(Jednání pokračovalo ve 14.27 hodin.)
Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážené kolegyně a kolegové, zahajuji odpolední jednání dnešního jednacího dne. Omlouvám se za krátké zpoždění, které paradoxně nebylo zaviněno mojí osobou.
V dnešním odpoledním jednání bychom se měli věnovat následujícím bodům: 49, 50, 57, 58, 59, 60 a dalším. První v pořadí je bod číslo 49, kterým je
49.
Vládní návrh zákona o ochraně některých služeb v oblasti
rozhlasového a televizního vysílání a služeb informační společnosti
/sněmovní tisk 596/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Bylo navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení, ale dopisem ze dne 30. března 2004 vláda tento návrh na jednání podle § 90 odst. 2 vzala zpět. Bude tedy probíhat standardní první čtení.
Prosím, aby se slova ujal ministr kultury Pavel Dostál.
Ministr kultury ČR Pavel Dostál Vážený pane předsedající, dámy a pánové, účelem předloženého návrhu zákona o ochraně některých služeb v oblasti rozhlasového a televizního vysílání a služeb informační společnosti je pouze a jenom transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady ES 98 z roku 1984 (?), o právní ochraně služeb s podmíněným přístupem a služeb tvořených podmíněným přístupem.
Hlavním cílem této směrnice není nic jiného než vytvoření v rámci Evropské unie v dostatečné právní ochraně placených, podmíněným přístupem chráněných rozhlasových a televizních služeb. To je služeb informační společnosti, jakožto i podmíněného přístupu samotného před pirátským, to je protiprávním jednáním. Směrnice, kterou chceme harmonizovat prostřednictvím tohoto návrhu zákona, stanoví zákaz protiprávních jednání vztahujících se k zařízením, prostřednictvím kterých dochází k obcházení přístupových zabezpečení chráněných služeb. Návrh zákona proto stanoví zvláštní skutkové podstaty správních deliktů a vymezuje pravomoc Českého telekomunikačního úřadu, to znamená správního úřadu, který bude tyto delikty projednávat.
Neoprávněný příjem služeb poskytovaných prostřednictvím televize, rozhlasu či internetu se stal závažným celoevropským fenoménem. Evropské organizace opakovaně deklarovaly nezbytnost přijetí takových opatření, která by zajistila v tomto směru ochranu rozšiřujícího se trhu těchto poskytovaných služeb. Na úrovni Evropské unie takovýmto dokumentem je právě ona citovaná evropská směrnice z roku 98. Jelikož se předložený návrh zákona týká vstupu České republiky do Evropské unie, byl vyžádán posudek na jeho kompatibilitu, s kterou souhlasil příslušný odbor na Úřadu vlády, a ve svém stanovisku jednoznačně uvedl, že návrh je plně slučitelný s právem Evropských společenství.
Já bych jenom ještě dodal a zopakoval to, co řekl pan předsedající - že původní požadavek vlády, aby byl zákon projednán podle § 90 odst. 2, v této chvíli bere vláda zpět, neboť nebyly projednány zákony, které s přijetím tohoto zákona souvisejí. Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Vzhledem k tomu, že vláda sama požádala o to, aby tento návrh nebyl projednáván v tzv. zrychleném řízení, avizoval jsem, že bude probíhat standardní první čtení.
Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan kolega Petr Pleva.
Poslanec Petr Pleva: Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, vážené dámy a pánové, úvodem své zpravodajské zprávy bych chtěl vyjádřit podiv nad tím, proč tento zákon zpracovalo Ministerstvo kultury a proč tento zákon má projednávat výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu.
***