(15.00 hodin)
Místopředseda PSP Ivan Langer: To až na zítřek prosím. Zařazení bodu až zítra ráno v úvodní třicetiminutovce. Nevěnoval jsem přímo pozornost. O co se jednalo?
Poslanec Karel Vymětal: Jenom také, že se to může zítra ráno. Ale chtěl bych říci, že to lze navrhnout, až bude splněna lhůta, to znamená po pěti dnech je třeba to navrhnout ráno. Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Takže to jenom doplnění mého stanoviska, že teď není možné o tomto návrhu hlasovat.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Vážené paní kolegyně, páni kolegové, pokračujeme bodem schváleného pořadu schůze a tím je bod
58.
Návrh poslance Ivana Langera na vydání zákona, kterým se mění
zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 564/ - prvé čtení
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 564/1. Prosím, aby se slova ujal pan místopředseda Ivan Langer a předložený návrh uvedl.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážená paní místopředsedkyně, členové vlády, kolegyně a kolegové, opakovaně jsem v této sněmovně prohlásil, že novelizace základních kodexů cestou poslanecké iniciativy by měly být výjimečné, protože poslanci na rozdíl od vlády nedisponují odpovídajícím legislativním zázemím. Přesto před vás s jednou dílčí novelizací jednoho ze základních kodexů, a to je novela trestního zákona, předstupuji. Jestliže však tedy přistoupíme na změnu základního kodexu, měly by to být takové změny, které mají pouze dílčí charakter a u kterých je objektivně existující naléhavá potřeba rychlé změny. Jsem přesvědčen o tom, že novelizace trestního zákona, kterou jsem připravil a o jejíž podporu vás žádám, je takovýmto výjimečným případem.
Návrh zcela nového trestního zákona toho času projednává Legislativní rada vlády a vzhledem k rozsáhlosti a významu změn, které má nový trestní zákon přinést, můžeme předpokládat, že jeho cesta legislativním procesem bude adekvátně velmi dlouhá. Oproti tomu útoky proti záchranářům, hasičům a dalším osobám jsou realitou již těchto dnů. Proto jsem se snažil připravit novelu, která dovolí jednoznačně postihnout ataky na tyto osoby již nyní a splatit tak podle mého přesvědčení existující dluh, který máme my všichni vůči těmto osobám, které dnes a denně riskují svůj život a zdraví při záchranných akcích.
Dovolte mi, abych ve svém úvodním vystoupení jen stručně připomenul podstatu změny a její důvody. Bude-li novela přijata v té podobě, jak ji navrhuji, bude to propříště znamenat, že soudce v trestním řízení bude povinen přihlédnout jako k přitěžující okolnosti k tomu, že trestný čin byl spáchán proti osobě, která se podílela na záchraně života, zdraví nebo majetku. Dosud platná právní úprava přitěžujících okolností upravuje sice demonstrativní výčet takovýchto okolností, ale výslovným uvedením spáchání útoku proti osobám chránícím život, zdraví a majetek mezi nimi odpadnou jakékoliv pochybnosti.
Je tedy zřejmé z dikce navrhované novely, že tento návrh nejde cestou, která byla několikrát při problematice útoků na zdravotníky a záchranáře zmiňována, a to dát těmto osobám statut veřejného činitele. Domnívám se, že tuto kategorii není možné rozšiřovat tak, aby nakonec zahrnovala učitele, řidiče, pořadatele kulturních, společenských, sportovních akcí, knihovníky, průvodčí, tedy každého, kdo je vystaven při výkonu svého povolání kontaktu s jinými lidmi. To nepochybně ani není smyslem a obsahem funkce veřejného činitele, neboť při takovémto přístupu bychom zakrátko jen velmi těžko našli osobu, která veřejným činitelem v tomto slova smyslu není.
Varianta řešení, která je jádrem odmítavého stanoviska vlády k mému návrhu, je jen jinou variací na totožné téma. Podrobná a odborná diskuse o obou alternativách by se podle mého názoru měla odehrát například na půdě ústavně právního výboru nad mým návrhem. Prohlašuji, že se debatě, na jejímž konci bude nejlepší řešení, přirozeně vůbec nebráním. Považoval bych však za krajně nešťastné, kdyby záchranáři, hasiči a další čekali na vládní představu o řešení další rok nebo dva, než bude přijat nový trestní zákon.
Vláda ve svém stanovisku dále argumentuje, že formulované znění zákona více postihuje i pachatele útoků proti zaměstnancům soukromých bezpečnostních agentur. Ačkoliv bych toto stanovisko hodnotil spíše jako boční, nikoliv hlavní efekt mého návrhu, domnívám se, že může být variantou, která není úplně neopodstatněná. Neboť panuje-li ve společnosti názor, že život, zdraví a vlastnictví jsou chráněné hodnoty, tak jak je možné dovodit z našeho ústavního pořádku, pak podle mého názoru není důvod, proč nepostihovat útoky proti komukoliv, kdo je chrání, ať je placen z prostředků veřejných, či soukromých. Navíc také zdůrazňuji, že tato novela nemá profesní, nýbrž občanský charakter a jejím cílem je nechránit jen příslušníky určitých profesí, kteří se zabývají ochranou života, zdraví a majetku profesionálně, ale také umožnit lepší ochranu každému z nás, kdo projeví vysokou dávku společenské odpovědnosti, vysokou dávku ochoty pomoci svému bližnímu, kdo se ocitne v nouzi, tedy i laikům, kteří přispěchají na pomoc tomu či onomu svému spoluobčanovi, který tuto pomoc potřebuje.
Vážené dámy a pánové, důvod, proč si vás dovoluji požádat o podporu svého návrhu, je tedy prostý. Ženy a muži, kteří každý den riskují své životy a zdraví, protože to je jejich povolání, a i ti, kteří, ač to jejich povolání není, jejich profese, nikdy neváhají a pomohou při nehodě či jiné nenadálé situaci, si nezasluhují jen naši úctu a naše uznání. Myslím si, že tu mají a v této úctě, a jsem o tom přesvědčen, se nelišíme, ač jinak se lišíme z důvodu svého politického přesvědčení a různých odborných názorů na různá témata. Nicméně vím, že můžete namítnout, že žádný náš zákon před útoky nikoho neochrání. S tím souhlasím. Úkolem trestního práva ale primárně není chránit, respektive je adekvátně potrestat každého pachatele hanebného ataku proti nim. Chránit může v tom, že přísnější trest, přísnější sankce, respektive hrozba přísnější sankce může splňovat také dílem i svůj odstrašující efekt a snížit riziko takovýchto útoků.
K tomu by měl můj návrh napomoci. Proto vás žádám o jeho podporu a jeho propuštění do dalších čtení. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane místopředsedo. Prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Vlasta Parkanová.
Poslankyně Vlasta Parkanová: Vážené kolegyně a vážení kolegové, návrh, který nám zde náš kolega předkládá, sice reaguje na současnou poptávku po zvýšené ochraně zdravotníků a podobných profesí, a v tomto smyslu je aktuální až konjunkturální, ale on nejde cestou zmnožování veřejných činitelů, ale jde cestou drobné novelky § 34 trestního zákona. Mezi přitěžující okolnosti, ke kterým se přihlédne při výměře trestu, zařazuje též spáchání trestného činu proti osobám, které se podílejí na záchraně života a zdraví nebo na ochraně majetku.
***