(10.00 hodin)

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážená paní místopředsedkyně, paní poslankyně, páni poslanci, přece jen - pro čistotu - uvedu ještě jednu technickou záležitost. Ve třetím čtení jsem legislativně technicky upravoval svůj návrh z druhého čtení, který se týkal jedné formulační záležitosti, resp. přepísmenkování. Teď jsem byl legislativou upozorněn, že je čistší udělat to ve druhém čtení, abych to opět neopravoval ve třetím čtení.

Jedná se o můj původní návrh B4, který by měl podle legislativy správně znít takto:
"V § 65 odst. 1 se písmeno c) zrušuje a dosavadní písmeno d) se označuje jako písmeno c). V § 65 odst. 1 se vkládá nový odstavec 2, který zní: Odst. 2 - Živnostenský úřad může uložit podnikateli pokutu až do výše jednoho mil. Kč, jestliže podnikatel porušuje povinnosti stanovené v § 31. Dosavadní odst. 2 až 7 se označují jako odst. 3 až 8."

Děkuji a prosím za pochopení, abych to nemusel opět načítat ve třetím čtení.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji. Ptám se na další přihlášku do podrobné rozpravy k tomuto návrhu zákona. Takovou přihlášku neregistruji, proto podrobnou rozpravu končím. Ptám se, zda chcete vystoupit se závěrečnými slovy. Nechce ani pan navrhovatel, ani pan zpravodaj. Končím tedy druhé čtení tohoto návrhu zákona zastupitelstva hlavního města Prahy. Děkuji za účast jak panu navrhovateli, tak panu zpravodaji.

Ráda bych vás nyní informovala o tom, že následujícím bodem, který budeme projednávat, je bod č. 167, tedy poslední bod v rámci druhých čtení. Následovat budou body 45, 46, 47, 48 atd., tedy první čtení návrhů zákonů.

 

Přistoupíme k projednání bodu číslo

 

167.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1995 Sb.,
o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 343/ - druhé čtení

 

Prosím, aby ke stolku zpravodajů zasedl ministr dopravy Milan Šimonovský a zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec Jaromír Schling.

Na této schůzi jsme souhlasili s návrhem na opakování druhého čtení tohoto návrhu zákona. Usnesení hospodářského výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk 343/3.

Ptám se v tuto chvíli nejprve pana ministra, zda chce vystoupit v úvodu tohoto opakovaného druhého čtení. Nechce. Pan zpravodaj. Prosím, slovo má zpravodaj hospodářského výboru Jaromír Schling.

 

Poslanec Jaromír Schling: Paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, hospodářský výbor se opakovaně zabýval tímto návrhem zákona, a to především proto, že v prvním druhém čtení jsem přednesl pozměňovací návrh, který vyvolal určité nepřesné interpretace.

Ten pozměňovací návrh je v souladu s vládním návrhem zákona, který je návrhem integračním. Nechci zde teď rozebírat jeho obsah, bylo to uskutečněno již v prvním druhém čtení. Ten pozměňovací návrh je rovněž integračního charakteru. Je integrační v tom, že má usnadnit zprovoznění Labe jako vodní cesty. V dohodě AGN jsme se zavázali, že budeme rozvíjet a modernizovat své vodní cesty, a Labe i Vltava jsou v této dohodě zařazeny do evropských vodních cest, které bychom měli rozvíjet a modernizovat.

V uplynulých deseti letech se nepodařilo realizovat na dolním Labi stavbu dvou jezů, které by měly odstranit jakýsi úsek, který lze přirovnat k polní cestě. Labe je využíváno k vodní dopravě již téměř tisíc let. V posledních desetiletích, počínaje první republikou, byly na Labi vybudovány mnohé jezy. Jsou to desítky vodních děl, které jsou na této řece, a díky tomu je Labe možno přirovnat k jakési dálnici. Totéž platí pro Labe na území Spolkové republiky Německo až do Hamburku. A mezi těmito dálničními úseky je kousek polní cesty. Deset let se marně snažíme o to, tuto překážku v říční vodní dopravě odstranit.

Na nejrůznější posudky, které zkoumaly, jaký dopad by tyto stavby měly na životní prostředí, bylo vynaloženo v posledních deseti letech přibližně 100 mil. Kč. To není omyl, to je skutečnost. 100 mil. Kč nikoli z peněz těch, kteří vyžadovali provedení těch posudků, ale z peněz investora i soukromých firem. 100 mil. Kč na posudky, které neprokázaly jednoznačně, že by tyto stavby způsobily nějaké nenapravitelné škody na přírodě a životním prostředí. Naopak, ty posudky prokázaly, že stavbu lze realizovat, aniž bychom něco neúměrným způsobem narušili a poškodili.

Proto tento pozměňovací návrh, který, jak už jsem řekl, vzbudil určité pochybnosti. Proto se hospodářský výbor znovu zabýval tímto pozměňovacím návrhem a jeho text modifikoval, přestože považujeme to dřívější znění, které se odvolává na dohodu AGN, za lepší. V zájmu odstranění některých pochybností jsme ten návrh pozměnili tak, že je tam přesně uvedeno, kterých částí toku Labe a Vltavy se týká. Čelíme tak těm námitkám a podezřením, že snad by tento pozměňovací návrh měl směřovat k budování vodního spojení Dunaj - Odra - Labe.

Nechci hovořit o tomto vodním spojení. Jenom zdůrazním, že nám tímto pozměňovacím návrhem opravdu o DOL nešlo. U DOL, což je zkratka pro průplav Dunaj - Odra - Labe, jde pouze o jediné, zachovat pro budoucí generace možnost postavit takové vodní dílo, tudíž chránit území pro případnou stavbu někdy v příštích desítkách let a chránit území nezbytně nutné, a nikoli zbytečně rozsáhlé. Proto jsou prováděny i určité průzkumné práce.

Tento pozměňovací návrh neměl a nemá nic společného s vodním spojením Dunaj - Odra - Labe. Jde skutečně jenom o nyní přesně specifikovanou část Labe a část Vltavy.

Domnívám se, že tímto pozměňovacím návrhem se nedostáváme ani do rozporu s jinou dohodou, a to s Bernskou úmluvou, která má chránit planě rostoucí rostliny a volně žijící živočichy. Existuje posudek, který říká, že se dostáváme do rozporu s touto mezinárodní úmluvou. Je příznačné, že vůbec tento posudek nebere v úvahu onu dohodu AGN, že nebere v úvahu, že vedle přiměřené ochrany rostlin a živočichů jsme se rovněž zavázali rozvíjet a modernizovat vodní cesty.

Jde nám o to, dát tyto různé složky veřejného zájmu do souladu. Pozměňovací návrh směřuje proti těm, kteří si ze snahy bránit jakýmkoli stavbám, ať na vodě, nebo i jinde, udělali jakýsi sport, jakési hobby a působí našemu hospodářství obrovské škody. Konkrétně v případě říční plavby ruinují rejdaře, ruinují loďaře, kteří stavějí lodě.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP