usnesení výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk 314/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pan poslanec Jiří Pospíšil.
***