(12.50 hodin)
Poslanec Antonín Seďa: Vážená paní předsedající, vážený pane premiére, vážená vládo, kolegyně a kolegové, mám komplexní pozměňovací návrh ke sněmovnímu tisku 313 - vládní návrh zákona o zabezpečení prezidenta republiky po skončení funkce.
Navrhované změny návrhu zákona: § 1 - změnit původní text na:
Prezident republiky po skončení funkce (dále jen "bývalý prezident republiky") má po skončení svého volebního období nárok na rentu určenou z platové základny koeficientem 1,5 horní index 2, a to měsíčně po dobu pěti let. V případě, že byl bývalý prezident republiky zvolen dvakrát za sebou, nárok na rentu se prodlužuje o dalších pět let s tím, že v těchto letech bude renta určena z platové základny koeficientem 1, horní index 2. Renta je splatná předem vždy do pěti pracovních dnů od počátku příslušného kalendářního měsíce, počínaje kalendářním měsícem následujícím po měsíci, v němž skončilo volební období.
§ 2 - změnit původní text na:
Bývalý prezident republiky má po skončení svého volebního období nárok na víceúčelovou paušální náhradu výdajů ve výši 100 procent platové základny, horní index 2, a to měsíčně po dobu pěti let. V případě, že byl bývalý prezident republiky zvolen dvakrát za sebou, nárok na víceúčelovou náhradu výdajů se prodlužuje o dalších pět let s tím, že v těchto letech bude víceúčelová paušální náhrada výdajů ve výši 50 procent platové základny, horní index 2. Víceúčelová paušální náhrada je splatná spolu s rentou podle § 1.
§ 3 - změnit původní text na:
Nebude-li bývalému prezidentu republiky po skončení jeho volebního období poskytnuta ochrana podle zvláštního právního předpisu, horní index 1, zahrnující přidělení vozidla s řidičem, má bývalý prezident republiky po skončení svého volebního období nárok na užívání vozidla ve vlastnictví státu s řidičem i bez něho k osobní dispozici, a to po dobu pěti let.
Doplnění nového § 7: V případě, že bývalému prezidentu republiky bylo po skončení jeho volebního období vyplaceno odchodné, horní index 2, v souvislosti s ukončením výkonu jeho funkce, bude výplata renty a víceúčelové paušální náhrady podle § 1 a § 2 zkrácena o výši tohoto odchodného.
Současný § 7 se přečísluje na § 8.
Pod čarou se doplní index 2: Zákon č. 236/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Nyní ke zdůvodnění předloženého návrhu. V souladu s důvodovou zprávou vlády předložený návrh reflektuje zkušenost některých zemí, že bývalý prezident republiky i po skončení svého volebního období neztrácí svou autoritu a zůstává významnou politickou a společenskou osobností. Z tohoto pohledu je princip využití získaného politického a společenského postavení bývalých prezidentů ve prospěch své země správný a z toho plyne pro stát nutnost finančně se podílet na krytí potřeb bývalého prezidenta, které budou s tímto účelem souviset. Na druhou stranu nelze souhlasit s tím, že předkládaný vládní návrh nelimituje toto finanční krytí nákladů s ohledem na potenciál vlivu bývalých prezidentů a na vlastní délku jejich volebního období.
Dále v důvodové zprávě uvedené finanční dopady na státní rozpočet nereflektují skutečnost, že se povolební období bývalých prezidentů mohou a zajisté budou překrývat, a tím budou finanční požadavky narůstat. Taktéž částky uvedené ve vládním návrhu v § 1 a § 2 nejsou koncipovány v dlouhodobém horizontu, protože nejsou vázány ani na inflační znehodnocování či na budoucí vývoj průměrných platů v naší zemi.
A nyní k předkládaným pozměňovacím návrhům. V § 1 a § 2 navrhuji limitovat výplatu renty a víceúčelové paušální náhrady bývalému prezidentu republiky na pět let s možností prodloužení na dalších pět let v případě, že vykonával funkční období dvakrát. Výše renty i víceúčelové paušální náhrady je vázána na platovou základnu dle zákona č. 236/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů, s tím, že výše renty a paušální náhrady je v případě prodloužení výplaty o dalších pět let krácena právě s ohledem na funkční období bývalého prezidenta a předpokládaný poklesu jeho autority v období, kdy úřad prezidenta republiky bude zastávat jiná osoba.
V § 3 je limitováno užívání vozidla ve vlastnictví státu s řidičem i bez něho k osobní dispozici bývalého prezidenta na pět let, právě s ohledem na délku funkčního období prezidenta.
Závěrem své důvodové zprávy chci říci následující. Předkládané pozměňovací návrhy více odpovídají budoucímu vývoji v naší zemi, reflektují určitou zásluhovost bývalých prezidentů s ohledem na délku jejich funkčního období a zároveň snižují finanční požadavky na státní rozpočet, a to především v dlouhodobém horizontu. Nastavení výše renty i víceúčelové paušální náhrady k platové základně je pro mě samotného otázkou otevřenou. Zároveň je si však nutno také uvědomit, že renta ani paušální náhrada nebude mít vliv na výši důchodu bývalých prezidentů, které jsou vypláceny z prostředků důchodového pojištění.
Předem děkuji za podporu výše uvedených pozměňovacích návrhů.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Jako další se přihlásil pan poslanec Karel Vymětal. Bude posledním, kterého nechám vystoupit před vyhlášením polední přestávky. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, nejdříve mi dovolte ve svém vystoupení, abych učinil procedurální poznámku, protože spojená obecná rozprava znamená, že po jejím ukončení se hlasuje o návrzích, které padly, to znamená měl být hlasován i bod 24, i bod 25. Jednací řád říká jasně, že se o těchto návrzích hlasuje po skončení obecné rozpravy. Neříká se, že by se mělo hlasovat o těchto návrzích před zahájením podrobné rozpravy. To je jedna moje procedurální poznámka.
K vlastnímu návrhu, jak zde byl předložen. Dámy a pánové, chtěl bych reagovat na to, co zde říkal pan zpravodaj ústavně právního výboru. Rozumím tomu, že právníci mohou mít problém s matematikou, protože říkal, že jinak je vyjádřeno totéž, co je vládní návrh. Ono to tak není, samozřejmě, protože dochází ke zvýšení jak renty, tak ke zvýšení všeobecné paušální náhrady. Myslím si, že zcela jasně bylo formulováno stanovisko našeho klubu ústy pana poslance Mlčáka, kde dal jasně do souvislosti stav ekonomiky našeho státu, stav životní úrovně našich občanů. Udivuje mě, že v době, kdy vláda projednává docela tvrdé zákony, které nazývá ve svém globálu reformou veřejných financí, protože s těmi je třeba něco dělat, tak na druhé straně se tady dávají podle mého názoru naprosto nepřiměřené požitky bývalým prezidentům - kteří nejsou navíc chudí, jak slyším z pléna. Ano, je to tak. Jsou to milionáři, takže si myslím, že takovéto podpory nepotřebují. Na druhé straně v rámci reformy veřejných financí komplikujeme život našim občanům pro předčasné odchody do důchodu. Vláda navrhuje restriktivně jim znemožňovat a zhoršovat jejich postavení, ale u prezidenta, který může skončit své první volební období v 50 letech, navrhne zabezpečit do smrti v 50 letech klidně, nemusí už nic dělat, a bude mít všechno. Bylo zde řečeno, koho bude reprezentovat a čí názory bude prezentovat. Samozřejmě že jen své osobní, nic víc a nic méně.
Dámy a pánové, z toho důvodu mi dovolte, abych předložil pozměňovací návrhy k předloženému usnesení ústavně právního výboru. Rozumím tomu, že absolutní částka v tomto návrhu zákona je nešťastná, že je lepší mít relativní částku, jak to navrhuje ústavně právní výbor, ale vůbec se nedomnívám, že by tato částka měla zvyšovat původní absolutní částku navrženou vládou.
***