(9.30 hodin)
(pokračuje A. Černý)
Nicméně samotný zákon - a cituji teď ze zákona - s tím asi příliš nepočítá. V důvodové zprávě je řečeno, že s tím je úzce spojeno oddělení vysokoškolského vzdělávání od výcviku důstojníků. Všeobecný vojenský výcvik bude realizován v samostatných aplikačních kursech. Toto ustanovení je možné také chápat jako neschopnost pro asi nepřeberné množství různých institucí stanovit vyhraněné profily po odbornostech absolventa vysoké vojenské školy a tomuto uspořádání a základnímu požadavku také uzpůsobit její strukturu. Profilu absolventa musí odpovídat profil vysoké školy. Ne naopak.
Pevně věřím, že po schválení tohoto zákona budou mít struktury integrovaného Ministerstva obrany dostatek sil k tomu, aby vojenské školství bylo natolik efektivní, že bude schopno připravit kvalifikovaně lidi pro potřeby armády třetího tisíciletí. Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Děkuji vám, pane poslanče. Do obecné rozpravy písemnou přihlášku už nemám. Pokud se nikdo nehlásí, obecnou rozpravu ukončím. Hlásí se ještě pan poslanec Mencl.
Poslanec Václav Mencl: Děkuji, pane předsedo, za slovo. Dámy a pánové, na základě rozpravy v prvním čtení a poznámek, které zde zazněly, chci konstatovat, že jsem se podrobně zabýval problémem umístění Univerzity obrany. Na základě podrobné analýzy různých variant jsem došel k následujícím názorům. Za prvé efektivní využití dosavadních zařízení hovoří jednoznačně pro kooperaci Brna a Vyškova. Za druhé, pokud podrobně zhodnotíme varianty této kooperace kritérii, jako jsou tradice, mezinárodní prestiž, výukové předpoklady a efektivnost, jeví se z těchto variant jednoznačně nejvhodnější umístění studijních zařízení v Brně s technickým a výukovým zázemím speciálních předmětů ve Vyškově.
Neříkám to zde jako brněnský poslanec, říkám to zde jako jihomoravský poslanec a říkám také to, že Vyškov nemusí mít obavy o naplnění tohoto areálu a tím o zaměstnanecké příležitosti, které pro Vyškováky a okolí z toho vyplývají. Vyškov, jak zde konstatoval pan ministr, bude dostatečně naplněn dalšími školskými zařízeními a dalšími zařízeními české armády.
Chci tím říci, že plně podporuji návrh zákona, který zde byl předložen.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, děkuji. Hlásí se ještě někdo další do obecné rozpravy? Zřejmě nikdo. Obecnou rozpravu končím.
Zeptám se pana ministra, jestli chce reagovat na něco z toho, co zaznělo. Nechce reagovat, ani zpravodaj. Zdá se mi, že ani nemáme o čem hlasovat po této rozpravě.
Otevírám rozpravu podrobnou, do které se přihlásil pan poslanec Zbyněk Novotný. Prosím pana poslance Novotného, aby nám přečetl svůj návrh.
Poslanec Zbyněk Novotný: Děkuji za slovo, pane předsedo. Dámy a pánové, můj pozměňovací návrh je velmi stručný. V paragrafu 1 bodu 1 zařadit za slova "Univerzita obrany" slova "Heliodora Píky" a dále v textu změnit všude, kde je název zmíněn, na nové znění, tedy "Univerzita obrany Heliodora Píky". Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Také děkuji. Ptám se, jestli někdo další chce vystoupit v podrobné rozpravě a přečíst svůj pozměňovací návrh. Pokud tomu tak není, tak podrobnou rozpravu končím. Domnívám se, že nemáme, o čem bychom hlasovali v této fázi, a že mohu ukončit druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji panu ministrovi i zpravodajovi a končím projednávání bodu 37.
Dalším bodem našeho dnešního jednání je bod číslo 49 a jenom připomínám, že se přesouváme k prvním čtením v této chvíli, jak jsme se dohodli.
Prvním návrhem, kterým se budeme zabývat, je
49.
Vládní návrh zákona o státním dluhopisovém programu na úhradu
části rozpočtovaného schodku státního rozpočtu České republiky na rok 2004
/sněmovní tisk 570/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Nyní z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí Bohuslav Sobotka. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji, pane předsedo. Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych vás ve stručnosti seznámil s návrhem zákona o státním dluhopisovém programu na úhradu části rozpočtového schodku státního rozpočtu České republiky na rok 2004.
Státní rozpočet na rok 2004 byl schválen s rozpočtovaným schodkem ve výši 114,9 miliardy korun s tím, že na jeho úhradu budou vydány státní dluhopisy ve výši 103,6 miliardy korun, zbývající část rozpočtovaného schodku ve výši 9,9 miliardy korun bude uhrazena dlouhodobými úvěry a použitím finančních prostředků na účtech státních finančních aktiv ve výši 1,4 miliardy korun. Státní dluh se na konci roku 2004 vydáním těchto dluhopisů zvýší na 626 miliard korun.
Základním důvodem předložení tohoto návrhu zákona žádajícího o částečné krytí rozpočtovaného schodku státního rozpočtu v roce 2004 státními dluhopisy s dobou splatnosti delší než jeden rok je snaha o vyhnutí se refinančnímu riziku státu. Aby se vláda vyhnula tomuto riziku, žádá již od počátku roku 2004 o zákonné povolení Poslanecké sněmovny vydávat dluhopisy s dobou splatnosti delší než jeden rok. V rámci strategie Ministerstva financí je cílem čelit růstu podílu krytí státního dluhu krátkodobými dluhopisy. V případě potenciální poruchy na finančním trhu může reálně vzniknout situace, kdy trh nebude akceptovat financování státními pokladničními poukázkami v potřebném objemu, a stát tak nebude schopen dostát svým závazkům. Navrhovaný státní dluhopisový program umožní Ministerstvu financí vydat státní dluhopisy na rozpočtovaný schodek státního rozpočtu roku 2004, které budou mít dobu splatnosti delší než jeden rok, a to již v průběhu roku 2004.
Státní dluhopisy mohou být vydány pouze na základě zákona, a proto tento návrh je předkládán k projednání a schválení v Poslanecké sněmovně. Tento návrh nemohl být součástí zákona o státním rozpočtu.
Jedná se o standardní návrh, pouze v tuto chvíli vláda předkládá návrh v dřívějším termínu, než bylo obvyklé, i vzhledem k tomu, že vláda má již schváleny dluhopisové programy, které souvisely s úhradou schodku státního rozpočtu v uplynulých letech, což významně přispělo k tomu, že se daří realizovat strategii zvyšování podílu dlouhodobých a střednědobých dluhopisů na refinancování financování závazků státu.
Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Také děkuji a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Michal Kraus. Projednáváme vládní návrh zákona o státním dluhopisovém programu na úhradu části rozpočtovaného schodku státního rozpočtu a prosím pana poslance Krause jako zpravodaje, aby se k tomu vyjádřil.
Poslanec Michal Kraus: Děkuji, pane předsedo. Dámy a pánové, domnívám se, že vše, co bylo nezbytné a nutné, řekl pan ministr, a já bych jenom jako zpravodaj doporučil, abychom pokračovali v projednávání tohoto bodu.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí pan poslanec Kocourek.
Poslanec Martin Kocourek: Vážený pane předsedo, vážený pane ministře, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych jménem poslaneckého klubu ODS při příležitosti tohoto vládního návrhu zákona o vydání státního dluhopisového programu na krytí schodku na rok 2004 zrekapituloval postoj poslaneckého klubu, který jsme již vyjádřili při projednávání státního rozpočtu na rok 2004, kdy jsme vyjádřili svůj nesouhlas s rozpočtovou politikou vlády a zejména s jejím výhledem do roku 2006, která způsobí České republice nárůst jejího veřejného dluhu k hranici jednoho bilionu korun.
Dále bych chtěl říci, že si uvědomuji, že tento státní dluhopisový program je pouze důsledkem touto sněmovnou schválené rozpočtové politiky vlády, a proto proti tomuto samotnému programu nelze vznášet nějaké silné námitky, neboť zásadní debata má probíhat nad projednáváním rozpočtové politiky neboli státních rozpočtů.
***