(16.30 hodin)
(pokračuje Doležal)

Mohu konstatovat, že souhlasím s tím, že je třeba upravit tento zákon tak, aby odpovídal změnám, které budou způsobeny vstupem České republiky do Evropské unie. S tím souhlasím a nemám s tím problém. Spíš mi vadí, že vláda opět s tím spojuje další změny v tomto návrhu, a to přesto, že pan ministr řekl, že tento návrh zákona je daňově neutrální, tak já se domnívám, že dochází ke zvýšení daňového zatížení. Je to hrozně jednoduché. Pokud si přečtete tento zákon, přečtete si stávající, který je platný, pak zjistíte, že veškeré ekologické úlevy končí dopravcům k 31. 12. 2003. Ovšem novela tohoto zákona nabývá účinnosti dnem vstupu do Evropské unie, to znamená nejdříve k 1. 5. 2004. To tedy znamená, že na pět měsíců končí veškeré úlevy, to znamená, že dopravcům na první půl roku narůstá výše silniční daně.

Mezi to si dovolím vložit i tu informaci, že výše silniční daně v České republice patří k nejvyšším v Evropě, vyšší má pouze Rakousko, a dokonce z přistupujících států ji máme nejvyšší jasně my. Proto se domnívám, že vláda měla o této věci informovat.

Druhá věc, která mě zaráží, je, proč vláda mění způsob úlev. Přechází z úlev ekonomických na úlevy administrativní. To znamená, že nová auta tři roky budou mít úlevu 40 %, poté už budou platit plnou výši. Proč utíkáme od Evropou zavedeného systému EURO 2, EURO 3, to znamená jakési ekologické limity, které zdůvodňovaly v rámci šetření životního prostředí jakousi úlevu, a přecházíme k tomu, že úlevu budou mít auta zaregistrovaná poprvé k 1. 1. 2002? I to myslím, že není to, co by mělo být naším cílem. Já se domnívám se, že i pan ministr dopravy a pan ministr životního prostředí podpoří moji připomínku.

Co se ale stalo za poslední měsíce? Proběhla dlouhá jednání mezi vládou, ministerstvy a dopravci a došlo k jakési dohodě. Mrzí mě, že pan ministr nás neseznámil s tím, že je připravena jakási úprava, která by tuto dohodu uvedla v život. Proto si myslím, že i to by chtělo, aby zareagovali ministři, jestli to je pravda, nebo jestli to není pravda, protože si myslím, že i tento obor, což je doprava, potřebuje určité jistoty, a dopravci chtějí slyšet, jestli budou vyslyšeny jejich prosby, jestli budou úlevy. Já jsem dokonce psal oběma ministrům, ptal jsem se, zda mají spočteno daňové zatížení dopravců a jeho porovnání vůči okolním státům, bohužel odpovědi jsem se nedočkal; dověděl jsem se pouze, že naše daně nejsou tak vysoké, aby dopravci byli příliš zdaněni. Myslím si, že jejich názor je přesně opačný.

Byl bych tedy rád, aby se vláda vyjádřila k těm slibům alespoň prostřednictvím jednoho z ministrů.

Co mě vůbec zarazilo, to byl nový § 17 odst. 1, který si vám dovolím ocitovat. "Ministerstvo financí může na žádost poplatníka daň snížit za účelem odstranění tvrdosti tohoto zákona, jde-li o vozidla s nejvyšší povolenou hmotností alespoň 12 t, určená výlučně k přepravě nákladů." To je hezké ustanovení. Znamená to ale - kdo, kdy a komu bude daňovou úlevu povolovat? Bude to všem? Bude to jenom kamarádům? Já se přiznám, že se hlásím dobrovolně na to, abych tu úlevu dával. Protože pokud tato vláda mluví o korupci a o korupčním prostředí, tak tímto ho samozřejmě zavádí. Byl bych tedy hrozně rád, kdyby toto ustanovení zmizelo, anebo aby bylo přesně definováno, kdy dostane kdo úlevu a jakou úlevu. To bych také velmi rád slyšel z úst ministrů a žádal bych o změnu.

A poslední, co bych chtěl, a pan ministr to tu avizoval, je toto. Myslím si, že sliby dopravcům byly avizovány poměrně velké a grandiózní, a to s úlevami až 66 %. Proto bych si dovolil navrhnout zkrácení lhůty projednávání tohoto návrhu zákona na pět dní, to znamená, abychom ještě do konce roku dokázali tuto novelu projednat a aby tedy za daňové období 2004 ty sliby, které vláda a ministři dopravcům dali, se dostaly do života.

Nebudu tedy navrhovat zamítnutí, přestože si myslím, že je tam hromada věcí, které mě mrzí, a myslím si, že když už nic jiného, tak mohla existovat přechodná období, která mohla prodloužit daňové úlevy z hlediska ekologických zatížení životního prostředí do 1. 5. nebo do vstupu. Ale vláda vědomě - ne omylem, ale vědomě, podle mého názoru - nechá prvních pět měsíců platit plnou výši, a všichni dobře víme, že díky zvýšení daně z přidané hodnoty přijde fond dopravní infrastruktury řádově o 6 mld. Kč, tak proč by to dopravci nedoplatili. Doufám, že se mýlím a že moje podezření páni ministři nepotvrdí a vyvrátí.

Já tedy žádám, aby byla zkrácena lhůta na pět dnů. V případě, že nebude tento návrh schválen, pak navrhuji zamítnutí tohoto návrhu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Doležalovi. Hlásí se z místa pan poslanec Miroslav Kapoun.

 

Poslanec Miroslav Kapoun: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, chtěl bych říci, že v silniční dopravě je samozřejmě spousta nákladů, které kryjeme my, daňoví poplatníci. To znamená náklady na zdravotnictví, na zraněné, na mrtvé, na poškozování životního prostředí, na řízení dopravy, na kontrolu Ministerstvem vnitra - je to poskrýváno v jiných kapitolách.

Já bych chtěl jen upozornit na jeden velmi výrazný paradox. My říkáme, že silniční daň by se měla snížit o vozidla EURO 2, EURO 3 jako ekologická daň. Ale já si nedovedu představit, proč mícháme ekologii do silniční daně, do zátěže. Já bych chtěl, abychom to zvážili. Ekologickou daň by samozřejmě mělo platit ministerstvo pana Ambrozka. Ano, všichni máme zájem, aby tady jezdila ekologická vozidla. Proč máme snižovat peníze na údržbu a investice na silnicích? Přece u 12tunového kamionu je mi jedno, jestli kouří, nebo nekouří. On tu silnici zatěžuje stejně.

Já tedy bych chtěl, abyste zvážili tyto věci, až budeme ve druhém čtení dávat pozměňovací návrhy, že to vlastně nemá se silniční daní vůbec nic společného.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Miroslavu Kapounovi. S přednostním právem vystoupí ministr dopravy Milan Šimonovský.

 

Ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, předkladatelem této normy je Ministerstvo financí. Přesto si ale myslím, že je dobře, že k tomu také mohu přinést některé informace, které vám snad pomohou při rozhodování.

Rozhodně by nebylo moudré, kdyby tato norma byla zamítnuta, protože veškeré ekologické slevy, které jsou ve stávajícím zákoně, končí právě 31. 12. letošního roku. To znamená, že - jak říká Cimrman - bychom vylili vaničku i s dítětem. To by jistě nebylo to, co asi pan poslanec zamýšlel.

Chci říci, že zatížení evropských dopravců není jen silniční daň. Zatížení evropských dopravců včetně dopravců v České republice je kombinace daní, které platí, a kombinace poplatků, které se platí za užívání infrastruktury v té které zemi. V České republice je vybraná síť, která se zpoplatňuje, asi v délce 750 km, což je oproti ostatním našim sousedům velmi málo. Ve Spolkové republice Německo je to 12 000 km, v sousedním Rakousku 2 000 km dálnic a rychlostních komunikací směrově dělených a kapacitních. Proto poukazování a srovnávání výše silniční daně v okolních evropských zemích je velmi ošidné, protože právě silniční daň je ukazatel zpoplatnění ostatní sítě. U nákladních vozidel, a samozřejmě u individuálních vozidel je spíše zpoplatnění nebo určitý příspěvek na infrastrukturu státu obsažen ve spotřebních daních za pohonné hmoty. Takže zatímco spotřební daně za minerální oleje, do kterých patří nafta a další pohonné hmoty, se v Evropské unii zvyšují a je stanovena minimální sazba - v současné době je to, jestli se nemýlím, 265 eur nebo 245 eur za 1 000 litrů, pak od Nového roku je to 302 eur za 1 000 litrů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP