(10.20 hodin)
(pokračuje Zaorálek)

To je výsledek tohoto hlasování.

Dívám se, jestli ještě někdo chce vystoupit s návrhem na změnu programu. Zdá se, že jsme vyčerpali všechny návrhy a můžeme opravdu začít projednávat řádný program naší schůze.

 

Dnes tím prvním zařazeným bodem je bod

 

189.
Vládní návrh zákona o nakládání se surovými diamanty,
o podmínkách jejich dovozu, vývozu a tranzitu a o změně některých zákonů
/sněmovní tisk 451/ - druhé čtení

 

Tento návrh zákona z pověření vlády by měl uvést ministr financí Bohuslav Sobotka. Já vás prosím, pane ministře a místopředsedo vlády, abyste se ujal slova. - Pochopil jsem to tak, že nemáte v úmyslu vystoupit? Nemáte? Máte. Prosím, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji, pane předsedo. Dámy a pánové, dovolte mi v tuto chvíli vystoupit - musím říci, že bych si toto vystoupení odpustil, kdyby na půdě hospodářského výboru Poslanecké sněmovny nedošlo k přijetí komplexního pozměňujícího návrhu, který zásadním způsobem zasahuje do konstrukce návrhu, který vláda předložila do Poslanecké sněmovny. V tomto návrhu je v roli příslušného orgánu plnícího úkoly v systému certifikace surových diamantů namísto Ministerstva financí uvedeno Ministerstvo průmyslu a obchodu. Musím říci, že není přirozeně důvod k tomu, aby zde byla vedena nějaká kompetenční válka, a že rozhodně jako zástupce předkladatele v tuto chvíli podporuji takovou variantu, která bude funkční, bude co nejméně zatěžovat subjekty, které se této regulaci budou muset podřídit, a chtěl bych, aby byla schválena taková varianta, která nám skutečně umožní důsledně Kimberleyský proces na půdě České republiky praktikovat. Pokládám ovšem za důležité říci následující.

Ministerstvo financí v rámci přípravy tohoto návrhu zákona poté, kdy všechny ostatní resorty odmítly tuto problematiku legislativně zpracovat, se ujalo zpracování této problematiky tak, abychom co nejméně zasáhli do fungování obchodování s těmito diamanty a co nejvíce zkrátili ono období, ve kterém to obchodování není kryto naší účastí v Kimberleyském procesu. V té době už nebylo zbytí, nebylo možné déle protahovat kompetenční diskuse mezi jednotlivými ministerstvy. Ty kompetenční diskuse by mohly trvat ještě deset let, ale my jsme nutně potřebovali mít připravený návrh zákona, který by mohl projít legislativní radou vlády, mohl by projít vládou a mohl být zaslán co nejdříve do Poslanecké sněmovny. Proto, jelikož žádné jiné ministerstvo nebylo ochotno se ujmout zpracování tohoto návrhu, tuto problematiku zpracovalo Ministerstvo financí a zapracovalo tuto regulaci v rámci kompetencí, které přísluší Ministerstvu financí. Vládní návrh zákona tak byl připravován s jasnou představou, které ministerstvo bude mít příslušnou kompetenci, včetně toho, že Celní správa spadá pod Ministerstvo financí.

Musím říci, že tento náhlý a podle mého názoru nekoncepční zásah s sebou přináší celou řadu vážných problémů, a chtěl bych velmi vážně Poslaneckou sněmovnu upozornit na to, že takovýto systém, pokud bude akceptován návrh hospodářského výboru s tím, že se přehodí kompetence z Ministerstva financí na Ministerstvo průmyslu a obchodu, z Celní správy na Puncovní úřad, nebude v praxi fungovat, způsobí řadu problémů v rámci příslušných celních řízení. Není zde možnost předávat informace mezi Puncovním úřadem a Celní správou. Takovýto systém v praxi nebude funkční a takovýto systém ani nebyl posuzován v rámci jednání legislativní rady v rámci připomínkových řízení, která byla absolvována v rámci diskusí s odbornou veřejností, které byly absolvovány.

Úplně nerozumím tomu, proč bez rozsáhlejší přípravy a diskuse je takovýto návrh uplatněn v rámci usnesení hospodářského výboru. Proto pokládám za důležité již v této fázi projednávání zákona jasně deklarovat, že k tomuto přesunu kompetencí, tak jak bylo schváleno usnesením hospodářského výboru, budu jako zástupce předkladatele této Poslanecké sněmovně tlumočit negativní stanovisko. Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Myslím, že by bylo nutné nyní dát slovo také zpravodaji hospodářského výboru, o kterém byla řeč ve vystoupení pana ministra. Prosím pana poslance Miloše Melčáka, aby nám dal informaci o jednání výboru a o tom, co se na něm odehrálo. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Miloš Melčák: Vážený pane předsedo, vážený pane premiére, vážená vládo, vážený pane ministře financí, vážené kolegyně, paní poslankyně, vážení kolegové, páni poslanci.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Promiňte, pane poslanče. Já bych vás chtěl všechny požádat - my v této chvíli projednáváme návrh zákona o nakládání se surovými diamanty a je nutné, abychom se věnovali tomuto předmětu - aspoň ti, kteří o to mají zájem. Takže vás prosím, abyste tady nevedli hovory na jiná témata, než je návrh zákona o nakládání se surovými diamanty, a pokud máte jiné hovory, abyste je vedli mimo tuto síň - hlasitě.

Takže prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Miloš Melčák: Hospodářský výbor projednal tento návrh zákona na své schůzi v pátek 24. října, aby tak vyhověl požadavku v co nejkratší době se se zákonem o surových diamantech vypořádat vzhledem k probíhajícímu jednání v rámci Kimberleyského procesu. Hospodářský výbor přijal své usnesení 138 v dobré víře, že právě přesun kompetencí ve zkoumání pravosti v případě původu diamantů bude lépe příslušet Ministerstvu průmyslu a obchodu, a v tom smyslu vydal své usnesení, které jste dostali na stůl pod číslem 451/1. Udělal tak po vyslechnutí zprávy náměstkyně ministra financí paní inženýrky Yvony Legierské a po vyslechnutí zprávy zpravodajů. V obecné a podrobné rozpravě se tímto zákonem podrobně zabýval, a potom přijal usnesení, jak jsem vám říkal, které jste dostali.

V toto chvíli si myslím, že vzhledem k tomu, že se nacházíme ve druhém čtení, bude správné, abychom provedli případné úpravy, případné návrhy a s námitkami Ministerstva financí se vypořádali v rámci třetího čtení, které plánujeme v pátek tohoto týdne.

Děkuji vám všem za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil ministr průmyslu a obchodu Milan Urban. Prosím pana ministra.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Milan Urban Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, přeji vám hezký den. Já také nechci v žádném případě vykopávat nějakou válečnou sekeru mezi Ministerstvem průmyslu a obchodu a Ministerstvem financí, nebo tady vést jakousi kompetenční válku. Chtěl bych jenom říci, že návrh hospodářského výboru mi připadá rozumný a připadá logický i vzhledem k tomu, že zákon má velmi krátkou dobu účinnosti. On totiž bude platit pouze do vstupu České republiky do Evropské unie. Tedy z tohoto pohledu je Puncovní úřad úřadem, který je schopen úkol zvládnout, je schopen jej zvládnout s minimálními náklady, a tedy dovedl bych si představit, že by ten režim a systém fungoval tak, jak to hospodářský výbor navrhuje.

Nicméně ten rozpor tady existuje, ten rozpor zazněl. Je dobře, že jsme ve druhém čtení tohoto zákona, a tak jak to navrhoval zpravodaj bude dobré, aby připomínky Ministerstva financí byly ještě hospodářským výborem projednány, aby celá záležitost do třetího čtení byla vyjasněna. Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane ministře. Probíhá obecná rozprava k návrhu. Prosím, hlásí se do ní pan poslanec Vojíř.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP