(14.30 hodin)
(pokračuje Říha)

Vzhledem k malému rozsahu návrhu zákona a hlavně jeho technickému charakteru lze návrh zákona schválit již v prvém čtení podle § 90 odstavec 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny.

Chtěl bych ještě poznamenat, že s návrhem zákona vyslovila souhlas i vláda. Pokud jde o doporučení vlády týkající se účinnosti článku I návrhu zákona, jsou podle mého soudu možná obě řešení, to je jak řešení doporučované vládou - přičemž nejde o kategorickou připomínku vlády, nýbrž jen o doporučení - tak řešení obsažené v návrhu zákona. Z důvodů určitých návazností na jiné tisky, zejména jde o tisk 528, doporučuji preferovat řešení obsažené v předkládaném návrhu zákona a text článku VI předloženého návrhu tudíž neměnit.

Závěrem mi dovolte požádat Poslaneckou sněmovnu o podporu předloženého návrhu zákona, který má význam zejména pro bezproblémové provádění dotčených zákonů v praxi. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já děkuji panu navrhovateli poslanci Vladimíru Říhovi. Nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Alena Páralová. Prosím, paní zpravodajko.

 

Poslankyně Alena Páralová: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, dámy a pánové, pod číslem tisku 554 projednáváme poslanecký návrh zákona, který navrhuje, aby se změnilo celkem pět zákonů. Pan předkladatel je zde přečetl, proto je nebudu opakovat. Návrh zákona si klade za cíl napravit chyby, které vznikly v zákonech, jež byly součástí takzvané vládní reformy veřejných financí. Navrhované změny jsou spíše opravy a nemají věcný dopad. Jedná se o legislativně technické úpravy.

Novely těchto zákonů vyšly ve Sbírce zákonů v době od 12. prosince 2003 do 22. prosince 2003 a nabyly účinnosti od 1. ledna 2004.

Navrhuje se, aby zákon byl schválen již v prvním čtení podle § 90 odstavec 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. Vláda se tímto poslaneckým návrhem zabývala dne 21. ledna a vyslovila s ním souhlas s tím, že na konci textu článku 6 doporučuje doplnit slova. Toto doporučení vlády vylučuje projednání tisku podle § 90 odstavec 2, neboť zákon musí doznat změn.

Na závěr si vám, vážený pane místopředsedo, dovolím předat listinu, která dokládá, že více než 50 poslanců poslaneckého klubu Občanské demokratické strany podává veto na návrh na zkrácené projednávání podle § 90 odstavec 2 sněmovního tisku 554. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji, paní zpravodajko. Věřím, že tu listinu obdržím. V tomto případě pokračuje projednávání podle § 90 odstavec 7, a návrh tedy bude projednáván standardním způsobem s pozměňovacími návrhy, případně ho lze vrátit navrhovateli k dopracování nebo jej zamítnout či přikázat k projednání výborům. Otevírám v tuto chvíli obecnou rozpravu a konstatuji, že do ní zatím nemám žádnou písemnou přihlášku.

Do rozpravy se hlásí paní zpravodajka a pan navrhovatel. Paní zpravodajce uděluji slovo.

 

Poslankyně Alena Páralová: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, dámy a pánové, pod číslem tisku 554 projednáváme poslanecký návrh zákona, který navrhuje, aby se změnilo celkem pět zákonů. Návrh zákona si klade za cíl napravit chyby, které vznikly při přípravě balíku zákonů, který vláda neskromně nazvala reformou veřejných financí. Chyby v zákonech vznikly zejména proto, že neprošly připomínkovým řízením. Tehdejší předseda Legislativní rady vlády Pavel Rychetský udělil těmto zákonům, jednomu každému zvlášť, generální pardon, to znamená, že těmto zákonům udělil v souladu s legislativními pravidly vlády výjimku. Vláda tak obešla standardní, vyzkoušené metody práce a výsledkem je organizovaný zmatek.

V současné době jsou tyto nové zákony, přijaté nestandardní cestou, účinné necelých 50 dnů, a už jsou v Poslanecké sněmovně minimálně tři poslanecké novely, které se snaží napravit buď chyby v zákonech, nebo negativní dopady zákonů na rodiny s dětmi, na částečné invalidní důchodce a v jiné věci pak na lékaře v soukromé praxi. Občané České republiky by nepochybně uvítali, kdyby vláda konečně skončila s legislativní smrští a s permanentní revolucí a vrátila se zpět k osvědčeným standardním metodám práce.

Zajímalo by mne, zda pan premiér a jeho ministři vůbec tuší, jak zajímavou bojovou hru občanům České republiky připravili. Zákony vyšly ve Sbírce zákonů koncem prosince a začaly platit od 1. ledna. Okamžitě se rozběhly práce na úpravě firemních softwarů pro výpočet mezd, nemocenských odvodů atd. Personalisté začali počítat pro stovky zaměstnanců nemocenské ručně, protože jejich výsledky nesouhlasily s výsledky z nedostatku času neodladěných nových programů. Na chyby v personální oblasti jsou totiž uvalovány státem velké sankce. Programátoři i mzdové účetní chodí s kruhy pod očima, stejně jako ministři naší vlády, kteří jednají pozdě v noci a brzy ráno. Kromě toho existuje nejasný výklad pro výpočet nemocenské, neboť pro tutéž věc zůstala ve dvou zákonech dvě různá znění. Jedno znění říká, že denní vyměřovací náklad zjištěný při vzniku pracovní neschopnosti platí po celou dobu jejího trvání, a to i tehdy, přechází-li tato neschopnost do následujícího kalendářního roku. Druhé novelizované znění říká něco jiného. Tento problém, který už musel být v praxi vyřešen, protože výplata mezd za leden nečeká, opravuje právě projednávaná novela.

Novely zákonů patřící k balíčku úsporných opatření vyšly ve Sbírce zákonů koncem prosince a nabyly účinnosti 1. ledna 2004. Doba mezi vydáním zákonů ve Sbírce zákonů a nabytím jejich účinnosti se neustále zkracuje. Počet novel jednoho a téhož zákona za rok se každým rokem utěšeně zvyšuje. Pokud bude vláda Vladimíra Špidly v této tendenci pokračovat, dočkáme se možná i dalších novátorských činů. Možná budou novely zákonů nabývat účinnosti ještě dříve, než vyjdou ve Sbírce zákonů, nebo lépe ještě dříve, než je vláda vůbec předloží Parlamentu. Další možností je, že zákony vstoupí v účinnost v okamžiku skončení koaličního jednání na zámku v Kolodějích. (Poslanci ODS tleskají.)

Proč se zdržovat zdlouhavým připomínkovým řízením a projednáváním v Parlamentu!

V roce 1999 jsem kritizovala vládu za návrh harmonogramu důchodové reformy těmito slovy - cituji: S pocitem hlubokého zklamání musím říci, že vládní materiál je na velmi špatné úrovni. Připomínám i slova, která vložil Jaroslav Hašek do úst nadporučíku Lukášovi: Dnes si nepřišijete knoflík a začínáte lajdačit. Zítra už se vám bude zdát obtížným rozebrat flintu a vyčistit ji. Pozítří zapomenete někde v hospodě bajonet a nakonec usnete na postu, protože jste začal s tím nešťastným knoflíkem žít život lajdáka. - Stejně jako v roce 1999, i dnes si dovolím tato slova parafrázovat: Ano, tehdy si vláda nepřišila knoflík, ale dnes si někde v hospodě zapomněla bajonet. (Poslanci ODS tleskají.) Vladimír Špidla se svou vládou začal žít život lajdáka a zítra usne na vartě. (Smích.)

Ve vší úctě k panu kolegovi Říhovi a jeho schopnostem musím konstatovat, že je evidentní, že návrh zákona pochází z vládní dílny. Z návrhu jako sláma z bot čouhá rukopis Ministerstva práce a sociálních věcí. Domnívám se, že by bylo od vlády daleko čestnější, kdyby se neschovávala za pana poslance Říhu, kdyby se postavila před sněmovnu a přiznala své pochybení.

Ze stanoviska vlády k tisku 554 je jisté, že vláda již ve svém vlastním návrhu předloženém panem poslancem Říhou opět našla další pochybení.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP