(17.10 hodin)
(pokračuje Ambrozek)

První etapa, ke které není nutný proces posilování vlivu na životní prostředí, to je příprava staveniště a přeložek sítí, to je ve fázi dopracování projektu ke stavebnímu povolení, a postupně jsou připraveny další projekty. V další etapě je dopracováváno posuzování vlivu na životní prostředí a integrované povolení na základě výběru konkrétní technologie. Náklady 670 mil. Kč, doba sanace včetně postsanačního monitoringu do roku 2013. To jsou tedy ty hlavní zátěže, co se týče areálu závodu a okolí.

V říjnu 2003 byla předána závěrečná zpráva - aktualizace analýzy rizik areálu závodu a okolí, k dispozici je také oponentní posudek. Základní problémy jsou ty dva, o kterých jsem se zmínil, to znamená dioxinové objekty, amalgámová elektrolýza, dále kontaminace znečištění severozápadní části areálu, kdy kontaminace pokračuje mimo areál závodu do oblasti Černínovska, to jsou lužní lesy, údolní niva Labe. Zde je navrhován okamžitý zásah, čerpání podzemní vody na hranici závodu z důvodu zamezení šíření a v ohniscích, a dále provedení studie proveditelnosti a následný sanační zásah.

Další identifikovaný problém je znečištění toluenem. Bylo zjištěno ohraničené ohnisko závažného znečištění zeminy a podzemních vod. Doporučen doprůzkum a odtěžení a čerpání. V současné době se připravuje rozhodnutí České inspekce životního prostředí kvůli stanovení sanačních limitů. V obtočné strouze byly identifikovány kontaminované kaly, v jihovýchodní části areálu zjištěn výskyt organochlorových pesticidů. Doporučen doprůzkum, protože ještě nejsou stanovené limity.

A poslední okruh problémů - skládka, to znamená "Desáté číslo". Doporučeno doplnění výsadby rostlinného pokryvu a odstranění komunálního odpadu.

Takže tolik aspoň souhrn. Z toho je vidět samozřejmě, že především ta stará ekologická zátěž je velmi významná. Za důležité považuji, že po povodních byly velmi urychleny práce na stanovení limitu, vypsání výběrového řízení a že v současné době vlastně začíná sanace nejzávažnějších objektů, tak aby mohl být postupně dekontaminován na základě garance z Fondu národního majetku celý areál a postupně odstraněna znečištění v okolí závodu, aby skutečně oblast Spolany přestala být potenciální hrozbou pro obyvatele celého okolí.

Úplně na závěr v souladu se závěry a doporučeními aktualizované analýzy rizik navrhujeme upřesňovat doplnění cílových limitů sanace pro oblast objektu A 1420 a 1030, neprodleně rozšířit čerpání kontaminované vody v prostoru kontaminace CLU na hranici areálu, revitalizace obtočné strouhy odtěžením kontaminovaných kalů a odstranění komunálního odpadu z tělesa skládky "Desáté číslo", v rámci dalších prací doprůzkumy vytipovaných oblastí kontaminovaných toluenem a dalšími látkami a zajištění odpovídajícího monitoringu dle návrhu aktualizované analýzy rizik.

Nevím, jestli je to vyčerpávající informace, ale samozřejmě je to problém, kterému se věnujeme a ke kterému jsme připraveni poskytovat informace, jak je budeme získávat.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji panu ministrovi a táži se pana poslance Hynka Fajmona, zda chce položit doplňující otázku. Je tomu tak. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Hynek Fajmon: Chtěl bych poděkovat panu ministru za obsáhlé vysvětlení celé problematiky, nicméně mně stále není jasná jedna věc: zda poslední případ, který byl zaznamenán, souvisí se starou ekologickou zátěží, nebo zda, jak jste, pane ministře uvedl, to souvisí s provozem nějaké nové firmy, která je pouze v tom areálu v pronájmu a vyvíjí nějakou jinou činnost. To myslím, že je klíčová věc - zda se objevují jakási nová ložiska nebo nové aktivity, které tu věc rozšiřují, a jaký je v té věci dohled státní správy, aby využití areálu nevedlo k takovýmto opakovaným problémům. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Slovo má pan ministr životního prostředí Ambrozek.

 

Ministr životního prostředí ČR Libor Ambrozek: Ano, podklady mi sice byly odebrány, leč pokusím se odpovědět kolegovi Fajmonovi na jeho dotaz. Ano, ten poslední případ, kdy byl zásah České inspekce životního prostředí a vlastně dočasné zastavení provozu té společnosti NeraPharm, spol. s r. o., je záležitost úniku látek, jak jsem o tom hovořil, to je v množství 10 až 20 kg, vlastně ze soukromé firmy, která působí v areálu Spolany. Samozřejmě, že takovéto drobné havárie se mohou stát, nicméně pokud bude zjištěno zavinění, tak Česká inspekce životního prostředí zahájí šetření a bude udělena pokuta a samozřejmě uloženo nápravné opatření.

Jsem přesvědčen, že výkon státní správy zvláště v oblasti velkých chemických podniků je velmi důkladný. Po povodních byly ve všech provozech aktualizovány havarijní plány, které podléhají schválení krajského úřadu, a zvláště v souvislosti s probíhající sanací největších ekologických zátěží samozřejmě je celá ta oblast průběžně kontrolována nejen Českou inspekcí životního prostředí, ale i dalšími ústředními orgány státní správy, jako je Státní veterinární správa nebo hygienické stanice.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji panu ministrovi. Nyní se svojí interpelací vystoupí pan poslanec Jaroslav Pešán. Připraví se paní místopředsedkyně Miroslava Němcová, která vystoupí se svojí interpelací na místopředsedu vlády a ministra zahraničních věcí Cyrila Svobodu. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jaroslav Pešán: Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Vážený pane ministře, s ohledem na význam potravinářského průmyslu v Evropské unii, z titulu jeho ekonomického postavení, z titulu jeho úlohy zajištění bezpečnosti potravin a důvěry spotřebitele v rámci potravinového řetězce, s ohledem na jednoznačný posun evropských priorit od podpory kvantity zemědělské produkce k podpoře kvality, k podpoře zpracovávání a obchodu se zpracovanými produkty, k podpoře venkovského rozvoje, včetně podpory podnikání ve venkovských oblastech, s ohledem na to, že agrární obchod Evropské unie se realizuje na rozdíl od České republiky v rozhodující části ve zpracovaných výrobcích a nikoliv zemědělských komoditách, s ohledem na promítnutí těchto priorit do uspořádání státních orgánů odpovědných za zemědělství a zpracovatelský průmysl, včetně promítnutí do změn názvů těchto autorit, s ohledem na kritické připomínky Evropské komise k připravenosti českého potravinářského průmyslu na vstup do Evropské unie, z pohledu plnění veterinárních a hygienických požadavků, s ohledem na výši investic v potravinářských podnicích s tím spojených a následného ohrožení jejich zdraví, s ohledem na výši cen potravinářských výrobků v porovnání k cenám v EU a současně v porovnání k cenám českých zemědělských výrobků k cenám Evropské unie a s ohledem na diskusi vedenou na zemědělském výboru Parlamentu České republiky jeho členy a zástupci ministerstva vzniká několik otázek.

Uvědomuje si pan ministr vývoj v Evropské unii a zaostávání - troufám si říci - myšlení jeho podřízených v otázce hodnocení vztahů a postavení ve společnosti mezi prvovýrobou a zpracovatelským průmyslem? Je schopen navrhnout takovou reorganizaci ministerstva, která by je postavila organizačně a především funkčně na úroveň okolních zemí? Uvědomuje si pan ministr význam potravinářského průmyslu na odbyt a zhodnocení zemědělské produkce produkované v České republice a možné dopady jeho problémů do zemědělského sektoru? Je připraven přijmout myšlenku, že nejenom zemědělci, ale i zpracovatelé v rozhodující míře ovlivňovali výši inflace na úkor svých marží, své rentability a investic do konkurenceschopnosti?

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Pane poslanče, musím vás upozornit na čas.

 

Poslanec Jaroslav Pešán: Existuje vůbec koncepce potravinářského průmyslu jako jednoho z nejvýznamnějších průmyslových odvětví v ČR, která by byla provázána v rámci tzv. agrokomplexu se zemědělskou výrobou, ve které není potravinářský průmysl chápán jako její nežádoucí přívěšek?

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: A teď už ale skutečně vám odebírám slovo, příliš jsme překročili dvouminutovou hranici.

 

Poslanec Jaroslav Pešán: Ještě se omlouvám, poslední věta.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Já se domnívám, pane poslanče, že to není možné. Dávám slovo panu Jaroslavu Palasovi, ministru zemědělství.

 

Ministr zemědělství ČR Jaroslav Palas: Děkuji, paní předsedající. Paní poslankyně, páni poslanci, při krátkém ohlédnutí za rokem 2003 je potřeba zdůraznit výjimečnost zpracovatelského průmyslu jako posledního časově uceleného období před vstupem ČR do Evropské unie. My jsme prosadili do praxe celou řadu projektů, jejímž cílem bylo vybudování silného potravinářského průmyslu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP