(9.30 hodin)
(pokračuje Palas)

Já jsem ta vystoupení tady zažil. Tento politický styl se datuje od doby, kdy Poslaneckou sněmovnu opustil Václav Klaus. Zdá se mi, že poslanci ODS se v této chvíli snaží předvádět jeden před druhým, aby ukázali, jakou mají sílu, jak jsou razantní. Jestli je to před sjezdem, já nevím, ale prostě je to tak. A nejsem jediný, kdo má tady takovýto pocit.

A pokud se týká resortu zemědělství a poznámky pana místopředsedy Langera, chtěl bych říci asi tolik. Resort zemědělství je připraven na vstup do Evropské unie. My jsme zvládli všechny úkoly, které před nás byly kladeny. Odpracovali jsme 60 % objemu prací, které se týkaly vstupu České republiky do Evropské unie, a já jsem docela hrdý na to, že týmy, které vedu, to zvládly. A byla to právě ODS prostřednictvím senátorů, prostřednictvím poslanců, která házela primitivní klacky našemu resortu pod nohy.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Slovo má místopředseda Poslanecké sněmovny pan Ivan Langer.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Někdo si vzpomíná na republikány, někdo si vzpomíná na bolševiky, pane ministře. (Nesouhlasný hluk v sále.) Nechtějte, abych vám připomínal to, co se s vámi dělo před listopadem 1989 a na co já bych si ve vašem případě musel vzpomenout.

Druhá věc. Mé vystoupení bylo vystoupení, které chtělo připomenout skutečnou podstatu věci - že vláda a Vladimír Špidla v podobě tohoto zákona nedělá to, co dělat má, že neustálé prodlužování platnosti a účinnosti tohoto zákona je důkazem neschopnosti Vladimíra Špidly, jeho vlády, a tedy zřejmě i pana ministra Palase řešit existující problémy. To je druhá poznámka.

A třetí poznámka. Nevím, pane ministře, jaká byla připravenost vašeho resortu na vstup do Evropské unie, nejsem expertem a nechci v této věci zbytečně vystupovat, protože se nepovažuji za odborníka. Nicméně kdybyste byli dobře připraveni, asi byste nemuseli zadávat státní zakázky bez výběrového řízení v řádech stamilionů korun a jen vzbuzovat odůvodněné pochybnosti o tom, zda tyto zakázky neprovází korupce.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Kolegyně a kolegové, nemám žádnou další přihlášku do obecné rozpravy. Ptám se, zda se někdo další hlásí, a protože nikoho nevidím, obecnou rozpravu končím. Předávám řízení.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Obecná rozprava byla uzavřena. Vzhledem k tomu, že nebyla podána námitka proti projednávání návrhu zákona podle § 90 odstavec 2, budeme rozhodovat podle § 90 odstavec 5 o pokračování projednávání tohoto návrhu.

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 636 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení."

 

Zahájil jsem hlasování s pořadovým číslem 45. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti?

Ze 147 přítomných pro návrh 108, proti 34. Konstatuji, že návrh byl přijat.

 

Zahajuji tedy podrobnou rozpravu. Do podrobné rozpravy se nikdo nehlásí. Podrobnou rozpravu končím a můžeme přistoupit k hlasování o celém návrhu zákona.

Přednesu vám návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 636."

 

Zahájil jsem hlasování s pořadovým číslem 46. Kdo je pro? Kdo je proti?

Ze 151 přítomných pro návrh 112, proti 31. Konstatuji, že s návrhem byl vysloven souhlas.

 

Tím končím projednávání tohoto bodu.

 

Budeme pokračovat projednáváním bodu č. 13, kterým je

 

13.
Vládní návrh zákona o změnách hranic krajů a o změně zákona č. 243/2000 Sb.,
o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům
a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní),
ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 314/2002 Sb., o stanovení obcí
s pověřeným obecním úřadem a stanovení obcí s rozšířenou působností
/sněmovní tisk 604/ - druhé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Stanislav Gross.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážený pane místopředsedo, paní poslankyně, páni poslanci, tento návrh zákona byl na programu minulé schůze Poslanecké sněmovny v prvém čtení, čímž chci říci, že jsem přesvědčen, že velká většina z vás má ještě ve velmi živé paměti to, o čem se v tomto návrhu zákona jedná. Jen bych velmi stručně připomněl, že v tomto návrhu se navrhuje vyřešit některé problémy, které vznikly v minulosti v souvislosti s různými etapami reforem územního členění státu.

Ve své podstatě tento návrh zákona se snaží odstranit problémy či křivdy, které vznikly při územní reformě začátkem šedesátých let minulého století. Tehdy totiž byly stanoveny hranice okresů, které na některých místech nerespektovaly přirozené mikroregiony, přirozené spádové oblasti, přirozené nebo dlouhodobé historické vazby. Tehdy při této územní reformě v šedesátých letech došlo k umělému vytvoření některých okresů. Poté, když okresy se takto staly tou základní skladební jednotkou státních správních obvodů, víceméně byl tento stav konzervován při vytvoření krajů podle ústavního zákona z roku 1997.

Důvod, proč k tomu došlo, přestože o tom jsme tady vedli poměrně velké debaty, byl ten, že se musely vzít nějaké skladební jednotky, z nichž se kraje budou skládat, a v tehdejší době nebyla vůle zřizovat nové okresy, protože v té době ještě fungovaly okresní úřady. Nicméně vznikl zde v Poslanecké sněmovně i v Senátu politický závazek, že v nejbližším možném termínu se vrátíme zpátky k napravení těchto několik desítek let trvajících křivd, s tím, že vláda tento slib dodržela v minulém volebním období, kdy již v roce 2000 předložila návrh zákona, který měl tyto křivdy řešit, nicméně v té době na základě stanovisek obcí, o které se tehdejší vládní návrh opíral, tento návrh byl v Poslanecké sněmovně již v prvém čtení zamítnut. Tehdy se jednalo o více než sto takových návrhů.

V současné době před námi leží návrh, který jsme se snažili aktualizovat na základě aktuálních stanovisek obecních a městských úřadů. Proto ten počet je nižší než před několika lety, protože samozřejmě se názory obcí a měst v tomto směru mohly vyvíjet. Nicméně závazek, který padl a který jsme před několika lety vůči těmto obcím a městům dali, by měl být dodržen, a proto se vláda rozhodla tento návrh předložit.

Nyní je tedy před námi návrh, který bychom měli projednat. Jsme v situaci, kdy je zapotřebí rozhodnout, protože bude-li rozhodnutí pozitivní, či negativní, je to velmi důležité k tomu, aby mohly probíhat nerušené přípravy na konání krajských voleb, protože volební zákon pro volby do krajských zastupitelstvech stanoví nepřekročitelné termíny, ve kterých musí být jasně známy odpovědi na některé otázky, které se týkají volebních obvodů, které se týkají aktivního i pasivního volebního práva.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP