(16.20 hodin)

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji, pane místopředsedo. Dámy a pánové, musím říci, že pokládám skutečně za důležité, aby Poslanecká sněmovna tento návrh zákona projednala a poslala dále do legislativního procesu. Není dost dobře možné, aby družstevní záložny po vstupu do Evropské unie fungovaly podle stávajícího zákona. Bylo by to v rozporu se závazky, které jsme na sebe vzali v rámci přístupových smluv, to znamená, Česká republika by explicitně tyto závazky porušovala a v zásadě by se vystavila možnému sankčnímu režimu ze strany Evropské komise a v důsledku nepřijetí tohoto zákona by mohlo dojít k výraznému poškození zájmů České republiky uvnitř Evropské unie, protože bychom byli označováni za zemi, která není schopna plnit závazky, které na sebe v rámci vstupu do Evropské unie přijala. Proto chci ještě jednou požádat o to, aby skutečně tento návrh zákona poté, kdy bude seriózně projednán, kdy bude pozměněn v těch pasážích, kde si to můžeme dovolit v souladu s evropskými směrnicemi, aby tento návrh zákona byl přijat.

Pokud jde o otázku dozoru, tato věc je již koncepčně řešena na úrovni Ministerstva financí. Počítáme s tím, že předložíme na jaře do vlády materiál, který bude řešit otázku dozoru a regulace finančního trhu. Počítáme s určitou koncentrací dohledových orgánů nad finančním trhem v první fázi zhruba do dvou institucí. Perspektivně počítáme s tím v této koncepci, že by se dohled nad kampeličkami přesunul do centrální banky a tento samostatný úřad by tedy zanikl. Pokud vše dobře půjde, dokážu si představit, že legislativní proces v této souvislosti by mohl proběhnout během roku 2005.

Pokud jde o otázku stávajícího fondu pojištění vkladů a toho, jakým způsobem je tento fond zadlužen vůči státnímu rozpočtu, pak musím říci, že to je vážná systémová otázka, která nesouvisí s harmonizačním účelem této novely. Na druhou stranu je zřejmé, že pokud menší množství družstevních záložen má financovat splacení návratné finanční výpomoci, která byla poskytnuta do tohoto zajišťovacího fondu, tak to bude úkol na desítky let a rozhodně se nevytvoří žádná disponibilní rezerva, která by mohla umožnit fondu, aby splnil tento svůj účel. Tady jsem připraven k diskusi na půdě Poslanecké sněmovny. Pokud by se nám podařilo najít udržitelný model nějakého oddělení stávajícího fondu v čase a vytvoření v čase nového fondu, který by již garantoval vklady v kampeličkách, které budou fungovat na základě této novely, pak si to dokážu představit, ale současně je potřeba říci, že takovéto rozhodnutí parlamentu by současně bylo zprávou o tom, že se do státního rozpočtu tyto finanční prostředky nevrátí - to je první věc - což bude souviset s výtěžností jednotlivých konkursních řízení, která běží, ale pravděpodobně to nemůže být řešeno v rámci odvodů těch několika zbylých družstevních záložen, které tady v České republice budou existovat. V současné době u nás funguje zhruba 40 družstevních záložen v režimu stávajícího zákona. Dá se předpokládat, že na základě přijetí této novely dojde k určitému slučování družstevních záložen tak, aby tyto nové záložny byly schopny splnit náročná kritéria. Dá se očekávat, že i po přijetí tohoto návrhu zákona bude v České republice existovat několik družstevních záložen, které vzniknou sloučením stávajících subjektů.

Považoval jsem za důležité se vyjádřit zejména k těmto dvěma aspektům, které souvisejí s projednávanou novelou. Jinak děkuji za to, že v rozpravě v prvém čtení nebyl podán návrh na zamítnutí nebo na vrácení k dopracování.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu místopředsedovi vlády a ministru financí Bohuslavu Sobotkovi. Ptám se pana zpravodaje, jestli má zájem se závěrečným slovem. Ano, zpravodaj tohoto tisku pan kolega Vlček. Prosím.

 

Poslanec Miloslav Vlček: Pane předsedající, dámy a pánové, já nemám závěrečné slovo, jen bych chtěl shrnout rozpravu. V rozpravě vystoupili dva poslanci, ani jeden z těchto poslanců nenavrhl zamítnutí anebo vrácení novely k dopracování, takže můžeme hlasovat o přikázání.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji, pane zpravodaji. Ano, je tomu tak. Předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Ptám se, jestli má někdo jiný návrh. Není tomu tak.

Přistoupíme k hlasování. Já vás všechny odhlásím, abychom zjistili přesné počty ve sněmovně. Požádám vás o registraci. Jakmile budeme mít dostatek zájemců o hlasování v této věci, budeme hlasovat o přikázání tohoto tisku č. 429 rozpočtovému výboru.

 

Hlasování 732 jsem právě zahájil. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 732 z přítomných 131 pro 131. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru, a končím projednávání bodu číslo 62, první čtení zákona o spořitelních a úvěrních družstvech a některých opatřeních s tím souvisejících.

 

Budeme pokračovat schváleným bodem programu číslo 63, kterým je

 

63.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 16/1993 Sb.,
o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 465/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí Bohuslav Sobotka. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Vážený pane místopředsedo, vážené dámy, vážení pánové, cílem této novely zákona o dani silniční je definitivní sladění české právní úpravy zdaňování silničních vozidel s pravidly uplatňovanými v Evropské unii, to znamená implementace všech závazných pravidel, směrnic EU, do zákona o dani silniční.

Jde především o to, že tento návrh respektuje zdaňování vozidel jen ve státě registrace, respektuje minimální sazby stanovené směrnicí Evropské unie pro vozidla s nejvyšší povolenou hmotností 12 tun a vyšší hmotností. Dále u těchto vozidel umožňuje v souladu s pravidly unie snížit daň v případě, že nejsou vůbec využívána ani pronajímána za účelem podnikání.

Vláda navrhuje i administrativně nenáročný systém snížení příslušných ročních sazeb daně oproti současné právní úpravě, a to pro vozidla zajišťující ekologický provoz, a zpřesňuje podmínky pro osvobození vozidel záchranných a poruchových služeb. Tím by se mělo zamezit nejednotnému výkladu příslušných ustanovení.

Navrhovaná úprava je z pohledu výnosu ze silniční daně pro Státní fond dopravní infrastruktury navržena jako fiskálně neutrální.

Vzhledem k tomu, že mám informace o tom, že v rozpravě zazní návrh na to, aby bylo příslušným způsobem zkráceno projednávání tohoto návrhu zákona, chtěl bych za předkladatele vyjádřit s tímto návrhem svůj souhlas. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu místopředsedovi vlády a ministru financí Bohuslavu Sobotkovi a prosím, aby se ujal slova zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Miloslav Vlček. Také jsem se s navrhovatelem ani se zpravodajem neloučil. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Miloslav Vlček: Pane předsedající, děkuji za udělení slova. Moje zpravodajská zpráva bude velice krátká, protože pan ministr jako už v předchozím bodě uvedl všechny podstatné věci, a to je - jak uvedl - ta vozidla nad 12 tun registrace a slevu na dani u vozidel, která zabezpečují kombinovanou dopravu. Já doporučuji tuto novelu zákona č. 16/1993 propustit do druhého čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji Miloslavu Vlčkovi a otevírám obecnou rozpravu, do které mám jedinou přihlášku pana poslance Vladimíra Doležala. Prosím, pane poslanče, máte slovo jako první přihlášený. Nemám žádné další přihlášky, příp. očekávám vaše přihlášky v průběhu rozpravy.

 

Poslanec Vladimír Doležal: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, vážená vládo, dovolte mi, abych i já se vyjádřil k návrhu novely tohoto zákona a řekl několik vřelých slov.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP