(12.20 hodin)
(pokračuje Kupčová)

Já věřím, že pan ministr Kubinyi je na cestě. Mám informaci, že už přichází.

Ministr zdravotnictví pan Jozef Kubinyi uvede vládní návrh zákona o hodnocení a snižování hluku v životním prostředí, sněmovní tisk 639. Prosím, pane ministře.

 

Ministr zdravotnictví ČR Jozef Kubinyi Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážené kolegyně a kolegové. Dovolte mi, abych ve stručnosti uvedl předkládaný návrh zákona o hodnocení a snižování hluku. Účelem předkládaného návrhu zákona je transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/49/ES ze dne 25. 6. 2002, o hodnocení a snižování hluku ve venkovním prostředí, do právního řádu České republiky, s termínem daným Komisí Evropských společenství, a dosažení jeho plné slučitelnosti s právem Evropských společenství.

Navrhovaná právní úprava představuje z hlediska dlouhodobého strategického plánování novou oblast v problematice ochrany životního prostředí před hlukem, která zatím v této poloze v české legislativě není upravena. Jejím záměrem je definovat na základě stanovených priorit společný přístup k vyvarování se, prevenci nebo omezení škodlivých či obtěžujících účinků hluku ve venkovním prostředí a poskytnout základ pro přípravu opatření ke snižování hluku působeného velkými zdroji.

Rámec předkládaného návrhu zákona je spíše strategický, se zaměřením na dlouhodobé plánování. Nezasahuje do problematiky ochrany veřejného zdraví upravené zákonem č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů, a nařízením vlády č. 502/2000 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací, v platném znění, a není s těmito právními předpisy v rozporu.

Z návrhu zákona vyplývají zcela nové a rozsáhlé úkoly a s tím související pracovní místa, nároky na čerpání státního rozpočtu. Tyto požadavky zahrnují finanční nároky především na pořizování strategických hlukových map a akčních plánů, přičemž nejde jenom o potřeby Ministerstva zdravotnictví, ale i Ministerstva dopravy, Ministerstva životního prostředí, Ministerstva pro místní rozvoj a též krajů. Rozložení finančních nákladů odpovídá etapovitosti realizace povinností, tak jak je požadováno výše uvedenou směrnicí Evropské unie.

Vážená paní předsedající, kolegyně a kolegové, děkuji za pozornost a pochopení. Věřím, že návrh zákona, který je transpozicí směrnice Evropské unie, podpoříte, a předem děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji panu ministrovi. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Miloš Patera. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Miloš Patera: Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych vás velice krátce seznámil se zpravodajskou zprávou k vládnímu zákonu o hodnocení a snižování hluku v životním prostředí.

Vládní návrh zákona zajišťuje transfer požadavků vyplývajících ze směrnice Evropského parlamentu a Rady Evropských společenství 2002/49 ze dne 25. června 2002, o hodnocení a řízení hluku ve venkovním prostředí, do právního řádu České republiky v termínu, který je dán Komisí Evropských společenství.

Nedílnou součástí politiky Evropských společenství je snaha o dosažení vysoké úrovně ochrany zdraví a životního prostředí před škodlivými účinky hluku a stanovení konkrétních postupů pro jeho snižování. Základním předpokladem je pak stanovení jednotlivých kritérií měření hluku, systému sběru měřených dat a metod jejich hodnocení v rámci států Evropských společenství. Na základě takto stanovených a zharmonizovaných ukazatelů se definují takzvané mezní hodnoty hluku. Konkrétní podobu těchto mezních hodnot si již určuje každý stát potom individuálně.

Předkládaný návrh zákona vyplňuje dosud neřešenou oblast legislativy v oblasti strategického plánování ochrany před hlukem. Jsou zde přijaty společné hlukové ukazatele a je zde zaveden systém hlukového mapování.

Vlastní realizaci zákona lze rozdělit do dvou etap. V etapě první by měly být pořízeny strategické hlukové mapy a akční plány. Hlukové mapy by měly být realizovány postupně v letech 2005 až 2007 a dále pak po pěti letech aktualizovány, a vše by mělo probíhat pod záštitou Ministerstva zdravotnictví. Akční plány by měly být realizovány v návaznosti v letech 2007 až 2008 a jejich pořizovateli by mělo být zejména Ministerstvo dopravy a jednotlivé kraje. Druhá etapa po roce 2008 by měla být již realizace vlastních opatření schválených v akčních plánech.

Předpokládaný nárok na státní rozpočet České republiky v první etapě je souhrnně necelých 258 milionů Kč, což je, jak se osobně domnívám, předpoklad více než optimistický. Například u krajů jsou uvedeny částky paušální - půl milionu Kč na rok, což se mi zdá velice, velice řekl bych neodpovídající realitě. Finanční zajištění etapy druhé, to je vlastní realizace opatření, zde není vůbec řešeno, ačkoli finační dopad na státní rozpočet bude významně vyšší.

Předložený návrh zákona je plně kompatibilní s právem Evropských společenství a není v rozporu s Ústavou České republiky a mezinárodními smlouvami, kterými je Česká republika vázána.

Ačkoli některé věci nejsou v zákoně řekl bych naprosto pregnantně dořešeny, přesto doporučuji propuštění do dalšího čtení, kde tyto věci mohou být korigovány a upřesněny.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji panu poslanci Paterovi. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku. Ptám se, zda se někdo hlásí z místa. Protože nikoho nevidím, tak obecnou rozpravu končím.

Ještě se zeptám pana ministra, zda chce vystoupit se závěrečným slovem. Není tomu tak. Pan zpravodaj? Také ne. Budeme se nyní zabývat návrhem na přikázání.

Já vás všechny odhlásím a poprosím vás, abyste se znovu přihlásili svými identifikačními kartami.

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Ptám se, zda má někdo jiný návrh. Není tomu tak. Přistoupíme tedy k hlasování.

 

Zahajuji hlasování. Kdo s tímto návrhem souhlasí, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti?

V hlasování číslo 61 z přítomných 104 poslanců 98 hlasovalo pro návrh, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Končím tento bod.

 

Dalším bodem je bod:

 

29.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb.,
o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění
některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 648/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr zdravotnictví pan Jozef Kubinyi. Prosím, pane ministře, ujměte se slova. (Hluk v sále. Předsedající zvoní zvoncem.)

 

Ministr zdravotnictví ČR Jozef Kubinyi Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych ve stručnosti uvedl důvody, které vedly k vypracování návrhu novely zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění. Důvody, kvůli kterým je třeba novelizovat uvedený zákon, jsou prakticky tytéž, které vedou k reformě celého našeho zdravotnictví, kdy součástí této reformy jsou samozřejmě i nutné zásahy do systému veřejného zdravotního pojištění.

Je známou skutečností, že jedním z hlavních problémů našeho zdravotnictví je problém finančních prostředků. Nejde snad jen obecně o nedostatek těchto finančních prostředků, ale jde zejména o efektivní hospodaření s těmito prostředky, o jejich účelné vynakládání v zájmu zdraví našich občanů. Většina finančních prostředků určených pro tyto účely jsou prostředky uvedeného zdravotního pojištění, jsou získávány a vynakládány v rámci pravidel, která systém veřejného zdravotního pojištění upravují.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP