(17.40 hodin)
(pokračuje Škromach)

V průběhu listopadu byly odeslány dopisy 1706 žadatelům, kteří uplatnili žádost u České správy sociálního zabezpečení, v nichž byli informováni o zmocnění k odstranění tvrdosti. U 3030 žádostí, které Česká správa sociálního zabezpečení postoupila Ministerstvu práce a sociálních věcí, byly zaslány dopisy pouze v případě, že již dopis neodeslalo ministerstvo. U žádostí, které do České správy sociálního zabezpečení docházejí od listopadu 2003, jsou informativní dopisy již zasílány průběžně. Ke dni 11. 2. 2004 bylo v České správě sociálního zabezpečení evidováno celkem 5150 žádostí.

Vážený pane poslanče, je třeba si uvědomit, že pro zajištění úspěšné realizace úpravy některých hornických důchodů, která je v podstatě mimořádnou jednorázovou akcí, musela být přijata řada náročných organizačně technických opatření, a to někdy i na úkor běžných důchodových agend. Dále je třeba vzít v úvahu i skutečnost, že tato mimořádná akce probíhá v době, kdy nabyla účinnosti opatření, která byla přijata v rámci první fáze reformy veřejných financí právě v oblasti důchodového pojištění, nemocenského pojištění, pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti i v oblasti organizace a provádění sociálního zabezpečení. Přesto již v současné době probíhá vyřizování žádostí o úpravu důchodů v náběhové křivce, která nyní představuje cca 30 žádostí denně s rychlou progresí na cca 100 žádostí denně. Ke dni 19. 2. 2004 bylo vyřízeno 688 žádostí. Do konce února je předpoklad vyřízení 1300 až 1500 žádostí. Dále lze předpokládat, že během tří měsíců bude vyřízena převážná většina žádostí a od května budou docházející žádosti o úpravu důchodů již vyřizovány průběžně.

Pokud jde o otázku legislativního ošetření, myslím, že to není nutné, protože hlavní část nespravedlností bude zřejmě vyřešena a do budoucna už by tato nespravedlnost vznikat neměla. Myslím, že je celkem v pořádku, aby to takto proběhlo s tím, jak budou jednotlivé žádosti přicházet.

Doufám, že informace, které jsem vám řekl, ukazují na to, že počet žádostí je poměrně vysoký, ale snažíme se v rámci možností, které Česká správa sociálního zabezpečení má, vyřizovat je průběžně. Jak jsem říkal, vyřizují se k 1. lednu 2004.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru Škromachovi. Pan poslanec Gongol má příležitost položit doplňující otázky.

 

Poslanec Jaroslav Gongol: Děkuji panu ministrovi. Chci si ověřit, zda jsem rozuměl správně. Bude to vyřizováno se zpětnou platností k 1. lednu 2004, čili ti, kteří to dostanou vyřízené třeba až ve čtvrtém měsíci, to dostanou zpětně od 1. ledna.

Nerozuměl jsem poznámce "až s tříletým zpožděním". Znamená to se zpětnou platností tří let? Prosím, kdybyste to mohl vysvětlit.

Čtvrtou otázku jsem pochopil tak, že noví uchazeči o důchod už nemusejí žádat, že jim to bude dáno automaticky. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Gongolovi. Pan ministr Zdeněk Škromach doplní odpověď tak, abyste byl úplně spokojen.

 

Ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Ano, je to k 1. lednu 2004 a tříletá lhůta je na to, že žádosti budou ještě přicházet, takže je možno žádat zpětně do tří let.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru Zdeňku Škromachovi. Tím jsme ukončili projednávání této interpelace. Zvu k mikrofonu opět pana poslance Jiřího Pospíšila, který bude interpelovat pana ministra Čermáka, tentokrát ve věci jmenování dalších soudců a státních zástupců.

 

Poslanec Jiří Pospíšil: Vážený pane předsedající, pane ministře, podle informace z tisku rozhodla vláda v lednu tohoto roku, že až na určité výjimky dojde k pozastavení jmenování nových soudců a státních zástupců. K dalšímu jmenování by pak mělo dojít až v prosinci tohoto roku. Toto rozhodnutí se má dotýkat těch mladých právníků, kteří úspěšně absolvovali justiční či čekatelskou praxi a následně pak složili předepsanou zkoušku. Toto činili s vědomím, že praxe je taková, že budou v zásadě bez dalších problémů jmenováni soudci či státními zástupci.

Ač jsem velmi rád, že vláda uvažuje o konkursech při výběru nových soudců a státních zástupců - ostatně toto je myšlenka, se kterou jako první přišla ODS - ptám se vás, pane ministře, zda považujete za korektní, že se pravidla pro absolventy justiční a čekatelské praxe mění v průběhu jejich přípravy na výkon funkce soudce či státního zástupce a zda by nebylo vhodnější, aby se nová pravidla vztahovala pouze na ty, kteří se teprve justičními či právními čekateli stanou.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Jiřímu Pospíšilovi a prosím, aby se slova ujal ministr spravedlnosti pan Karel Čermák.

 

Ministr spravedlnosti ČR Karel Čermák Vážený pane předsedající, vážení přítomní, jen technické upřesnění. O tom, jak se bude postupovat při dalším jmenování soudců a státních zástupců, nerozhodla vláda, nýbrž Ministerstvo spravedlnosti ve své pravomoci. Zkusme si objasnit oč jde.

Jde v podstatě o toto. K 1. lednu tohoto roku se ocitlo na seznamu soudních čekatelů zhruba 350 osob. Tak drastická situace samozřejmě není u státních zástupců. Čekatelé byli přijímáni na úrovni krajských soudů celá léta nepochybně v domnění, že je zajištěn trvalý růst počtu soudců, ale ukázalo se, že to není tak docela pravda. Navíc různá srovnání ukazují, že soudců v relaci k počtu obyvatel jiných zemí, třeba Německa, u nás takový nedostatek není, naopak, naše čísla jsou příznivější než tam. Avšak to mluvíme o něčem jiném.

Nepochybné je, že počty soudců i proti plánu, jak byl v minulých letech vypočítáván ze stále neměnných ukazatelů, kde se přihlíželo jen k výši nápadu a jistými koeficienty se zohledňovaly nové agendy, které soudům přibývaly, jisté je, že i k takto zjištěným plánovaným počtům - které žádná vláda ostatně nikdy neschválila, to je vnitřní výpočet Ministerstva spravedlnosti - jsou soudy nasyceny průměrně na 91 % a tato nasycenost je zcela nerovnoměrná. Soudci chybí v Severočeském, Severomoravském a trochu v Jihomoravském kraji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP