(9.20 hodin)
(pokračuje Cabrnoch)

To je odůvodnění, kterým doprovodil vrácení zákona prezident republiky.

Jako zpravodaj návrhu zákona chci doplnit pouze to, že zákon po celou dobu svého projednávání procházel většinou vládní koalice a již po celou dobu projednávání byly uplatňovány obdobné argumenty, tedy skutečnost, že zákon sám neřeší žádným způsobem problematiku veřejného zdravotního pojištění, jeho dopady jsou minimální, co se týče finanční rovnováhy nebo spíše nerovnováhy v oblasti veřejného zdravotního pojištění, a co já pokládám za důležitější, přímo esenciální, v kontextu s dalšími projednávanými, nebo lépe řečeno neprojednávanými návrhy zákon zůstává osamocen v oblasti pokusu o řešení problematiky veřejného zdravotního pojištění a není následován žádnými návrhy zákonů, které by řešily výdajovou stránku v oblasti veřejného zdravotního pojištění. Je tedy pouhým gestem, pouhým plácnutím do vody, které problém neřeší, ale značně se dotýká jedné úzké skupiny obyvatel.

Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Otevírám rozpravu. Vy dobře víte, že v této fázi již nelze předkládat žádné pozměňovací návrhy, takže ani nepředpokládám, že byste se o něco podobného pokoušeli. Nicméně se ptám, kdo se hlásí do rozpravy. - Pokud se do ní nikdo nehlásí, rozpravu končím.

Zopakuji, že článek 50 odst. 2 Ústavy České republiky stanoví, že pokud Poslanecká sněmovna setrvá na vráceném zákonu nadpoloviční většinou všech poslanců, tak se zákon vyhlásí. Jinak platí, že zákon nebyl přijat. Vidím, že už je nastaven potřebný počet hlasů 101. Budeme hlasovat o návrhu usnesení, který vám v této chvíli přečtu.

Vyslechněte návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna setrvává na zákonu, kterým se mění zákon č. 592/92 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 551/91 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 48/97 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 399/3." O tomto setrvání nyní budeme hlasovat.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro přijetí tohoto textu usnesení, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 752 z přítomných 193 poslanců pro hlasovalo 102, proti 55. Usnesení bylo přijato v té podobě, jak jste ho vyslechli, a zákon bude vyhlášen.

 

Ještě absolvujeme kontrolu hlasování. Hlasování nikdo nezpochybňuje. Opakuji, že usnesení bylo přijato a zákon bude vyhlášen. Končím projednávání bodu 169.

 

Dalším bodem našeho programu je

 

170.
Zákon, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře,
ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 397/4/ - vrácený prezidentem republiky

 

Pan poslanec Hašek se hlásí.

 

Poslanec Michal Hašek: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, páni poslanci, vládo, já se omlouvám, ale přihlásil jsem se s procedurálním návrhem, abych vyhověl našemu usnesení, které stanovilo, že návrhy týkající se programu schůze je možno podávat pouze 30 minut po zahájení. Pokud bychom začali další bod, pravděpodobně by to nebylo možné, proto jsem se přihlásil v tuto chvíli.

Na žádost pana ministra Škromacha navrhuji sněmovně, aby zvážila využití článku 4 onoho usnesení, kterým jsme si upravili procedurální pravidla, a aby zvážila možnost přesunutí bodů 89, 90 a 91. Jsou to body, které se týkají právě pana ministra Škromacha, a to na zítra jako první, druhý a třetí pevný bod. Jedná se o první čtení zákonů s odůvodněním, že pan ministr v příštím týdnu bude od úterý do čtvrtka nepřítomen. Bude na zahraniční služební cestě v Rakousku, která byla plánována s ohledem na původní harmonogram jednání sněmovny, a tudíž není možné tuto záležitost jinak vyřešit.

Žádám sněmovnu o hlasování, zda uzná tento důvod za výjimečný ve smyslu toho usnesení, a pokud ano, o hlasování o zařazení bodů 89, 90 a 91 na zítra jako první, druhý a třetí pevný bod.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Není pro mne snadné rozhodnout, co je přesně ta výjimečnost, nebo ne, tak bych mohl nechat nejdříve hlasovat o výjimečnosti, a pak o zařazení.

 

Nechám hlasovat sněmovnu o tom, jestli tento důvod je výjimkou, na základě které zařadíme tento zákon na termín, který byl přednesen. Opakuji - nechám hlasovat sněmovnu o tom, jestli tento návrh spadá do kategorie výjimečnosti, o které je řeč v usnesení sněmovny. Budeme hlasovat.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 753 ze 193 přítomných poslanců pro hlasovalo 124, proti 35.

 

Budeme hlasovat o zařazení na zítřek jako první tři body před dosud schválený pořad.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 754 ze 194 přítomných poslanců pro hlasovalo 132, proti 26. Návrh byl přijat.

 

Můžeme se nyní věnovat schválenému programu. Už jsem avizoval, že jde o bod 170, zákon o státní sociální podpoře. Stanovisko prezidenta republiky s odůvodněním jeho nesouhlasu s tímto zákonem vám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 397/5.

Já se nejdříve táži zástupce navrhovatele, ministra práce a sociálních věcí Zdeňka Škromacha, zda se chce ke stanovisku prezidenta republiky vyjádřit. Je tomu tak. Prosím.

 

Ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, chtěl bych jenom krátce říci ke stanovisku, které uplatnil pan prezident, že s důvody, které byly uvedeny pro vrácení tohoto zákona, nelze souhlasit.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP