(16.00 hodin)
(pokračuje Kala)

Navržená úprava bude uvolněným členům zastupitelstev krajů či měst rovněž zakazovat pobírání odměny za výkon člena řídícího, dozorčího nebo kontrolního orgánu právnické osoby, jejímž zřizovatelem je kraj či město nebo v němž má kraj či město většinovou majetkovou účast nebo většinový podíl na hlasovacích právech.

Návrh zákona novelizuje rovněž procesní ustanovení zákona o střetu zájmů, a to ustanovení o řízení o návrhu na rozhodnutí, zda veřejný funkcionář jednal v rozporu se svým čestným prohlášením, jakož i řízení o návrhu na rozhodnutí, že veřejný funkcionář čestné prohlášení neučinil, ačkoliv je učinit měl. Zavádí se proto nová legislativní zkratka "příslušný výbor", čímž je míněn vedle mandátového a imunitního výboru dolní i horní komory Parlamentu České republiky rovněž kontrolní výbor zastupitelstva kraje či města.

Jediným významným posunem je zakotvení možnosti podrobit nesplnění povinností stanovených zákonem i peněžité sankci. Stávající právní úprava umožňuje neplnění zákonem stanovených povinností postihnout veřejným vyhlášením a toto je činěno na základě rozhodnutí mandátového a imunitního výboru o tom, že poslanec jednal v rozporu se svým čestným prohlášením nebo čestné prohlášení neučinil, ačkoliv je učinit měl. Pro tyto případy jsme doplnili stávající úpravu o možnost uložení peněžité sankce do výše 30 000 Kč.

Skupina předkladatelů dlouze zvažovala filozofii této úpravy a dospěla k názoru, že smyslem tohoto opatření je vynutit si od veřejných funkcionářů to, aby učinili čestné prohlášení, které je následně přezkoumatelné příslušným výborem a především veřejností. Smyslem tohoto opatření podle našeho názoru není a ani nemůže být jiný postih než veřejné vyhlášení o tom, že veřejný funkcionář jednal v rozporu s tímto prohlášením. V opačném případě se domníváme, že by mohlo docházet a nepochybně by docházelo ke zneužívání tohoto institutu k politickému boji v jiných termínech, než jsou řádné nebo mimořádné, avšak v souladu s demokratickými principy vyvolané volby. Jsme přesvědčeni, že obava politických stran ze ztráty důvěryhodnosti před voliči je dostatečnou prevencí proti těm, kteří případně zneužívají svého postavení veřejného funkcionáře.

Návrh zákona neklade dodatečné nároky na státní rozpočet ani na rozpočty krajských samospráv či samospráv měst. Jak již bylo výše uvedeno, je navrhováno, aby tam, kde měly v osobní a věcné působnosti zákona o střetu zájmů dosud příslušná oprávnění pouze mandátový a imunitní výbor Poslanecké sněmovny a Senátu Parlamentu České republiky, byla svěřena táž oprávnění kontrolním výborům zastupitelstev krajů či měst, které jsou zřizovány obligatorně na základě ustanovení § 78 odst. 1 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, resp. na základě § 117 odst. 2 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích.

Připouštíme, že ve druhém čtení bude vhodné doplnit návrh o přímou novelu těchto norem tak, aby výslovně upravila tuto pravomoc. Za zvážení stojí úvaha, zda rozhodování o uložení pokuty bude svěřeno do přímé kompetence těchto výborů, nebo případně převedeno na jiný orgán, buďto Poslaneckou sněmovnu, či příslušné zastupitelstvo, nebo případně jakýsi etický výbor, tak jak je občas navrhováno.

Předložený návrh zákona není v rozporu s předpisy Evropských společenství, neboť se věcně týká problematiky, kterou právo Evropských společenství neupravuje.

