(11.40 hodin)
(pokračuje Dundáčková)
Tam je zapotřebí provést korekturu tohoto názvu, že nemají oprávnění vzájemně si sdělovat informace, které zjistili v rámci plnění svých pracovních úkolů. To je samozřejmě věc, která v kontextu toho, komu jinému na druhé straně jsou oprávněni, resp. povinni předávat informace, je možná zarážející. Určitě je důležité, aby byla řešena, určitě je málo pravděpodobné, že je-li tomu tak a nemá k nim přístup ani ministr financí, o to závažnější je skutečnost, že neexistuje v podstatě žádná kontrola. Nemá-li totiž možnost kontroly ani ministr financí, jak jsem se do této chvíle bláhově domnívala, tak pak ji v České republice nemá vůbec nikdo, a pracovníci tohoto útvaru naopak mají široké povinnosti a oprávnění ve vztahu k dalším úřadům. A to je myslím věc, nad kterou bychom se měli společnými silami zamyslet, abychom se pokusili vytvořit nějaký kontrolní mechanismus. Možná že kontrolní mechanismus po zřízení této komise budeme nějakým způsobem upravovat, že dojde k další změně právních předpisů. To si samozřejmě umím představit, ale důležité je, abychom se shodli na samotné myšlence, že takovýto útvar s tímto rozsahem závažných informací má být kontrolován.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Jako další se přihlásil do podrobné rozpravy pan poslanec Vidím. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Jan Vidím: Děkuji pěkně. Vážená paní předsedající, paní a pánové, nechci v podrobné rozpravě předkládat žádný návrh, ale chtěl bych reagovat na slova pana ministra Grosse, která nepochybně jsou oprávněná, protože návrh zaznívá na zřízení stálé komise Poslanecké sněmovny, která by se zabývala kontrolou činnosti tohoto útvaru. Tento návrh zaznívá teprve teď, a je asi dobře, abychom si vyjasnili, zda tam nemohou být nějaká čertova kopýtka v návrhu.
Návrh vychází ze zákona o Bezpečnostní informační službě a je konstruován, tedy ona stálá komise Poslanecké sněmovny je stejně konstruována, jako je konstruována stálá komise Poslanecké sněmovny pro kontrolu činnosti BIS. Členové tohoto speciálního útvaru budou nepochybně mít stanovenu povinnost mlčenlivosti. Je to správné a je to nezbytné. Stejnou povinnost mají samozřejmě i příslušníci BIS a hovořit před touto komisí mohou za zákonem přesně stanovených podmínek, tak jak byly načteny paní kolegyní Dundáčkovou i do tohoto návrhu.
Ještě bych chtěl ujistit Poslaneckou sněmovnu, že návrh stálé komise Poslanecké sněmovny pamatoval i na problematiku utajovaných skutečností, a zatímco všichni poslanci a senátoři Parlamentu České republiky jsou vyňati z provádění bezpečnostních prověrek, právě ti poslanci, kteří by byli začleněni do této stálé komise, by tuto povinnost měli. Měli by povinnost podrobit se bezpečnostní prověrce, a to na stupeň utajení přísně tajné, protože paní kolegyně Dundáčková načetla, že do § 42 zákona o utajovaných skutečnostech by byli začleněni i tito poslanci. Je pokryto návrhem paní poslankyně Dundáčkové i to, že poslanci, kteří by pracovali v této komisi, by nezbytně museli být prověřeni na přísně tajné.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. O slovo se přihlásil předseda vlády pan Vladimír Špidla.
Předseda vlády ČR Vladimír Špidla: Vážená paní předsedající, vážení páni poslanci, vážené paní poslankyně, jsme svědky projednávání zákona, který je mimořádně důležitý, a jeho prostý název velmi přesně vystihuje podstatu. Je to zákon, který má zabránit legalizaci zisků, které se získaly z trestné činnosti. Je to zákon, po kterém lidé zoufale volají, protože nespravedlnost a snadnost, s kterou lze legalizovat výdobytky trestné činnosti, je do té míry ohromující, že je pociťována jako systémová chyba demokratického politického systému. Je tedy na nás, abychom po mnoha letech udělali krok, který má cenu a který může být malým průlomem.
Projednávání, tak jak se odehrává, je vedeno klasickou licoměrností, kdy pod dojmem a pod záminkou vylepšovacích návrhů se používá metoda, kterou bych nazval zkušená tuneláž. Prostě cílem těchto věcí předkládaných z pravé strany spektra poslanci ODS je docílit toho, aby se tento zákon stal prázdnou slupkou, abychom měli zákon, který má působit proti legalizaci trestné činnosti, avšak legalizace této trestné činnosti by nebyla nijak ztížena. Je to metoda, která se často používá, je to metoda licoměrná a je to metoda, kterou lze vážně odmítnout. Nepřu se o tom, že jistě v debatách se najdou ještě některé dílčí věci a některé dílčí změny. Ale přesto mohu s plnou vážností prohlásit, že ty pozměňovací návrhy, které byly předloženy, nesměřují ke zlepšení předlohy, nýbrž směřují k jejímu vytunelování, k omezení účinnosti a dosažení toho, aby krást v České republice bylo stále tak snadné.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. O slovo se přihlásil pan zpravodaj poslanec Petr Braný, poté pan poslanec Michal Doktor.
Poslanec Petr Braný: Vážená paní předsedající, kolegyně a kolegové, nejdu se zastávat tunelářů nebo jiných lidí, kteří mají zájem, jaký jsem pochopil, brzdit naši iniciativu, ale chci připomenout. Kolegyně Dundáčková tady hovořila, že jak dělali, tak dělali ve výborech. Za prvé rozpočtový výbor projednal tento návrh, projednal 38 pozměňovacích návrhů, a protože prošlo, že se neprolomí, jednoduše řečeno, mlčenlivost právníků - advokátů, tak se nepřijalo usnesení, a na tom se seklo závěrečné hlasování v tomto výboru. Proč to říkám? Ne abych se chlubil, nebo dokonce abychom se chválili, ale že ostatní dva výbory přijaly vládní návrh zákona. Tento zákon je rok zde ve sněmovně, rok se připravoval. Normální zákony, které přijmeme, tak za rok je také stihneme jednou nebo dvakrát novelizovat, a tady, představte si, výbory na návrh zákona, který je už i předkladateli brán jako na horní mezi už příští měsíc na novelizaci, když bychom ho takto přijali, tak projde výbory beze změn. V tom je to zvláštní. Takže bych to nedával na jednu skupinu poslanců, ale jsme v tom všichni, je v tom nějakým způsobem odražena naše práce.
A vezměte si třeba zákon o regulaci nájemného, kde mám též čest být zpravodajem. Ten zde leží ještě déle. A co dělají na ministerstvech? Jedno nebo druhé, podle toho, jak se dohodnou. Dělají údernické noční směny a přepracovávají ho a dávají nové verze. Zde nic. Zde se tato činnost očekává asi od nás. Mělo by také být porovnáváno to, co se děje kolem tohoto zákona ve smyslu předkladatele, aby nebylo v povědomí to, že poslanci tady dobrý zákon brzdí, jen lítají jiskry.
Jestli přijmeme, pane premiére, vládní návrh v původním znění, tak si naděláme tolik problémů a uvidíme - nechci být žádným prorokem - že Ústavní soud a všichni možní se nám do toho budou určitým způsobem zapojovat a napravovat a dávat nám výtky. Takže proto bych byl opatrný, abychom nebrali iniciativy, které vzešly mnohdy později, jako iniciativy nepatřičné. Patří sem. Samozřejmě jsem též toho názoru, že měly zaznít před půl rokem na jednání konkrétních výborů.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Pan poslanec Michal Doktor, poté paní poslankyně Eva Dundáčková.
Poslanec Michal Doktor: Děkuji za udělené slovo. Vážené kolegyně a kolegové, bedlivě jsem naslouchal slovům pana premiéra, a to nejenom proto, že je to mým zvykem. Překládám-li si jeho slova do obyčejného lidského jazyka, pak nemohu nevzpomenout než na výrok geniální televizní postavy pana dr. Štrosmajera, popisující jednu lidskou vlastnost, která nadnáší.
Pane premiére, tento návrh zákona, který vy tady oslavujete, zavádí naprosto unikátní povinnost advokátů práskat své klienty. Ukažte mi jediného obyčejného občana tohoto státu, který něco takového bude oslavovat s vámi. Návrh zřízení kontrolní komise neb speciální komise Poslanecké sněmovny byl konsensuálním vypiplaným návrhem všech poslaneckých klubů tohoto tělesa.
***