(16.20 hodin)
(pokračuje Špidla)

ODS tvrdila, že zárukou kvality poskytovaných zdravotnických služeb bude konkurence zdravotních pojišťoven a zdravotních zařízení. Tuto myšlenku, nerealistickou myšlenku a nebezpečnou myšlenku, doposud neopustila. A ODS v případě, že by získala vliv, by zrealizovala své vize ke škodě všech.

Dalším koncepčním názorem je, že systém bude založen na autentickém zdravotním pojištění, to je na principu prémie a plnění. Dámy a pánové, toto znamená jednoznačné rozbití jednotného přístupu ke zdravotnictví, protože prostě v autentickém pojištění prémie a riziko nelze dosáhnout rovného přístupu k tak vysoké hodnotě, jako je zdraví. Dámy a pánové, toto je odpověď v okamžiku, kdy ODS blokovala jakékoliv jiné rozumné řešení, protože neodpovídalo jejím ideologickým představám.

Ano, dámy a pánové, citoval jsem vám Modrou šanci. Citoval jsem vám základní dokument, který si říká, že je programový. Myslím si, že do programu to má ještě velmi daleko, ale přesto to ukazuje tendence a ty jsou nebezpečné. Jediné, co ODS bránilo a brání, je, že ústavní listina České republiky zavazuje stát, aby se postaral zajištěním zdravotního pojištění pro všechny občany a aby právo být pojištěn a mohl jít k lékaři mohli mít všichni bez ohledu na finanční možnosti. A také, aby lékař mohl rozhodovat medicínsky, a ne podle toho, jestli je občan schopen nákladnější léčbu zaplatit.

Dámy a pánové, pro nezbytnou stabilizaci zdravotního pojištění a pro regulaci finančních toků ve zdravotnictví jsou zcela zásadní novely zákonů, které neefektivní výběr pojistného zavedou, spravedlivějším rozdělením zátěže vytvoří zpětnou vazbu mezi příjmy a výdaji pojišťoven, budou stimulovat efektivní organizaci práce a hospodaření. Jeden z těchto zákonů vetoval včera prezident republiky. Vetoval jej po mém soudu bez úvahy, bez pochopení tohoto celkového systému. Doufám pevně, že sněmovna přehlasuje toto veto, které neprospívá ani českému zdravotnictví, ani českému člověku. Všechny zákony, které jsou opakovaně předkládány ministry ČSSD, jsou z tohoto hlediska zásadní a mají vliv na vytvoření a udržování stability ve finančních tocích systému.

Konstatuji, že ODS včera zablokovala čtyři zdravotnické zákony. Jistěže nikoliv klíčové, ale přesto čtyři. Opět ztrácíme čas. Dámy a pánové, větší ukázka nezodpovědnosti snad ani není možná. Vládní návrhy soustavně zamítali smluvně opoziční poslanci vždy, když byly předloženy ve sněmovně, a to, dámy a pánové, již v prvém čtení bez ohledu na to, aby mohly být podrobeny odpovědné parlamentní debatě. Je to smutné, ale je to tak. Zdůrazňuji - již v prvním čtení bez otevřené debaty. Pro koho je to dobře? Pro státní rozpočet, pro občany, pro pacienty, nebo prostě jen pro opozici, aby mohla poukazovat na to, s jak těžkými problémy vláda zápasí? ODS aspoň bude poukazovat na to, jak ministryně zdravotnictví se potýká s jedním problémem za druhým. Vláda znovu, už potřetí, nepředloží v nejdůležitější době dvě důležité normy, které se týkají organizace a regulace zdravotní péče, tedy výdajové stránky.

Nejvíce pozornosti z tohoto hlediska si bezesporu zasluhuje zákon, který zahrnuje nástroje pro optimalizaci sítě zdravotnických zařízení. Zásadní význam a princip je v tom, že krajům přiznává pravomoci. Princip decentralizace rozhodování na kraje je nezpochybnitelný a je správný. Tento základní předpis měl již platit, protože kraje nemohou řádně naplňovat svoji odpovědnost v regulaci sítě zdravotnických zařízení. Kraje tímto zákonem dostanou možnost využít veškeré nástroje, aby mohly promyšleně a dlouhodobě plánovat rozvoj zdravotnictví a činit veškerá rozhodnutí a správní úkony, které s tím souvisejí. Zdravotnická zařízení na jejich spádovém území by měla zabezpečovat veškeré potřebné typy péče. Měla by být zajištěna návaznost a spolupráce a činnost by se neměla zbytečně překrývat. Falešná představa o povaze konkurence zavedená do systému v době ODS vedla k tomu, že se nemocnice stavěly a vybavovaly ve dvou nedalekých lokalitách, i když bylo zřejmé, že tak velké kapacity nebudou potřeba a že jsou vlastně neefektivní.

Hlavní příčiny působící nehospodárné nafukování veřejných zdravotních služeb spočívaly právě v tom, že až do přijetí nového zákona a převedení rozhodování o investicích přímo na kraje, rozhodovala sněmovna. Včerejší projednávání zákona o státním rozpočtu bylo opět příkladem toho, jak snadné je být neodpovědný. Právě projednáváme rozpočet a je dobře si uvědomit, k čemu vedla investiční politika diktovaná sněmovnou a tak snadno prosazovaná proti menšinové vládě. K rozestavěnosti a neracionálnímu investičnímu chování. Tento trend nelze zastavit, pokud situaci nezměníme a ministerstvo bude vždy mít velké problémy prosazovat jakýkoliv střízlivý návrh. Ze sněmovny, ať by předložen v minulém období jakýkoliv návrh, vyšel vždy zcela jiný plán investic, vedený zcela jinou logikou, než je optimalizace sítě zdravotnických zařízení. Jednotliví poslanci stavěli a rozestavěli další a další velká obrovská zdravotnická zařízení bez ohledu na to, že vzniká extenzivní přebujelá síť a nevyužitelná, přesto vybavená často náročnou technikou.

Zákon, který přiznává regulační nástroje krajům, je klíčový pro účelnou regulaci sítě podle potřeb obyvatel kraje. Pevně doufám, že sněmovna průřezově, ať opozice či koalice, tento zákon potvrdí.

Vládní návrh zákona o zdravotnických zařízeních a jejich provozování a o změně některých zákonů byl před dvěma lety, téměř na den, 29. listopadu 2001, zamítnut na přímý popud ODS, dokonce na výslovnou žádost krajských hejtmanů, což se dá ukázat na usnesení Poslanecké sněmovny č. 1886 ze 43. schůze. Ministerstvo předloží na příští schůzi nový návrh zákona, který byl v září předložen vládě a posiluje krajským samosprávám sílu, dává jim obrazně řečeno svaly a umožňuje zapojení veřejnosti.

Další důležitý zákon, který poslanci ODS soustavně odmítali projednávat, je zákon o zdravotní péči. Z hlediska efektivity a kvality a z hlediska důstojného jednání s pacienty je opravdu ostuda, že se stále odvoláváme na úpravy z doby socialismu. Opravdu ODS nevadí, že stále ještě není nahrazen zákon z roku 1966, který bohužel konzervuje zvyklosti z doby před revolucí? Přesto byl zamítnut usnesením Parlamentu České republiky ze 43. schůze ze dne 29. listopadu 2001. Rovněž v prvním čtení. Garantuje práva pacientů na evropské úrovni, ale ani ODS, ani KSČM s tím nespěchaly. A důvod? Zákon, který moderním způsobem posiluje práva pacientů a upravuje postupy lékařů, byl zamítnut z naprosto paradoxních důvodů. Nevztahuje se na léčitele. Skutečný smysl zákona však byl upravit práva a povinnosti profesionálního poskytování péče vůči pacientům. Záruky a odpovědnosti kvalifikovaných zdravotnických pracovníků. Také poprvé upravuje otázky etiky, medicínského výzkumu a dalších biomedicínských oblastí, jako zákaz klonování člověka, manipulace s embryi, atd..

***




Přihlásit/registrovat se do ISP