(15.50 hodin)

Místopředseda PSP Ivan Langer: Prosím, pane kolego, máte slovo. Kdo se dál hlásí do rozpravy? Nikdo.

 

Poslanec Rudolf Tomíček: Dámy a pánové, nechci již dlouho zdržovat, protože ve své podstatě kolegové, co se týče odborných věcí, tady již řekli vše.

Chci jen připomenout jednu věc. Není to můj obor, není to moje profese, není to moje specializace. Já jsem technik, což nezastírám, a zabývám se úplně jinými věcmi, ale v každém případě tady tento návrh zákona se týká bodu, kde se střetáme na bázi naprosto prozaické, na bázi lidské, na bázi člověčenství. A mě svým způsobem, když jsem se seznámil s tímto zákonem a hlavně s tím, že vlastně už byl podobný návrh projednáván a nebyl schválen, tak mě to přinutilo hlouběji se zamyslet nad tímto zákonem. Zjistil jsem, že není to zákon, kterých my tady v naší dílně jsme schopni nasekat deset za odpoledne, ale je třeba se nad ním trochu zamyslet. A jsem rád, že kolegové tady řekli to, co řekli, protože opravdu je vidět, že přesto, že přístup k řešení problému může být různý, tak ve své podstatě všichni chtějí nějakým způsobem tento problém řešit.

Mně proto nezbývá, než se k nim připojit a upozornit všechny, abychom při řešení tohoto problému, ať už to bude na výborech, nebo potom zde, nevycházeli pouze ze suchých faktů, i když samozřejmě víme, že jsou někdy důležité, finance jsou taky důležité, spousta dalších věcí včetně věcného zajištění, to je taky důležité, ale zkusili jsme se podívat na to, abychom člověka, který svým způsobem je vyřazen z lidské společnosti nebo resp. nemá zcela to postavení, které mu dopomůže se účastnit na životě společnosti v celém tom rozsahu, v celé té škále, abychom mu aspoň mohli zaručit přístup ke vzdělání, které mu přece jenom to jeho místečko na tom světě lépe zprostředkuje, lépe zajistí a hlavně dá mu pocit sounáležitosti s okolím. Myslím, že právě my bychom měli tuto sounáležitost dát najevo.

Takže jenom se připojuji k ostatním a doporučuji propuštění do druhého čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji panu kolegovi Tomíčkovi. Vzhledem k tomu, že nevidím žádnou další přihlášku, rozpravu končím.

Dávám možnost vystoupit se závěrečným slovem nejprve panu navrhovateli. Nechce vystoupit. Pan zpravodaj? Prosím.

 

Poslanec Walter Bartoš: Vážený pane místopředsedo, vážený pane předsedo vlády, vážení kolegové, dovolím si jako zpravodaj velice krátce shrnout rozpravu. Vystoupilo šest poslanců celkově a všichni vystoupili s podpůrným stanoviskem pro tento zákon. Nikdo nenavrhl zamítnutí, takže můžeme hlasovat o přikázání výboru.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Vzhledem k tomu, že nepovažuji toto hlasování za konfliktní, nebudu nikoho přivolávat z kuloárů. Kdo chce být přítomen, možnost má.

Předseda Poslanecké sněmovny navrhl svým rozhodnutím přikázat předložený návrh k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Má někdo jiný návrh? Žádný nevidím.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 731. Kdo je pro tento návrh na přikázání? Kdo je proti?

Ze 161 pro návrh 107, proti jeden. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro vědu, vzdělání, mládež, kulturu a tělovýchovu.

 

Tím první čtení tohoto návrhu zákona končím. Děkuji panu navrhovateli i panu zpravodaji.

 

Zahajuji projednávání bodu číslo 62, kterým je

 

62.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 87/1995 Sb.,
o spořitelních a úvěrních družstvech a některých opatřeních s tím souvisejících
a o doplnění zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů,
ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 429/ - prvé čtení

 

Prosím, aby předložený návrh uvedl místopředseda vlády a ministr financí Bohuslav Sobotka. (Není v jednací síni.) Čekám na něj přesně 20 vteřin, pak vyhlásím přestávku.

