(10.10 hodin)
(pokračuje Filip)
Před hlasováním se závěrečným slovem chce ještě vystoupit navrhovatel za vládu pan ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, vzhledem k poměrně dlouhému vystoupení pana zpravodaje a k jeho stanovisku zdá se, že budu muset reagovat poměrně obšírně na všechny argumenty, které tady zazněly. A bohužel, protože tak jak jsem byl informován, hrozí opět to, že by měl být tento návrh vrácen k přepracování, myslím, že tady se neustále opakují dva zásadní problémy, jakým způsobem by měl být tento zákon nebo tato implementace provedena.
Bohužel reálným faktem je, že představa zařazení do stavebního zákona nebo jiných norem prostě selhává. Odborníci, kteří na této normě pracovali, a nebylo jich málo, se shodují na tom, že jiné řešení není. Měli jsme určité pochybnosti i ve vládě a samozřejmě jsme si to nechali ověřit. Legislativní rada vlády jednoznačně dospěla k tomu, že tento způsob je jediným způsobem řešení, který povede k dobrému výsledku. Proto bych si dovolil přednést stanoviska k názorům, které tady zazněly.
Návrh zákona byl připraven na základě vládou schváleného věcného záměru zákona a jedná se o upravenou verzi, poté co byl původní návrh zákona ve druhém čtení v parlamentu zamítnut. Cílem návrhu zákona je posílit ve všech fázích stavební činnost péči o otázky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, neboť stavebnictví i přes všechna dosud přijatá opatření -
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane ministře, požádám vás, abyste nechal sněmovnu zklidnit, a požádám zatím jednotlivé kluby, aby se pokusily zklidnit své členy, případně sáhnu k jmenovitému oslovení jednotlivých poslanců a ministrů. Předpokládám, že diskuse u pana ministra Ambrozka skončí, že páni poslanci nebudou obtěžovat pana ministra, aby nemusel s nimi hovořit. Ještě pana ministra vnitra a pana předsedu klubu ČSSD požádám, aby nechali mluvit ministra své vlády v klidu.
Prosím, pokračujte.
Ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Chtěl bych jenom připomenout, že tento návrh zákona byl v souladu s legislativními pravidly vlády zaslán do meziresortního připomínkového řízení, a to celkem 81 připomínkujícím místům. K návrhu se vyjádřilo 60 připomínkujících míst, z toho 39 těchto míst nesdělilo žádné připomínky, 20 sdělilo připomínky doporučující a 11 sdělilo připomínky zásadní, např. Ministerstvo pro místní rozvoj, Ministerstvo financí, Ministerstvo informatiky a některé další. Tyto připomínky byly vypořádány.
Padala tady například stanoviska, že ve fázi přípravy díla zhotovitel ve většině případů není znám. To se tady objevilo už i v diskusi minulé. Ve fázi přípravy díla sice není v mnoha případech zhotovitel stavby znám, nicméně základní údaje projektované a plánované stavby, jimiž stavebník disponuje, známy jsou a koordinátor s nimi může pracovat. Jedná se především o účast a informace při projektování stavby, kdy koordinátor samozřejmě nedává pokyny architektovi či zpracovateli projektové dokumentace, nicméně již při zpracování záměru a dokumentace pro stavební povolení je schopen odhadnout bezpečnostní rizika koordinace technologie provádění stavby a upozornit na ně, odhadnout činnosti a vlivy z okolí stavby na základě dokumentace a připravovat plán BOZP včetně nutných koordinačních vazeb či účasti na kontrolních dnech atp., poradit při plánování bezpečnostních technických zařízení a nutných pozdějších prací a v neposlední řadě zpracovat předběžné oznámení dle zákona. Fáze přípravy by měla bezprostředně předcházet realizaci. Rozumí se tím tedy všechno, co v souvislosti se zamýšleným dílem provádí předtím, než začne realizace. Realizací pak je přímé fyzické působení zhotovitele na staveništi.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane ministře, já vás znovu přeruším a požádám opravdu všechny o klid. Uvědomte si, že jsme již jednou tento návrh zákona odmítli a že došlo ke sporu o to, jakým způsobem budeme pokračovat. Pan ministr, který původně neměl v úmyslu pronést závěrečné slovo, se nyní rozhodl, že vysvětlí jednotlivé připomínky, které padly v rozpravě. Rád bych, abyste ho vyslechli v klidu, a to všichni. Stejně tak žádám pana kolegu Kvapila podruhé, pana kolegu Kalouska. Prosím.
Ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Opravdu se omlouvám, protože jsem předpokládal, že diskuse, které byly vedeny od minule, byly vedeny velmi korektně ze strany MPSV, tak abychom hledali řešení, které bude možné. Chci v této souvislosti zdůraznit, že pro MPSV není možnost řešit tuto záležitost například ve stavebním zákoně, protože stavební zákon nespadá do kompetence resortu MPSV.
Byl tady dotaz pana zpravodaje na to, jaké bylo zadání. Zadání samozřejmě bylo, aby byla naplněna implementace směrnice EU, s tím, že tato implementace by měla být co možná nejjednodušší, nejpřehlednější a měla by samozřejmě i směřovat ke zlepšení situace v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Myslím si, že to je jasné, a dovoluji si tvrdit, že tento návrh, tak jak je předložen, toto zadání splňuje. Samozřejmě se mohou lišit různé názory na to, v jakých souvislostech a v jakých zákonech by toto mělo být řešeno, pokud nedojde ke změně zadání. To znamená, předkladatelé například v té oblasti navrhují řešení stavebním zákonem. Tato záležitost byla několikrát konzultována, prověřována, a musím říci, že i stanovisko Legislativní rady vlády - a já našim právníkům věřím, že skutečně to myslí správně a že mají své představy o tom, jak tyto věci mají být zapracovány - bylo jednoznačné, že toto řešení je nejvhodnější a řešení prostřednictvím stavebního zákona by nebylo v pořádku.
Chtěl bych k tomu ještě říci, že od počátku prací na této zcela nové právní úpravě se diskutovalo o tom, kde je v našem právním řádu její místo, zda ve stavebním zákoně, zákoníku práce, nebo v samostatném zákoně. Právní úprava formou samostatného zákona byla navržena i na základě stanoviska Ministerstva pro místní rozvoj, podle kterého je stavební řád procesní normou, která uvedené otázky nemůže řešit. Stavební zákon upravuje povinnost stavebníka, oprávněné osoby či právnické nebo fyzické osoby podnikající podle zvláštních předpisů, provádějících nebo odstraňujících stavbu, jakož i vlastníka stavby neprodleně ohlásit stavebnímu úřadu závady na stavbě, které ohrožují bezpečnost, životy či zdraví osob nebo mohou způsobit značné národohospodářské škody. Dále upravuje i odpovědnost osoby, která vede realizaci stavby, za to, že budou při výstavbě dodržovat povinnost k ochraně života a zdraví osob a bezpečnosti práce. Tyto povinnosti však stanoví zvláštní předpisy a podléhají dozoru zvláštních orgánů.
Institucionálně je možno a bude i nutné koordinátora upravit i ve stavebním zákoně. Hlavním nedostatkem transpozice směrnice do stavebního řádu by bylo to, že by byla do převážně procesní úpravy stavebního řádu začleněna odborně nesourodá hmotně právní problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, jejíž legislativa zásadně spadá do kompetence MPSV, § 9 a § 24 zákona ČNR číslo 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČR, ve znění pozdějších předpisů.
***