(14.40 hodin)
(pokračuje Langer)
Děkuji panu předsedovi volební komise.
Nyní sděluji, že o omluvení své neúčasti na dnešním odpoledním jednání požádal pan předseda Poslanecké sněmovny z důvodu jeho účasti na probíhající 12. schůzi Senátu Parlamentu České republiky.
Jak jsem již avizoval, přikročíme k projednávání bodu
47.
Návrh poslanců Viléma Holáně, Josefa Janečka a dalších na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení
a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 414/ - prvé čtení
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 414/1. Prosím, aby předložený návrh uvedl pan kolega Vilém Holáň.
Poslanec Vilém Holáň: Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, nejprve využívám svého vystoupení k tomu, abych vám poděkoval, zejména těm, kteří vystoupili v minulém bodě, který se týkal zrychlení adopcí, a také všem těm, kteří bod podpořili, aby prošel do druhého čtení.
Cílem tohoto návrhu, o kterém teď chci mluvit, je zakotvit v právním řádu možnost takzvaných utajených porodů. Běží tedy o otevření možnosti volit jinou cestu u nechtěných těhotenství, než je umělý potrat, nebo dokonce odložení narozeného dítěte. Od této možnosti si slibujeme snížení počtu umělých potratů a po narození odložených či usmrcených dětí.
Od roku 2000 je v policejních statistikách zaznamenáno padesát sedm případů dětí opuštěných nebo po narození zabitých. To není nízké číslo, uvážíme-li, že ve všech těchto případech bylo dítě vystaveno bezprostřednímu nebezpečí újmy na zdraví či smrti, nebo dokonce zemřelo. Policie zdokumentovala za posledních deset let čtyřicet dva zabitých dětí, usmrcených dětí matkou, a osm dětí, které se ještě podařilo zachránit, ale nicméně to nebezpečí tady také bylo. Počet umělých potratů za rok dosahuje výše 29 tisíc.
O tom, že určitý počet žen v tíživé životní situaci této nabízené možnosti využije, není pochybností. Dokládá to i využívání možnosti tzv. diskrétních porodů, kterou již nyní nabízejí některá zdravotnická zařízení, například v Aši, Kyjově nebo Svitavách. Žena tu může přivést na svět dítě daleko od domova, ovšem bez zvláštní ochrany osobních údajů. Také to dokládá pokus přijmout zákon, který v minulém období podaly poslankyně ODS a sociální demokracie, myslím, že to byly kolegyně Dostálová, Dundáčková, Talmanová a bývalá poslankyně Volfová. Pokus se tehdy nepodařilo dokončit, ale byl důležitý v tom, že problém otevřel a vyzkoušel jednu z cest k legislativnímu ošetření utajených porodů.
Utajení navrhujeme provést tak, že v případě žádosti ženy lékař založí tzv. zvláštní zdravotnickou dokumentaci, která sice bude obsahovat stejné údaje jako běžná zdravotnická dokumentace, ale bude pro ni charakteristický zvláštní způsob nakládání. Jsme totiž přesvědčeni, že je třeba trvat na tom, aby v případě tzv. utajených porodů byla zdravotnickým zařízením vedena zdravotnická dokumentace ženy včetně jejich osobních údajů. Bez těchto osobních údajů by bylo prakticky nemožné zjistit důležité informace zdravotní povahy, které mohou mít velký význam pro ochranu zdraví dítěte. U dítěte se například v průběhu jeho života může objevit onemocnění, které má dědičný základ, a znalost anamnézy matky by významně usnadnila léčbu.
Návrh dále zakládá povinnost zdravotnického zařízení postoupit zvláštní zdravotnickou dokumentaci Ministerstvu zdravotnictví, které je povinno vést registr této dokumentace. Považujeme za důležité, aby tato zdravotnická dokumentace byla zachována, zejména s ohledem na ochranu zdraví dítěte. Zpřístupnění osobních údajů takzvané anonymní ženy bude možné jen na základě rozhodnutí soudu, a tím tak bude zajištěna maximální ochrana těchto údajů.
Důležitou součástí novely je změna zákona o matrikách, umožňující, aby se osobní údaje matky na její žádost nedostaly do rodného listu dítěte, a tím následně do dalších dokladů. Zdravotnické zařízení je však povinno informovat příslušný matriční úřad o narození dítěte s uvedením jeho pohlaví a data narození. Matriční úřad provede příslušné právní úkony na základě tohoto oznámení. Vzhledem k tomu, že se jedná o utajený porod, jehož účelem je umožnit matce dítěte utajení, nebudou orgány Policie České republiky v takovém případě provádět šetření, jako je provádějí v případech, kdy se jedná o takzvané dítě nalezené.
Považujeme za správné hledat cesty, které umožní dítěti narodit se a po narození dobré zacházení, ať už v biologické rodině, nebo v případě, že ta se ho zřekne, v náhradní rodině. Na výtky, že utajené porody by porušily právo dítěte znát své rodiče a právo na jejich péči, odpovídám, že abychom vůbec o těchto právech mohli diskutovat, musí tu existovat jejich subjekt, tedy ono dítě. V prvé řadě mu tedy musíme vytvořit podmínky, aby mohlo přijít na svět, zasadit se o jeho právo na život.
Ani k tomuto návrhu vláda nezaujala pozitivní postoj. Poukazuje na Úmluvu o právech dítěte. Úmluva o právech dítěte ale říká jasně, že dítě má právo znát své rodiče a právo na jejich péči, je-li to možné. Pokud matka výslovně požádá o utajený porod, jedná se logicky o situaci, kdy to možné není. Navíc náš návrh i tak obsahuje v sobě možnost tento požadavek splnit. Právě proto, že se jedná o utajený, a nikoliv zcela anonymní porod, údaje matky zůstávají archivovány, a tak se jich dítě po dosažení zletilosti může soudní cestou domoci, pokud tedy neběží o nezrušitelnou adopci později.
Od předložení návrhu proběhla vzhledem k přeplněnosti programu sněmovny dosti dlouhá doba. Návrh je podán ještě před prázdninami. Mezitím přišly další podněty k řešení problému. Úřad na ochranu osobních dat uplatňuje námitku k vedení registru na Ministerstvu zdravotnictví. Všeobecná zdravotní pojišťovna uplatňuje právo kontroly na náklady spojené s porodem. Návrh evidentně vzbudil zájem, ale současně jsou tu kladeny nové požadavky na tento zákon. Mám za to, že je lze uplatnit a vyhovět jim ve druhém čtení. Problematika, kterou návrh řeší, je natolik vážná, že práce, kterou do jeho řešení vložíme, stojí určitě za to. Žádám proto podporu pro návrh.
Děkuji. (Potlesk z řad poslanců KDU-ČSL.)
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane kolego. Nyní má slovo zpravodaj pro prvé čtení pan kolega Jaroslav Krákora.
Poslanec Jaroslav Krákora: Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych jako zpravodaj se k tomu stručně vyjádřil. Výše uvedený návrh zákona má vytvořit podmínky ke snížení počtu umělých přerušení těhotenství v České republice. V loňském roce bylo v České republice přes dvacet osm tisíc případů umělého přerušení těhotenství.
Je pravdou, že současný právní řád České republiky neumožňuje ženám rodit utajeně, správněji s utajením osobních údajů. Ve světě existuje částečné utajení porodů, například ve Francii, kde žena má možnost porodit v určité vzdálenosti od místa bydliště a přitom spolupracuje se sociální pracovnicí.
***