(16.50 hodin)
(pokračuje Hojda)

A nyní další úprava toho tisku, o které jsem mluvil, a to je odst. 6 v § 54, a ten odst. 6 zní následovně: "Druhy stanic technické kontroly, základní technické vybavení, stavební uspořádání, způsob metrologického zajištění přístrojů a způsob a rozsah pokrytí správního obvodu činnostmi stanic technické kontroly stanoví prováděcí právní předpis." - A právě to "stanoví prováděcí právní předpis" je změnou v této části.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Ptám se, jestli ještě někdo se hlásí do podrobné rozpravy. Pokud tomu tak není, končím podrobnou rozpravu. Ptám se pana ministra, chce-li pronést nějaké slovo závěrem. - Není tomu tak.

Mám za to, že ani nezazněly žádné návrhy, o kterých bychom měli hlasovat. Můžeme tedy ukončit druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji předkladateli i zpravodaji a končím projednávání bodu č. 37.

 

Dalším bodem v našem pořadu je bod číslo

 

38.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1995 Sb.,
o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 343/ - druhé čtení

 

Předložený návrh by i nyní měl z pověření vlády uvést ministr dopravy Milan Šimonovský. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Pane předsedo, vážená sněmovno, vládní návrh zákona, kterým se mění zákon o vnitrozemské plavbě, byl zpracován v souladu s přípravou České republiky na vstup do Evropské unie a je zákonem harmonizačním. K obsahu návrhu uvádím, že výhradně implementuje předpisy Evropských společenství, které se dotýkají institutů bezpečnostních poradců pro přepravu nebezpečných věcí a účtů vodní dopravy jako nástroje pro řešení poruch na trhu vodní dopravy. Přijetí novely je nezbytné k zajištění plné slučitelnosti české právní úpravy vnitrozemské vodní dopravy s právem Evropských společenství.

Ustanovení o bezpečnostních poradcích pro přepravu nebezpečných věcí stanoví povinnost subjektů ustanovit bezpečnostního poradce, který je držitelem osvědčení o odborné způsobilosti atd. A ten druhý institut, účty vodní dopravy, stanovuje právní rámec jako předpoklad pro implementaci vydaného rozhodnutí komise Evropských společenství o regulaci kapacity plavidel, a tím se vlastně tento účet vodní dopravy uvede do života.

Vážená sněmovno, dovolte, abych popřál tomuto zákonu šťastnou plavbu druhým čtením.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji panu ministrovi za toto úvodní slovo.

Zákon jsme přikázali k projednání hospodářskému výboru, jehož usnesení vám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 343/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru poslanec Jaromír Schling.

 

Poslanec Jaromír Schling: Pane předsedo, dámy a pánové, hospodářský výbor tento tisk projednal a doporučuje sněmovně přijmout tento vládní návrh. V podrobné rozpravě si přesto dovolím vznést ještě pozměňovací návrh.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí poslanec Sehoř. Prosím.

 

Poslanec Karel Sehoř: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, bylo tu řečeno, že tato novela je euronovelou. Je to pravda, zavádí bezpečnostní poradce, takže když máme zavedeny bezpečnostní poradce v silniční dopravě, je opatření zavádějící je ve vodní dopravě opatřením, proti kterému lze těžko něco namítat. Myslím si, že to je v pořádku.

Bohužel ta druhá část, ve které se upravuje regulace dopravy, je trošku obtížnější. Máme určitý pocit, že by se mohlo stát, že když Brusel bude rozhodovat v případě nějakých problémů v námořní cestě, která plavidla a jak budou moci být provozována, mohlo by se klidně stát, že budou upřednostňována plavidla řekněme větších společností a zrovna třeba ta naše plavidla by mohla být nějakým způsobem omezena. Domnívám se, že to je docela nebezpečné. Obecně je asi lepší, když ta regulace se odehrává v cenové hladině, a ne přímo v rovině exekutivní.

Další věc je, že se tam zavádí účet vodní dopravy.

To jsou důvody, pro které Občanská demokratická strana není nakloněna pro tento zákon. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy k zákonu o vnitrozemské plavbě. Nikdo se nehlásí, písemné přihlášky nemám, končím tedy obecnou rozpravu.

Tuším, že opět nezazněl žádný návrh, o kterém bychom měli hlasovat. Dovolte tedy, abych zahájil rozpravu podrobnou, do které se hlásil pan poslanec Schling.

 

Poslanec Jaromír Schling: Pane předsedo, dámy a pánové, zákon o vnitrozemské plavbě řeší samozřejmě především plavbu. Plavba lodí, pohyb lodí závisí ale na tom, jestli vodní cesta je k plavbě způsobilá. Bohužel v České republice máme určitou anomálii, která kdyby se vyskytovala v dopravě silniční nebo železniční, byla by velmi rychle odstraněna, zatímco na naší nejvýznamnější vodní cestě, na Labi, trvá už mnoho let.

Tato vodní cesta je používána k vodní dopravě už několik staletí, už po několik staletí lidé Labe různým způsobem upravují, přetvářejí, a zdokonalují tak podmínky pro plavbu. Snad největší zásahy se odehrály v šedesátých a sedmdesátých letech, kdy byla postavena řada jezů, které umožnily plavbu do Chvaletic, takže doprava uhlí byla zabezpečena tak, že po většinu roku mohly čluny s ponorem 210 cm plout s uhlím. Dvě stě deset centimetrů ponoru v našich podmínkách by se dalo přirovnat k dálnici, k podmínkám, které jsou pro silniční dopravu na dálnici. Obdobné podmínky, jaké jsou u nás od Ústí nad Labem, přesněji od Střekova proti proudu až do Chvaletic, jsou i na německém území na Labi, a to zhruba od naší státní hranice se Saskem až po ústí Labe do moře. Ale mezi tím je úsek, který představuje tu anomálii, který by se dal přirovnat k polní cestě. Všichni, kteří tam v tom kraji bydlí, vědí, o čem mluvím.

Nejlepší ukázkou toho, jaká je tam situace, jsou právě poslední měsíce tohoto roku, kdy plavba je zastavena úplně, protože přes skalní práh, který je napříč tokem Labem v Děčíně, se prostě lodě nedostanou, a to ani lodě s minimálním ponorem. A aby plavba byla ekonomická, potřebujeme ponor alespoň 140 cm po většinu roku. To je fyzika, to není jenom zbožné přání rejdařů, to je prostě fyzika a ekonomika, která velí, při jakém ponoru může být ještě plavba prováděna ekonomicky.

Deset let nejméně je technicky vyřešeno, jak tuto anomálii odstranit, a to stavbou dvou jezů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP