(12.30 hodin)
Poslanec Jiří Pospíšil: Vážené dámy a pánové, předložený návrh byl projednán ústavně právním výborem opět na 26. schůzi dne 11. září 2003, přičemž ústavně právní výbor přijal usnesení, které doporučuje Poslanecké sněmovně přijmout předložený návrh zákona, a to ve znění přijatých pozměňovacích návrhů.
Pozměňovací návrhy vám byly rozdány, proto pouze okomentuji stručně jejich obsah. Byť se jedná o relativně velmi rozsáhlý pozměňovací návrh, týká se jediné věci, a to platových podmínek evropského poslance.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní otevírám obecnou rozpravu jak k tisku 313, tak k tisku 314 - společnou rozpravu - do které mám jako prvního přihlášeného poslance Antonína Seďu. Vidím, že to nebyla správná přihláška, zřejmě jsem ji nesprávně přidělila. Slovo tedy dávám paní poslankyni Táně Fischerové, připraví se pan poslanec Ladislav Mlčák.
Poslankyně Taťána Fischerová: Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, při minulém projednávání návrhu, jak zabezpečit prezidenty, kteří ukončili výkon své funkce, jsem záměrně v rozpravě nevystupovala. Chtěla jsem se vyhnout podezření, že vystupuji z osobních důvodů, protože moje přátelské vztahy s Václavem Havlem a jeho ženou jsou obecně známy. I když riskuji, že mě někdo může podezírat, že právě toto je důvodem mé řeči, kdo mě zná, ví, že osobní zájmy nejsou nikdy motivací mých vystoupení.
Tento zákon se bude týkat všech budoucích prezidentů.
Oproti minulému projednávání způsobu zabezpečení bývalých prezidentů máme před sebou samostatný zákon a to je nepochybně správné. Nad čím je však nutné se pozastavit, je to, že současně se změnou formy došlo i ke změně obsahu. Částky zabezpečení nyní navrhované jsou sníženy na polovinu. Chtěla bych se pozastavit zejména u částky 50 tisíc korun za nájem kanceláře a služby asistenta. Pronájem přiměřené kanceláře na vhodném místě v Praze, protože za bývalým prezidentem přijíždějí i významné zahraniční návštěvy, není možné pořídit za částku obsaženou v tomto návrhu. A to nemluvím o zajištění provozu. Uvědomme si například že pražští poslanci mají co dělat, aby se vešli do zákonného limitu na svoji regionální kancelář, a to mají k dispozici ještě svoji kancelář v parlamentu a na služby asistenta a expertů samostatný rozpočet.
Kulturně-společensko-politickou agendu bývalého prezidenta republiky nelze zvládnout v jedné místnosti s jednou asistentkou. Pro ilustraci uvedu současný stav kanceláře bývalého prezidenta. Využívá celkem čtyři místnosti. V tom vlastní pracovnu, kancelář tajemníka, jednací místnost a sekretariát. Celou agendu musejí zvládnout tři plně vytížení pracovníci v úvazku asi deset hodin denně. Při množství dopisů, telefonátů a pozvánek z domova i ze zahraničí to není vůbec překvapivé. Zabezpečení provozu kanceláře přijde asi na 150 tisíc korun měsíčně. A v této částce nejsou obsaženy náklady na žádnou zahraniční cestu spojenou s agendou bývalého prezidenta.
Chtěla bych se také vypořádat s návrhem, který zde zazněl při minulém projednávání, a sice že bývalý prezident může sídlit ve státní budově a přijde to mnohem levněji. Tak jako nemá být zabezpečení bývalého prezidenta součástí zákona o platech a odměnách ústavních činitelů, protože bývalý prezident není ústavní funkce, stejně tak nemá sídlit ve vládní budově, kde snad by to mohlo vyjít levněji. V jiných budovách v majetku státu by k žádné faktické úspoře nedošlo, protože by současně došlo k úbytku příjmu z pronájmu.
Je mi známo, že někteří poslanci zásadně nepřejí návrhu na důstojné zabezpečení bývalého prezidenta. Je ale třeba si uvědomit, že každý prezident po skončení funkčního období zůstává významnou politickou a společenskou osobností a nadále pracuje ku prospěchu své země. Pokud budeme trvat na návrhu zákona v současné podobě, uděláme tím špatné jméno především sami sobě. Tolerance, velkorysost a vstřícnost je ozdobou každého člověka.
V podrobné rozpravě podám návrh na navýšení částky renty pro bývalého prezidenta na úroveň místopředsedy komory Parlamentu, protože takovou výši renty pokládám za přiměřenou, a návrh na navýšení částky na zabezpečení provozu kanceláře bývalého prezidenta republiky.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní má slovo pan poslanec Ladislav Mlčák.
Poslanec Ladislav Mlčák: Vážená paní předsedající, vládo, kolegyně a kolegové, sněmovna opět stojí před rozhodnutím schválit návrh vlády na zabezpečení exprezidenta České republiky, podle sněmovního tisku 313, resp. 314.
Opět jako v předcházejících vystoupeních apeluji na to, zda skutečně vnímáte sociálně ekonomickou situaci občanů, obyvatel České republiky, jejich názorovou hladinu. Já ano. Nejsem duchem přítomen pouze v těchto čtyřech stěnách jednací síně Poslanecké sněmovny, ale skutečně také někde jinde. Zejména v této nedávné době, kdy narůstá nezaměstnanost, lidé či rodiny mají hlouběji do kapes atd., tato sněmovna schválila tzv. úspornou reformu veřejných financí. Zvýšila se DPH z 5 na 22 %, tj. o 17 % všeobecné zdražení. Nechci to rozebírat. V pátek se celý den projednával problém našeho zdravotnictví. Víme, že další a další problémy ve společnosti jsou na každodenním pořádku. Ano, v tom je ta klíčová podstata. Klesá důvěra lidu ve všechny nejvyšší instituce, zejména Poslaneckou sněmovnu, Senát i vládu jako takovou. Na veřejnost samozřejmě pronikají další snahy, úvahy či myšlenky na rozšíření hmotného zajištění pro jiné ústavní činitele. Setkal jsem se s tím. Ať se už jedná o expremiéra, exprezidenta NKÚ, exšéfy obou komor Parlamentu, expředsedu Českého statistického úřadu, expředsedu Úřadu na ochranu hospodářské soutěže či některé další.
Setkávám se s různými názory od kontaktů s lidmi ve vlaku či dalších místech. Uvádím jen příkladem: Papaláši se zajišťují a nás nechávají v nejistotách. Tlačíte nás do bláta, ať si utáhnou opasky ve vládě i v Parlamentu. Je náš život, život obyčejných lidí, důstojný? Kam to chcete dotáhnout? Mohl bych pokračovat v dalších reakcích. Doufám, že je znáte i vy, že v tomto případě si skutečně nevymýšlím.
Nechci zde opakovat záležitosti týkající se konkrétně exprezidenta Havla. Všeobecně je známo, že obdržel odstupné ve výši 850 tisíc korun, což podle nového návrhu ostatní exprezidenti mít samozřejmě nebudou. Má důchod 22 tisíc korun měsíčně. Nyní podle pozměňovacího návrhu bude pobírat suma sumárum 125 550 korun měsíčně bez daní a k tomu ještě další výhody od státu.
Nechci otevírat některé další argumenty, ale jenom příkladně otázku na postavení této instituce a kanceláře bývalého prezidenta. Jaké pravomoci, jaké zájmy, či koho bude hájit či ventilovat na veřejnost směrem do zahraničí? Má to být nějaký další ombudsman, ochránce lidských práv, kterých osob? Nechci to rozvádět dále.
Pro veřejnost sděluji také to, že tato instituce není v ústavním pořádku České republiky. Proč nebyla, bylo zde o tom hovořeno přede mnou, říkám záměrně nebyla, protože kancelář je již zřízena, instalována, zřízena skutečně v některé státní budově v hlavním městě Praze.
***