(Ministr přichází.) Už máte dávno slovo, pane ministře.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji, pane místopředsedo. Vážené dámy, vážení pánové, vládou předložená novela zákona o spořitelních a úvěrních družstvech zpracovává hlavní principy práva Evropských společenství, které se vztahují k úvěrovým institucím, a zároveň jsou zde zohledněny jednak novely, které byly provedeny u právních předpisů, které s dotčeným zákonem souvisí, např. obchodní zákoník, a rovněž změny, které jsou vyvolány přijetím principů zakotvených ve směrnicích.

Navrhovaná novela v oblasti sektoru spořitelních a úvěrních družstev harmonizuje zejména strukturu a výši kapitálu družstevní záložny. Je pevně stanovena struktura a výše tohoto kapitálu. Minimální výše základního kapitálu pro družstevní záložny podle současné právní úpravy činí nejméně 500 000 korun. Příslušná směrnice vyžaduje, aby vlastní kapitál ve smyslu úvěrové instituce, tedy instituce, jejíž předmět činnosti spočívá v přijímání vkladů a jiných naroveň jim postavených prostředků od veřejnosti a poskytování úvěrů na vlastní účet, neklesl pod hodnotu počátečního kapitálu pěti milionů eur. Členské země mohou vydat povolení určitým kategoriím úvěrových institucí s počátečním nebo vlastním kapitálem nižším než pět milionů eur. V takových případech je stanoven limit pro počáteční nebo vlastní kapitál minimálně jeden milion eur.

V zákoně je nově zakotveno nabývání kvalifikovaných účastí na družstevní záložně. Zákon definuje pojem kvalifikovaná účast, zavádí řízení předcházející nabytí či zvýšení kvalifikované účasti fyzickou nebo právnickou osobou a sankce za nabytí nebo zvýšení kvalifikované účasti bez předchozího souhlasu orgánu, kterým je právně tento souhlas dán.

Je zakotvena jednotná licence umožňující družstevním záložnám působit na území členských států Evropské unie po vstupu České republiky do Evropské unie. Ve stávající právní úpravě přirozeně tento princip zakotven není. Prostřednictvím jednotné licence jsou úvěrové instituce oprávněny vykonávat činnost na území všech členských zemí EU.

V návaznosti na tuto skutečnost je v zákoně nově upravena součinnost jednotlivých orgánů dohledu působících na území domovského a hostitelského státu a výměna informací včetně služebního tajemství. Je upravena otázka výměny informací mezi regulátory Evropské unie a členských států.

Rovněž je nově upravena otázka vzniku nároků na náhrady za pojištěný vklad ve výši 700 000 korun, maximálně však 90 % z pojištěného vkladu. A rovněž je nově definován proces výplaty této náhrady za pojištěný vklad. Pojištěny nejsou vklady zdravotních pojišťoven, státních fondů a pohledávky z vkladů, které je družstevní záložna oprávněna zahrnout do svého kapitálu. Pojištěny jsou rovněž i pohledávky z vkladů vedených v cizí měně.

Vzhledem k tomu, že je to již tuším třetí pokus o prosazení harmonizované podoby zákona o spořitelních a úvěrních družstvech, a vzhledem k tomu, že čas již skutečně pokročil, a proto, aby naše družstevní záložny po vstupu do Evropské unie mohly v České republice plnohodnotně fungovat, domnívám se, že je nezbytné, aby Poslanecká sněmovna tento návrh zákona projednala a schválila. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan kolega Miloslav Vlček.

 

Poslanec Miloslav Vlček: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych přednesl svoji krátkou zpravodajskou zprávu, protože potom, co jsem slyšel úvodní slovo pana ministra, ve kterém se zmínil o všech hlavních principech a věcech, které jsou uvedeny v tisku 429, si myslím, že tento návrh tohoto zákona by měl být propuštěn do druhého čtení. Děkuji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP