(17.50 hodin)
(pokračuje Kučera)
Každý občan této země dnes může říkat: Vladimír Špidla, předseda této vlády, porušuje ústavu vědomým způsobem a zneužívá pravomoci veřejného činitele. (Potlesk.) Každý občan, stejně jako já, ode dneška může říkat: Stanislav Gross, místopředseda vlády a ministr vnitra, vědomě porušuje ústavní zákony a zneužívá pravomoci ústavního činitele. Tak bych mohl skutečně pokračovat dál a dál.
Ptám se vás, vládo a vládní poslanci: kam chcete dovést tuto zemi, když tak veřejně a nestydatě porušujete ústavu tohoto státu? Zničili jste státní peníze, ničíte podnikatele, to chcete také zničit ještě ten chatrný právní systém, který zde funguje?
Podmínky bezúhonnosti a odbornosti v zákonu o zemědělství nemají působit jako nějací zlepšovatelé práce našich zemědělců, jak zde o tom hovořil ministr Palas. Patří do souboru zákonných opatření, která sledují zcela jiný účel. Dovolte, abych jako svůj poslední pokus jak zvrátit vaše rozhodování, tento mechanismus zde stručně popsal.
Vstupujeme do Evropské unie, ale podle platných podmínek společné zemědělské politiky naše velké podniky právnických osob nemohou brát plnohodnotným způsobem dotace, protože tam existuje limit na velké podniky. A v tom je jádro věci, v tom je zakopaný klíč v chování pana ministra Palase a hlasování většiny z vás. Roky jsme na tuto věc upozorňovali, že vstupujeme do Evropy, která má svůj zemědělský model, a že naše velké podniky právnických osob tomuto modelu neodpovídají. Že se nám Evropa nepřizpůsobí, ale že bude využívat každé příležitosti, jak tyto naše podniky zeslabit. Nevyslyšeli jste nás, a pan ministr Palas v poslední chvíli, aby zachránil tyto dotace pro velké podniky právnických osob, se rozhodl jít cestou dekaplingu (?). Evropská unie o tom sice hodně hovoří, ale také se odpoutání dotací od zemědělské produkce velice bojí. Je to totiž jasný nástroj, který je zaváděn, aby došlo ke snížení zemědělské produkce. Chápeme to určitě dobře tak, že ke snížení zemědělské produkce by mělo dojít především v těch státech, kde je vysoká zemědělská nadprodukce. My do těchto států nepatříme. Téměř všechny zemědělské komodity jsou v rovnováze s naší spotřebou. Přesto ministr Palas, hnán potřebou získat dotace pro velké podniky právnických osob, se na tuto poměrně těžko vyzpytatelnou cestu, která povede ke značným turbulencím na našem trhu, vydal.
Ale pozor, další úskalí! Dotace, pokud je začneme poskytovat bez návaznosti na zemědělskou produkci, a jsou poměrně v zajímavých částkách na jeden hektar zemědělské půdy, se stávají spekulativním zájmem investorů, jiných podnikatelů, než jsou zemědělští podnikatelé. To si dobře uvědomil i ministr Palas, a proto je tady ten soubor protiústavních zákonných opatření, která by to měla zvrátit. První je tento zákon o zemědělství, který de facto nastavuje takové podmínky, aby již nikdo jiný se na toto podnikání nemohl dát. Nastavuje pětiletou praxi, bezúhonnost a jsou tam ještě další překážky.
V závěru za tímto zákonem, o kterém těžko kdo pochybuje, že je skutečně protiústavní, je ještě zákon o nájmu zemědělské půdy. Je to tisk 375. Tímto zákonem se, dámy a pánové, autoři pokoušejí vlastníkům půdy zabránit v tom, aby mohli dát výpověď z nájmu zemědělské půdy, aby mohli jakýmkoli způsobem zvýšit nájemné z jednoho procenta, to znamená, že tady zavedeme institut, pokud to projde, regulovaného nájemného, a pokud této sněmovně nestačily problémy, které jsou s regulací a deregulací energetických složek a bytů, tak si tady zakládáme ještě další dlouhodobý problém.
Aby to nestačilo, když ministr zemědělství stál v této věci mimo, předložil s vládou změnu občanského zákoníku, kterou máte pod tiskem č. 555, kde zkracuje čtrnáctiletou povinnou nájemní lhůtu na pětiletou. Tato velkorysost je dána bohužel jenom tím, že je to maximální doba přechodného období, po které bude moci takovýmto způsobem velké podniky pro dotace chránit.
A poslední novelou, která také nese rysy protiústavnosti a která je připravena pro projednání v této sněmovně, je tisk č. 553, a to je transformační zákon. Tento zákon by měl zbavit podniky právnických osob závazků z minulosti. Tím pádem by skutečně po našem vstupu do Evropy dotace čerpat mohly. Pro zjednodušení zopakuji: tento soubor čtyř zákonů má zbavit právnické osoby dluhů, aby mohly čerpat dotace, a má zbavit možnosti těch, kteří by chtěli na půdě začít hospodařit, dotace čerpat, tak aby to prostě realizovat nemohli.
Je to neskutečný soubor zákonů, který by protiústavním způsobem měl pomoci, aby ještě několik let mohly podniky právnických osob dotace čerpat. Všechny tyto zákony považuji za protiústavní. A jako o zákonu o zemědělství věřím, že vám přinesu další rozbory renomovaných právních institucí, které zpracovávají tyto posudky nestranným způsobem.
Zákony samozřejmě přivedou ještě další negativní věci a to jsou lavinovité žaloby na stát. Přivedou také to, že naši spoluobčané, kterým by měly zákony zabránit k získání majetku, který byl na ně rozpočítán v transformaci zemědělských družstev, se budou častěji a častěji obracet do Štrasburku a tato vláda, ať tady bude vládnout jakákoliv, se bude muset těmito podněty zabývat a bude muset hledat řešení.
Abych dokončil toto povídání, co tento soubor zákonů může přinést, musím zde ještě říci jednu závažnou věc: celé toto znásilňování ústavního pořádku a vlastnických práv nevede ke snaze stabilizovat české zemědělství, vede naopak k organizovanému výprodeji české zemědělské půdy zahraničním investorům, a to po velkých celcích. Již jsem o tom několikrát hovořil, ale stručně zopakuji: jestliže těmito zákony donutíme vlastníka zemědělské půdy k té situaci, že nesmí začít hospodařit, že nesmí vypovědět nájem a nesmí ani zvedat nájemné, tak jej dovedeme k zoufalému kroku, že tu půdu prodá za jakoukoli cenu komukoliv, kdo o ni požádá. To je snad logické vyústění, do kterého se můžeme dostat, pokud schválíme další tři zákony.
Ministerstvo zemědělství a vláda nemají zájem, aby si zemědělskou půdu kupovali čeští zemědělci. Tento důkaz jsme měli také zde ve sněmovně, kdy v čele s ministrem Palasem zde byl zamítnut návrh zákona, který umožňoval, aby jako výdajovou položku mohli zemědělci peníze, které mohou, dát do nákupu půdy. Přesně obráceně. Tato vláda má pravděpodobně zájem na tom, aby si českou zemědělskou půdu mohli koupit cizinci, protože když se vrátili z Kodaně, tak jsme se dozvěděli, že tam vyjednali takové podmínky, že pokud nějaký cizinec zde prohlásí, že chce v zemědělství hospodařit, tak mu prostě my tu půdu musíme prodat a musíme mu nechat se zde ubytovat a zakotvit.
***