(12.40 hodin)
(pokračuje Mlčák)
Vzpomínám si na kritizované osobní důchody před rokem 1989 a v tomto případě jsem se dostal při kontaktu s občany i k tomu známému heslu "nejsme jako oni". A dnes se toto skutečně děje v jiné podobě.
Myslím si, že i z pohledu a názoru občanů je finanční zajištění exprezidenta nadstandardní. Proto podávám návrh, sám za sebe i jménem poslaneckého klubu KSČM, na zamítnutí obou předloh, sněmovního tisku 313 a 314, ve druhém čtení. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Jako další se přihlásil pan poslanec Jiří Patočka. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jiří Patočka: Děkuji, paní předsedající. Vážené dámy a pánové, budu mít velmi stručné stanovisko poslaneckého klubu ODS. My jsme tuto věc podrobili podrobné rozpravě, nemáme k tomu zásadní připomínky, považujeme tento návrh za korektní, objektivní a nutný pro ocenění funkce minulého prezidenta. Moje vyjádření se týká sněmovního tisku 313 i 314. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Pan poslanec Patočka byl posledním přihlášeným do sloučené rozpravy. Pan poslanec Zahradil - ale já tady mám zaškrtnutou podrobnou a ta ještě nebyla otevřena. Jestli to bylo do obecné, tak prosím, pane poslanče.
Poslanec Jan Zahradil: Děkuji, paní předsedající, bude to skutečně víceméně formální žádost, která se netýká ani tak tisku 313, jako spíše tisku 314, a bude to žádost, nebo možná spíše prosba adresovaná panu předsedovi vlády Vladimíru Špidlovi.
Součástí tohoto tisku mimo jiných návrhů upravujících některé zákonné normy je také určitá novela týkající se budoucího nebo předpokládaného postavení budoucích poslanců Evropského parlamentu zvolených za Českou republiku. Já bych chtěl samozřejmě na jedné straně poděkovat vládě a zejména panu bývalému - dnes už - ministru spravedlnosti Pavlu Rychetskému, že na tuto věc myslel a že se touto věcí zabýval, protože je skutečností, že v tuto chvíli žádná zákonná norma v České republice neupravuje postavení budoucích poslanců Evropského parlamentu za Českou republiku v našem ústavním pořádku. Musím nicméně dodat, že pouhé - a nemyslím to nějak pejorativně - pouhé nalepení záležitostí týkajících se našich budoucích europoslanců k zákonu o zabezpečení bývalého prezidenta nebo bývalých prezidentů republiky je za prvé trochu nesystémové a za druhé přece jen se domnívám, že by bylo zapotřebí celou tuto záležitost ošetřit trochu šířeji než tím, že se europoslanci např. z hlediska svých budoucích příjmů zařadí do té nebo oné kolonky.
Myslím, že je zapotřebí znát několik zásadních skutečností o tom, jakým směrem se bude postavení budoucích českých europoslanců ubírat. Dovolil bych si to v několika větách přiblížit, abych vás příliš nezdržoval, a potom si dovolím požádat pana předsedu vlády, jestli by nebyl tak laskav a tuto vládní novelu, která prošla ústavně právním výborem, jménem vlády nevzal zpět a zda by nebylo možno se k tomu vrátit na nějakém širším zasedání třeba za účasti představitelů všech parlamentních stran a připravit trochu komplexní legislativní úvahu o tom, jakým způsobem budou poslanci Evropského parlamentu za Českou republiku začleněni do českého ústavního pořádku, nebo zda vůbec budou začleněni nějakým způsobem do českého ústavního pořádku.
Situace je v tuto chvíli asi taková, že v červnu t. r. schválil Evropský parlament svůj vlastní statut, který určitým způsobem upravuje situaci, upravuje postavení poslanců Evropského parlamentu včetně toho například, že po přijetí tohoto statutu by poslanci Evropského parlamentu bez ohledu na to, z kterých zemí přišli, měli pobírat jednotný plat, v jedné výši, a to z evropského rozpočtu, nikoli z domácích rozpočtů svých vlastních států. Doposud je situace taková, že základní plat každého evropského poslance je prostě vyplácen z národního rozpočtu státu, za který byl onen poslanec zvolen, a že výše toho platu se odvíjí od výše platu poslance národního parlamentu. Nicméně k tomu, aby tento statut europoslance nebo Evropského parlamentu byl přijat, je zapotřebí, aby ho schválila Evropská rada. Myslím, že by bylo docela dobré v tuto chvíli vědět, zda Evropská rada s tím statutem nějak nakládá, zda se předpokládá, že ho v dohledné době schválí, zda se předpokládá, že ho případně schválí ještě před konáním voleb do Evropského parlamentu v červnu 2004, protože pokud by tomu tak bylo, nebyl by pak vůbec žádný důvod k tomu, aby česká legislativa jakýmkoli způsobem upravovala postavení poslanců Evropského parlamentu za Českou republiku, včetně jejich případného finančního zajištění. Pokud tomu tak nicméně není a nebude, nebo pokud to bude vypadat, že statut Evropského parlamentu nebude v dohledné době přijat, pak se tím samozřejmě sněmovna zabývat musí, ale myslím, že se tím musí zabývat, jak už jsem řekl, v širším kontextu, to znamená, že se musí dohodnout, jakým způsobem a na jaké úrovni chce vůbec zařadit oněch 24 budoucích českých poslanců Evropského parlamentu do ústavního pořádku nebo do kontextu jiných osob srovnatelného postavení, jako jsou poslanci, senátoři atd. atd., ti, co jsou výčtovým způsobem jmenováni v příslušné legislativě, zda je tedy chce do toho systému zařadit.
Proto se domnívám, že je třeba k tomu ještě absolvovat další jednání, že je zapotřebí si na to sednout. Chtěl bych požádat pana předsedu vlády, eventuálně ministra zahraničí, určitě ministra financí, možná ministra práce a sociálních věcí, aby takovou schůzku iniciovali, aby se jí účastnili zástupci všech ostatních parlamentních stran a abychom připravili případně nějaké komplexní řešení.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Pan poslanec Zahradil byl poslední přihlášený do sloučené obecné rozpravy. Táži se, zda se někdo další hlásí z místa. Nikoho nevidím, obecnou rozpravu tedy končím. Táži se pana předsedy vlády a poté pana zpravodaje, zda chtějí využít svého práva závěrečného slova. Pan předseda vlády ano. Prosím.
Předseda vlády ČR Vladimír Špidla: Vážená paní místopředsedkyně, nevím, jestli jsem byl dostatečně pozorný, ale podle mého soudu pan poslanec Melčák dal návrh na zamítnutí.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Ano, to až po vašem vystoupení, až po ukončení obecné rozpravy. Pan zpravodaj nechce vystoupit.
Zopakuji pro vás všechny, kolegyně a kolegové, že budeme hlasovat o návrhu na zamítnutí, a to nejdříve u tisku 313 a poté u tisku 314. Já vás všechny na žádost z pléna odhlašuji a prosím, abyste se znovu přihlásili svými identifikačními kartami.
Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s návrhem na zamítnutí, prosím, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
V hlasování pořadové číslo 74 z přítomných 170 poslanců 40 hlasovalo pro návrh, proti návrhu 103. Tento návrh nebyl přijat.
Já tedy zahajuji podrobnou rozpravu (k bodu 24), do které se jako první přihlásil pan poslanec Seďa, poté pan poslanec Vymětal, poté paní poslankyně Táňa Fischerová. Pan poslanec Seďa má slovo.
***