Vzhledem k argumentaci vlády o přípravě komplexnější úpravy, avšak na druhé straně s ohledem na nutnost přijetí této normy s účinností nejpozději k 1. lednu 2005, lze rovněž akceptovat případný návrh na přiměřené prodloužení lhůty k projednání tak, aby mohly být oba návrhy projednány společně, na druhé straně tak, aby byl zohledněn záměr předkladatelů rozšířit popisovaný institut řešící střet zájmů k termínu 1. 1. 2005.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji vám za pozornost věnovanou našemu návrhu a mé předkladatelské zprávě a jménem skupiny předkladatelů vás žádám o souhlas s propuštěním návrhu zákona o střetu zájmů do druhého čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji zástupci předkladatelů panu poslanci Miloslavu Kalovi. A nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Stanislav Křeček. Prosím, pane zpravodaji máte slovo.

 

Poslanec Stanislav Křeček: Pane předsedající, kolegyně a kolegové. Některé poslední události ve veřejném životě myslím ospravedlňují zákonodárnou iniciativu skupiny poslanců, kterou tady uváděl pan kolega Kala. Domnívám se, že není žádný rozumný důvod, aby přiznání o svém majetku, resp. umožnění veřejnosti nahlédnout do případného majetkového prospěchu plynoucího z funkce bylo vázáno pouze na poslance Poslanecké sněmovny a senátory Parlamentu České republiky, neboť funkcionáři na úrovni krajů a obcí jsou ve stejné úrovni a i zde je nepochybně třeba, aby veřejnost měla plné právo kontrolovat, zda z výkonu veřejné funkce neplyne i majetkový prospěch, a plyne-li, je-li přiměřený příjmům toho kterého funkcionáře.

Domnívám se, že by návrh měl být postoupen do druhého čtení výborům a nepochybně by jeho přijetí v té či oné podobě, ať již v podobě vládní nebo zákonodárné iniciativy, umožnilo veřejnosti lépe do těchto věcí nahlédnout, a přispělo by tedy nepochybně k ozdravění veřejného života. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji Stanislavu Křečkovi a otevírám obecnou rozpravu. Do obecné rozpravy mám zatím tři přihlášky, a to pana kolegy Sedi, Doktora a Melčáka. Nyní tedy vystoupí první přihlášený pan kolega Antonín Seďa, připraví se pan poslanec Michal Doktor. Prosím, pane kolego, máte slovo.

 

Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, cílem předloženého návrhu zákona o střetu zájmů je legislativně rozšířit střet zájmů, zakotvit možnost podrobit neplnění povinností i peněžitou sankcí a novelizovat procesní ustanovení současného zákona o střetu zájmů. Návrh vychází ze zkušeností s uplatňováním zákona o střetu zájmů poslanců a senátorů v praxi a zároveň rozšiřuje platnost zákona na členy zastupitelstev krajů, zastupitelstva hlavního města Prahy a zastupitelstev měst s rozšířenou působností.

Vláda České republiky ve svém stanovisku k návrhu zákona uplatnila několik připomínek, které by nejen zpřesňovaly daný zákon, ale zároveň by i rozšiřovaly jeho působnost.

Vláda zároveň doporučuje Parlamentu České republiky projednat tento návrh společně s komplexním návrhem nové právní úpravy ochrany veřejného zájmu a zamezení střetu zájmů. Osobně si myslím, že toto řešení je vhodné, a proto vás žádám, kolegyně a kolegové, o vaši podporu pro postoupení návrhu zákona do druhého čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Antonínu Seďovi. Nyní vystoupí pan poslanec Michal Doktor a připraví se pan kolega Ladislav Melčák. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Michal Doktor: Děkuji za udělené slovo. Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, kolegyně a kolegové. Své dnešní vystoupení nad námi projednávanou věcí zahájím alespoň krátkou citací, která dovodí podstatu mého vystoupení. Ta citace se týká mediálního výstupu Boleslavského deníku nesoucího název "Senát si pozve hříšné poslance".

Ušetřím ostatní kolegy, členy Poslanecké sněmovny, toho, abych uváděl jakákoliv jména, a uvedu, že pod titulkem nesoucím tento text senátní mandátový a imunitní výbor se včera rozhodl zahájit řízení se šestnácti poslanci, kteří neodevzdali oznámení o vedlejších příjmech a darech za rok 2002, atd. atd., je vedle jiných jmen uvedeno jméno mé, tedy jméno Michal Doktor.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP