(10.10 hodin)
(pokračuje Schling)

Po mnoha jednáních je potom návrh rozpočtu projednán ve výboru Státního fondu dopravní infrastruktury, kde uplatňuje svůj vliv i Ministerstvo dopravy jako gestor dopravní politiky České republiky, a poté je rozpočet schvalován vládou, a teprve následně se tedy dostává sem, do Poslanecké sněmovny. Můžeme tedy s jistotou tvrdit, že to, co je nám předloženo, je jakési optimum, a pokud došlo v hospodářském výboru ještě k několika dalším pozměňovacím návrhům, které nevýrazným způsobem upravují rozpočet, tak je to spíše výsledek vývoje v posledních měsících, který ten pozměňovací návrh akcentuje.

Vedle samotného rozpočtu je třeba ovšem hovořit o dalších souvislostech. Tyto peníze, které jsou obsaženy v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, nejsou jediné prostředky, které proudí do údržby, modernizace a výstavby dopravní infrastruktury. Jednak nezapomínejme na to, že existuje síť místních komunikací, které jsou již řadu let financovány z místních zdrojů obcí a měst, jednak do silnic 1., 2., 3. třídy, dálnic, rychlostních komunikací, železnic a vodních cest proudí také prostředky z úvěrů, které pro informaci jsou v tomto materiálu rovněž uvedeny, ale je nutno je přičítat ke zdrojům SFDI, pokud nás zajímá celková suma, která jde do infrastruktury, a do infrastruktury proudí v těchto letech již i peníze z fondu ISPA, tedy z evropských zdrojů, a jsou to jediné peníze, které nebudeme muset vracet na rozdíl od úvěrů, které jsou zpravidla od Evropské investiční banky.

Je tedy třeba sledovat vedle samotné bilance rozpočtu SFDI také tyto další zdroje, protože to má přímou souvislost s činností našeho stavebnictví. A ten součet je důležitý pro to, abychom nějakými neuváženými zásahy nezpůsobili potíže tomuto významnému odvětví našeho národního hospodářství. Jistě si dovedeme představit, že by navýšení objemu finančních prostředků, celkového objemu, z roku na rok o miliardy nebo nějakou desítku miliard bylo našemu stavebnictví příjemné, ale nutně by to znamenalo, že za několik let by muselo dojít ke stejně prudkému poklesu, a to by se jistě už nelíbilo nikomu a nebylo by to ani vhodné z hlediska národohospodářského. Tedy je třeba sledovat určitou plynulost ve vývoji objemu finančních prostředků.

A k tomu přistupuje hledisko další, hledisko fiskální, které zcela logicky upřednostňuje především Ministerstvo financí. Proč o tom mluvím? Mimo jiné také proto, že jsme byli v minulých letech svědky situace, kdy zahajování a průběh velkých dopravních staveb, tzn. železničních koridorů, dálnic, rychlostních komunikací, rekonstrukce významných železničních uzlů, nebyla limitována disponibilními finančními prostředky, ale byl limitována přípravou staveb. Ať už se příprava protahovala z jakéhokoliv důvodu, a nebylo by správné tvrdit, že to bylo jenom kvůli ochráncům životního prostředí, bylo to z důvodů nejrůznějších, které teď nechci rozebírat, prostě byly zde limity dané především přípravou staveb.

V současné době se situace začíná obracet. Ukazuje se, že možná už v příštím roce se dostaneme do situace, kdy budou připraveny některé velmi důležité stavby, ať už z hlediska dopravní politiky státu, nebo z hlediska regionálního, namátkově mohu uvést např. Karlovy Vary, kde existuje jakási zátka ve městě, kde se hromadí vozidla a nemohou plynule pokračovat dál, a takto bychom mohli pokračovat, a v každém kraji se najde takové problémové místo, a tyto stavby, které jsou připraveny, řada z nich dokonce má stavební povolení, mají být financovány - alespoň tak se to předpokládalo - z úvěrů, které jim poskytla Evropská investiční banka. Jde o stavby, které vyhovují přísným kritériím Evropské investiční banky, a existuje určitý spor s Ministerstvem financí, které říká, že přijetí tohoto úvěru by bylo příliš vzhledem k budoucímu zadlužení, vzhledem k probíhající reformě financí atd. Je to věc, která se zatím diskutuje na úrovni vládní, která zatím není předmětem debaty zde ve sněmovně, ale vláda projednává materiál a zřejmě nám ho v blízké době do sněmovny předloží, který bude obsahovat koncepci budoucího zadlužování, a pak tedy bude příležitost pro nás, abychom o této věci hlouběji diskutovali.

Je třeba říci, že situace, kdy by se nerealizovaly, kdy by se nezahajovaly významné dopravní stavby, z čistě fiskálního hlediska znamená, že se tedy republika více nezadluží - ale je to věcně pravda? Vždyť neexistence dopravní infrastruktury, která brzdí rozvoj země, rozvoj hospodářství, je také dluhem. Je to ovšem dluh skrytý, který není vyjádřen v rozpočtových kolonkách. Je otázka, jestli ten či onen dluh je více, nebo méně škodlivý. Rozhodně tento skrytý dluh, který brání rozvoji, může způsobit velmi vážné škody a může mít velmi nepříznivé dopady na veřejné finance v budoucnu jednak tím, že se omezuje rozvoj, jednak tím, že později realizovaná stavba bude s vysokou pravděpodobností dražší. Nehledě na škody ostatní, na škody ekologické, ztráty na životech při dopravních nehodách na nevyhovujících komunikacích atd.

Jsme si jistě vědomi toho, že veřejné zadlužení nelze zvyšovat donekonečna, že má své limity, což ostatně vláda deklarovala i tím, že se pustila do reformy veřejných financí. Čili je potřeba hledat vyvážený kompromis v této záležitosti. A připomínám to právě při příležitosti projednávání rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, který sám o sobě se může zdát, že je bezproblémový a že je možno ho schválit, tak jak ostatně v usnesení pod číslem tisku 464/1 navrhl hospodářský výbor, který Poslanecké sněmovně doporučuje přijmout návrh rozpočtu ve znění pozměňovacích návrhů. A upozorňuji v tomto tisku také na část II., kde je obsažena ještě celá řada doprovodných usnesení včetně zmocnění pro výbor SFDI k provádění rozpočtových opatření v průběhu roku.

Upozorňuji rovněž na to, že SFDI nezná rozpočtové provizorium obdobné státnímu rozpočtu a že případné neschválení rozpočtu do konce kalendářního roku by znamenalo vážné problémy pro financování všech dopravních staveb.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Já vám taky děkuji, pane poslanče, a otevírám všeobecnou rozpravu, do které se hlásí pan poslanec Sehoř a pak pan poslanec Hojdar.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP