(10.00 hodin)
(pokračuje Zaorálek)
Není o čem hlasovat, musíme přistoupit k rozpravě podrobné, do níž také nemám přihlášky. Končím podrobnou rozpravu.
Požádám zpravodaje, aby nám sdělil další postup. Ještě si dovolím upozornit poslance, kteří jsou v kuloárech a měli by zájem hlasovat o návrhu usnesení, aby se dostavili. Prosím tedy o chvilku trpělivosti. (Poslanci přicházejí do sněmovny.)
Já vás s dovolením všechny odhlásím a požádám, abyste se, kdo chcete hlasovat, znovu přihlásili na svých místech, a budeme hlasovat o návrhu usnesení, který nám předložil zemědělský výbor. Prosím zpravodaje.
Poslanec Jan Grůza: Budeme hlasovat o usnesení: "Poslanecká sněmovna schvaluje podpůrné programy zemědělství pro rok 2004, poskytované podle § 2 zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění doporučeném zemědělským výborem."
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Takže budeme hlasovat o tomto textu usnesení, který jste právě vyslechli, kterým schválíme zmíněné podpůrné zemědělské programy. Budeme hlasovat.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro, schválit text usnesení zemědělské výboru, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 756 z přítomných 154 poslanců pro hlasovalo 113, proti 13. Návrh usnesení byl schválen.
Končím projednávání bodu číslo 132.
A dalším bodem je bod 133, kterým je
133.
Návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2004
/sněmovní tisk 464/
Nyní prosím ministra dopravy Milana Šimonovského, aby návrh rozpočtu zdůvodnil. Prosím, pane ministře.
Ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Pane předsedo, dámy a pánové, předkládám návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Do Poslanecké sněmovny byl tento návrh předložen po schválení ve výboru a dozorčí radě Státního fondu dopravní infrastruktury a byl také projednán vládou 22. září.
Tento rozpočet je sestaven podobně jako rozpočet na rok 2003, to znamená, že předpokládá financování dálnic i silnic prvních až třetích tříd stejně jako financování celostátních a regionálních drah a vodních dopravních cest prostřednictvím tohoto fondu. Návrh rozpočtu byl projednán jak s příjemci, tak i s dotčenými orgány státní správy a samosprávy.
Jak už jsem se zmínil, při projednávání se samosprávou za oblast silnic druhých a třetích tříd byl tento návrh projednán s náměstky hejtmanů odpovědnými v jednotlivých krajích za dopravu. Předložený návrh je připraven podle kritérií, která toto jednání stanovilo. Výhrada z krajů však je, že celkový objem finančních prostředků není dostatečný, a to nejenom pro silnice druhých a třetích tříd, ale i celkově z hlediska investování finančních prostředků do dopravní infrastruktury jako celku, kdy nedostatek finančních prostředků na rekonstrukci a výstavbu dopravní infrastruktury znamená růst vnitřní zadluženosti v této oblasti. Proto je nutné uvést, že i když je návrh rozpočtu sestaven v souladu se základním legislativním rámcem, zásadami dopravní politiky, návrhem rozvoje dopravních sítí do roku 2010 a dalšími podkladovými materiály schválenými vládou České republiky, nemohly být s ohledem na finanční možnosti respektovány všechny požadavky jak krajů, tak samozřejmě nemohly být respektovány požadavky těchto základních strategií v plném rozsahu.
Chtěl bych také upozornit, že v rozpočtu nejsou zahrnuty náklady na výstavbu dálnice D47, které předpokládáme v roce 2004 zhruba ve výši pět miliard korun, s tím, že budou hrazeny z dluhopisového programu schváleného parlamentem. Proto je dálnice D47 vedena samostatně v kapitole 327 státního rozpočtu. Prostředky celkové se samozřejmě tímto dluhopisovým programem pro dopravní infrastrukturu navyšují. Současně předpokládám, že další navýšení umožní prostředky z fondů Evropské unie a prostředky z úvěrů.
Chtěl bych také konstatovat, že pro pozměňovací návrhy, které hospodářský výbor obdržel, tak Státní fond dopravní infrastruktury připravil sumarizační materiál se všemi informacemi a současně návrhem, jak by bylo možné postupovat. Částka návrhů se blížila téměř jedné miliardě a je pochopitelné, že nebylo možné se kladně vyjádřit ke všem návrhům. Státní fond dopravní infrastruktury tu analýzu hospodářskému výboru předložil, navrhl, že některé položky lze financovat z úspor, které předpokládáme v letošním roce. Myslím si, že návrh hospodářského výboru, který byl nakonec přijat, je velmi vyvážený, a chtěl bych poprosit sněmovnu, aby již další pozměňovací návrhy zvážila, protože by tato bilance, která je ve velmi křehké rovnováze, byla vážně narušena a muselo by být přistoupeno k omezení výstavby již rozestavěných dopravních staveb.
Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Já vám také děkuji, pane ministře. Připomenu, že předložený tisk projednal hospodářský výbor, usnesení bylo rozdáno jako tisk 464/1. Prosím pana poslance Jaromíra Schlinga, aby se za tento výbor ujal slova a informoval nás o jednání výboru a pravděpodobně také přednesl návrh usnesení, které by měla Poslanecká sněmovna schválit. Prosím o klid a pana poslance Schlinga prosím o slovo.
Poslanec Jaromír Schling: Pane předsedo, dámy a pánové, hospodářský výbor, který se pravidelně zabývá rozpočtem Státního fondu dopravní infrastruktury, má u projednávání tohoto rozpočtu relativně snadnou situaci, protože tento rozpočet prochází poměrně dlouhým přípravným a schvalovacím procesem. Poté co vedle již rozestavěných akcí jsou sumarizovány další požadavky od správ a údržeb silnic, ředitelství silnic a dálnic, Správy železniční dopravní cesty a dalších příjemců, jsou všechny tyto záležitosti projednány s jednotlivými kraji, protože silnice druhé a třetí třídy, jak víte, jsou majetkem krajů a bylo vždy naší snahou, aby fond respektoval pořadí důležitosti jednotlivých akcí, tak jak je stanoví kraje.
***