(Na žádost poslaneckého klubu sociální demokracie byla přestávka prodloužena do 10.00 hodin.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, budeme pokračovat bodem
178.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 220/1991 Sb.,
o České lékařské komoře, České stomatologické komoře
a České lékárnické komoře, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 446/ - třetí čtení
Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujala ministryně zdravotnictví paní Marie Součková a zpravodaj výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, poslanec Jiří Maštálka. Pozměňovací návrhy máte uvedeny ve sněmovním tisku 446/3, a jakmile oba aktéři zaujmou svá místa, otevřu rozpravu ve třetím čtení.
Konstatuji, že zatím nemám žádnou písemnou přihlášku do otevřené rozpravy, a připomínám, že ve třetím čtení se koná rozprava, ve které lze navrhnout pouze opravu legislativně technických chyb, gramatických chyb a písemných nebo tiskových chyb, úpravy, které logicky vyplývají z přednesených pozměňovacích návrhů, popřípadě podat návrh na opakování druhého čtení. Doufám, že ho už nikdo nepodá.
Do rozpravy ve třetím čtení se hlásí zpravodaj a poslanec Jiří Maštálka. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo. Zároveň žádám sněmovnu o klid!
Poslanec Jiří Maštálka: Děkuji. Kolegyně a kolegové, pošesté a doufám, že naposledy, chci vyhovět formální povinnosti, kterou mám jako zpravodaj, a konstatovat, že výbor pro sociální politiku a zdravotnictví projednal uvedený tisk na své 18. schůzi a usnesením č. 114 doporučil bez pozměňovacích návrhů vládní návrh schválit.
Dále bych chtěl, s vaším dovolením, pane předsedající, uvést některé legislativně technické opravy v mých předkládaných variantách. Budou se týkat vždy obou variant, A i B. Jedná se jen o nápravu chyb tiskařského šotka.
V paragrafu 5 odst. 3 se objevilo nadbytečně slovo "je". Pokud by zůstalo, věta by úplně nedávala smysl. Přečtu po úpravě: "Česká stomatologická komora rozhodne o zápisu do seznamu členů." Adekvátně je tomu u varianty B, ve stejném paragrafu a odstavci.
V paragrafu 7 vypadlo slovo "nabytím". Totéž se týká § 7 ve variantě B.
To jsou všechny legislativně technické úpravy, které navrhuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji. Má někdo další zájem vystoupit v rozpravě ve třetím čtení? Paní ministryně zdravotnictví. Máte slovo, paní ministryně.
Ministryně zdravotnictví ČR Marie Součková: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, opět na pořad dne se dostává tak citlivý zákon, jako je zákon o lékařských komorách a jiných profesních komorách. Protože diskuse se odvíjí ve větší míře o povinném a nepovinném členství, já mám také za povinnost vyjádřit se k návrhům, které byly vzneseny v rámci druhého čtení.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Paní ministryně, já vás ještě přeruším. Žádám předsedy a zastupující místopředsedy klubů, aby zklidnili sebe i své kluby, aby tu byl klid, protože tento zákon nás provází už delší dobu. Vím, že je kontroverzní, ale myslím, že je vhodné, abychom ho v klidu projednali.
Ministryně zdravotnictví ČR Marie Součková: Stručně bych chtěla jenom říci, že povinné členství v určité organizaci pro všechny lékaře v Evropské unii je menšinové. Častější je povinná registrace u nějaké instituce, buď obdoba komory, nebo stát. Stát téměř vždy má nějakou možnost vstupovat do činnosti lékařské organizace, která má státem svěřené kompetence, a toto je pak realizováno například jmenováním vedení této organizace, možností odvolání, stanovení pravidel pro její činnost apod.
Musím říci, že státem, který sdružuje lékaře s povinným členstvím, je Belgie. Například v takových státech, jako jsou Dánsko, Finsko, Irsko, Itálie, Nizozemí a Norsko, neexistuje povinné členství, ale existuje povinný registr osob vykonávajících lékařské povolání, včetně disciplinárního řízení, které realizuje stát prostřednictvím Ministerstva zdravotnictví a jím zřízených institucí. Například v Rakousku veškerá exekutiva leží v rukou ministerstva a ministerstvo má také důležitý poradní orgán, kterým je Nejvyšší zdravotní rada, která dohlíží na profesionální úroveň a také na vzdělávání. V Řecku například existuje 60 regionálních lékařských asociací. Jsou sdruženy v asociaci lékařů a vše je pod dozorem Ministerstva zdravotnictví. Švýcarsko jako takové má opět nezávislou organizaci, kde je povinná registrace, ale pouze specialistů, a je jim vydávána licence, členství je nepovinné, a disciplinární řízení řídí pouze etické otázky, a také zároveň slouží jako odborová organizace. Ve Velké Británii rovněž existuje nezávislá organizace, jejíž práva sleduje parlament, ale podléhá samozřejmě exekuci, registruje všechny lékaře, vydává jim také veškerá osvědčení k povolení praxe a vede rovněž disciplinární řízení. Mnohovrstevné uspořádání existuje v Německu, kde jsou patřičně rozděleny kompetence a nejsilnější přímý vliv má asociace lékařů, kde je povinná registrace, a také vedou disciplinární řízení.
Já bych jenom v tuto chvíli hovořila ještě k otázce členství v komorách v České republice. V tuto chvíli je povinné členství. Já musím říci, že návrh typu A zcela zásadně rovněž odmítám, protože hovoří o členství nepovinném, které by mělo velké důsledky z hlediska sledování odborné zdatnosti, vzdělanosti a podobných věcí.
V návrhu B, kde se hovoří o tzv. členství povinném pro ty, kteří vykonávají svoji profesi nebo kteří jsou garanty zdravotní péče, se hovoří o tzv. podmíněném členství. Rovněž se tam hovoří o kompetencích, kdo by vedl registr, kdo by měl věci týkající se odpovědnosti Ministerstva zdravotnictví.
V tuto chvíli bych navrhovala, aby opravdu se mohl parlament vyslovit, a kdy víme a jsme pod velkým tlakem, a já jsem se domnívala, že nebude třetí čtení ještě na této sněmovně, ale že bude možné k němu vést dlouhou diskusi, protože je to zákon opravdu velmi důležitý a některé věci je třeba vnímat, nicméně musím zde říci, že bych se velmi přimlouvala, kdyby ještě mohla být vedena daleko podrobnější diskuse na toto téma, které zasahuje prakticky do života nás všech.
Děkuji za pozornost.
***