(10.20 hodin)
(pokračuje Schling)

Toto omezení pro nabyvatele je podle názoru předkladatelů v souladu s dřívějšími nálezy Ústavního soudu, který se již obdobnou problematikou zabýval.

Další námitka vlády, že návrh zákona postrádá specifikaci majetku, jakož i práv a závazků, které by na kraje měly přejít, je řešena v § 2 odst. 2 tím, že jednoznačný rozsah se určí podle vnitropodnikové účetní evidence vedené státním podnikem podle zvláštního právního předpisu odděleně pro jednotlivé části podniku. Účetnictví České správy letišť, státního podniku, obsahuje dostatečně přesnou specifikaci majetku těchto budoucích samostatných subjektů, protože všechna ta tři letiště jsou samostatnými organizačními jednotkami v rámci České správy letišť a řádně vedené oddělené vnitropodnikové účetnictví umožňuje zcela přesnou identifikaci majetku, která není v zákoně, ale bude obsažena v rozhodnutí Ministerstva dopravy, jehož účinností potom k přechodu majetku dojde. Je to řešení obdobné, které již bylo použito v jiných zákonech, které nabyly účinnosti a podle kterých došlo k převodu majetku.

Další námitka je, že zákon neobsahuje ekonomickou charakteristiku podniku Česká správa letišť jako celku a stanovení zásad jeho delimitace. Domnívám se, že tato námitka není důvodná. Jednak existuje vnitropodnikové účetnictví, které vláda nezpochybňuje, myslím tím účetnictví České správy letišť, a ani v jiných zákonech, kterými docházelo k převodu státního majetku, nebyly takovéto zásady uváděny.

K další námitce, že návrh zákona nepoužívá správně pojmu podnik a část podniku nebo převod majetku a převod podniku, bych chtěl říci, že tady jde o - jak je koneckonců časté při projednávání návrhů zákonů - odlišná právní stanoviska dvou skupin právníků, a to těch, kteří se podíleli na zpracování návrhu zákona, a těch, kteří připravovali stanovisko vlády. Podle názoru předkladatelů pojem podniku podle obchodního zákoníku používaný v návrhu zákona je plně v souladu s ustanovením § 5 obchodního zákoníku a je v návrhu zákona výslovně použit pro soubor hmotných, jakož i osobních a nehmotných složek podnikání, včetně příslušných práv a jiných majetkových hodnot, které tvoří stávající vnitřní organizační složky České správy letišť, státního podniku, to je letiště Brno-Tuřany, Ostrava-Mošnov a letiště Olšova Vrata Karlovy Vary. Takto jsou také vnitřní organizační složky označeny v dodatku č. 2 z 12. prosince 1997 k zakladatelské listině České správy letišť, státního podniku. Podle veškerých dosavadních odborných právních komentářů, jakož i soudních rozhodnutí je částí podniku taková samostatná vnitřní organizační složka podniku, která je tak označena ve vnitřním předpise podniku, má vedeno oddělené vnitropodnikové účetnictví ve vymezeném rozsahu, má vlastní předmět činnosti a nemusí být zapsána do obchodního rejstříku. Veškeré tyto podmínky vnitřní organizační složky, o kterých se jedná, splňují.

Jak již vyplynulo z toho, co bylo řečeno k výše uvedeným námitkám, pojetí regionálních letišť jako podniku, resp. části podniku podle obchodního zákoníku, plně odpovídá skutečnosti a je nezbytným předpokladem pro zajištění komplexnosti přechodu letišť, kontinuity jejich provozování po přechodu a pro vytvoření podmínek pro kraj pro další zabezpečení provozu letišť.

Dámy a pánové, domnívám se, že jsem dostatečně odůvodnil správnost řešení, které je vám předkládáno, a vzhledem k časové tísni, o které jsem hovořil, která existuje pro nabyvatele, doufám, že podpoříte i projednávání podle § 90 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji navrhovateli a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro první čtení pan poslanec Alfréd Michalík.

 

Poslanec Alfréd Michalík: Vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, důvody předložení této poslanecké iniciativy předložil kolega Schling. Jistě si pamatujete, že podobný problém jsme tady už před nedávnem řešili jako krajskou iniciativu a pro některé legislativní chyby jsme tento minulý návrh neschválili.

Já si myslím, že všechny důvody tady padly; byly řečeny i odpovědi na námitky vlády. Dovolím si jen zrekapitulovat základní cíle této předlohy. Je to jednak první etapa transformace státního podniku Česká správa letišť, což je i dlouhodobý vládní úkol, je to řešení dopravní politiky regionů, je to možnost využít fondy Evropské unie pro tyto účely, což mohou udělat pouze regiony na své majetky, a v neposlední řadě je to ekonomický přínos, který v regionu očekáváme v případě, že budou tyto fondy uplatněny a v těchto regionech profinancovány.

Zmíním se také o rizicích, o kterých se hovořilo v připomínkách vlády. Myslím si, že rizika jsou ošetřena, když mluvíme o desetileté blokaci pro využití těchto prostor, je to 51% podmínka majority kraje v majetkových poměrech a samozřejmě je to dohled Úřadu pro civilní letectví, který bude garantovat správné zákonné normy v oblasti letectví.

Rovněž ekonomické dopady, o kterých se hovoří v připomínkách vlády, jsou podle mého názoru minimální, protože se jedná prakticky o 8 % majetku dnešního státního podniku, tudíž dopad na ekonomiku zbývající části Ruzyně je minimální.

Z toho důvodu si myslím, že jsou všechny podmínky pro to, abych doporučil schválení v těch intencích, které tady padly od pana předkladatele.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji panu zpravodaji, poslanci Michalíkovi. Otevírám obecnou rozpravu. Do obecné rozpravy mám tři přihlášené - pana ministra Šimonovského, pana poslance Římana a pana poslance Mládka. Nejdříve prosím pana ministra Šimonovského. Prosím, pane ministře.

 

Ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, vláda se shoduje s předkladateli v názoru, že regionální letiště by měla být převedena na kraje právě proto, že účinek tohoto rozhodnutí by přispěl k lepšímu využívání letišť, ke zvýšení efektivnosti těchto letišť a také k tomu, aby se oživil hospodářský rozvoj, protože je názoru, že regionální letiště v krajích jsou součástí krajské politiky zajištění dostupnosti krajů a jejich ekonomických aktivit. To je věc jistě velmi záslužná a já vítám, že i poslanci se takto chopili iniciativy.

Vláda České republiky rozhodla 10. prosince o zpracování zakladatelského privatizačního projektu na část majetku státního podniku Česká správa letišť, a to samostatně privatizovaných jednotek letiště Brno, Ostrava a Karlovy Vary metodou přímého prodeje předem určenému nabyvateli, což jsou příslušné kraje, za dohodnutou cenu ve výši 1 % z účetní ceny tohoto majetku.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP