(9.30 hodin)
(pokračuje Doktor)
Já jsem vám tady včera zřetelně uváděl citaci zákona o omezení plateb v hotovosti, kde zcela zřetelně z § 2 tohoto zákona vyplývá, že platba elektronickým platebním prostředkem, tedy platební či bankovní kartou, ale tedy i platba šekem, je bezhotovostní platební styk. Tento zákon předpokládá a uvádí, že tento platební instrument považuje za platbu v hotovosti, a to je přímý rozpor.
Troufám si tvrdit, že předkladatel zcela záměrně zamlčuje či skrývá náklady státu, tedy správce daně. Vycházím-li však z tisků projednávaných v minulosti, a přinejmenším dva z nich byly návrhy vládní, pak vždy byl uváděn číselný údaj nejméně 750 zaměstnanců státu, které bude třeba přijmout do služeb státu, samozřejmě s nimi související mzdové náklady a také náklady na zaškolení. Navíc lze zcela přímo dovozovat, že s ohledem na zvolenou metodu, tedy zvolenou technickou a administrativní metodu, bude třeba mnohem větší frekvence kontrol. Správce daně bude daleko více vykonávat přímou kontrolu u plátců daně. Díky zvýšenému kontrolnímu úsilí budou náklady ještě daleko vyšší.
Dovolte, vážené kolegyně a kolegové, nemohu nevzpomenout než na závěrečné hlasování, tedy poslední hlasování velmi sledovaného zákona, takzvané první fáze reformy veřejných financí, tedy vetovaného zákona o dani z přidané hodnoty. Vynucené zdražení, alespoň tak, jak jej vládní koalice proklamovala a obhajovala, mělo stabilizovat systém veřejných financí. Přesto na můj přímý dotaz tady pan ministr financí osvědčil, že součtem účinku nového zákona o DPH s účinky zákona doprovodného se dopracujeme k prohloubení deficitu státního rozpočtu pro letošní rok o 4 až 5 miliard. Byla-li tedy zadáním první fáze reformy veřejných financí stabilita rozpočtová, pak si kladu otázku, jak je možné, že od těchto zákonů, včera projednávaného zákona o kolkování lihu a tohoto zákona, odvozuje vláda další zlepšení systému veřejných financí.
Je-li tento návrh zákona počátkem druhé fáze reformy, je-li tento zákon zbraní vlády v boji s šedou ekonomikou, pak si troufám tvrdit, že jí ovšem vystrojuje vskutku královskou hostinu.
Při vědomí závazku, který jsem tady uváděl už na začátku svého vystoupení před třemi dny, tedy závazku plynoucího z programového prohlášení, předpokládám, že kdyby byl tento sněmovní tisk zamítnut, velmi brzy by se nám vrátil v nějaké přepracované formě. Vzhledem k tomuto očekávání nenavrhnu návrh na zamítnutí, samozřejmě i s vědomím toho, že jej předložil pan poslanec Doležal. Ve svém vystoupení navrhuji vrácení sněmovního tisku 644 předkladateli k dopracování. Odvolávám se přinejmenším když na nic jiného, tak na nedostatky zákona, které zjevně vyvolávají kolizi s námi schválenými zákony, se zákony schválenými v počátku letošního roku.
Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců ODS.)
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Nemám písemnou přihlášku, ale mám přihlášku předsedy poslaneckého klubu ODS pana Vlastimila Tlustého. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte mi vystoupit v rozpravě k další a už ani nevím ke které fázi takzvané reformy veřejných financí neboli ve skutečnosti, jak veškerá veřejnost ví, k další fázi zdražování v České republice.
To, co projednáváme tento týden pod hlavičkou reformy veřejných financí, byly jenom další tři kroky tohoto zdražování, vytváření nesmyslných překážek a bariér nejenom k podnikání, ale i k životu občanů České republiky, další zvyšování správních poplatků neboli další sahání do kapes a do peněženek našich občanů, kolkování lihovin neboli zdražení lihovin. Každý kolek, který si občan s radostí bude moci přetrhnout, si totiž také bude muset napřed zaplatit v ceně lihoviny. A teď do toho registrační pokladny, které se také projeví ve zdražení cen služeb a zboží, protože desítky tisíc za toto zařízení, které bude muset zaplatit každý prodejce, každý obchodník, se promítnou do cen a logicky se promítnou do cen nejmenších obchodníků.
V tuto chvíli bych chtěl připomenout několik výroků, které jsme slyšeli v této sněmovně, když zdražování začínalo. Tehdy tady předseda vlády, bohužel v tuto chvíli nepřítomný, k prvnímu kolu zdražování řekl: "Ta reforma je založena na rozumné úvaze, která přináší prospěch všem." Jestli prospěch je u pana předsedy vlády definován jako vyšší ceny, větší životní náklady, tak dnes v oné x-té fázi zdražování je jasné, co měl tehdy na mysli. Zajímavé je, jak ho mediálně doplnil jeden z jeho klíčových ministrů, jedna z jeho rukou, nevím jestli pravá, nebo levá, ministr práce a sociálních věcí Škromach, který řekl: "Jak pravá strana, tak levá strana jsou proti." To myslel asi nás tady v Poslanecké sněmovně. "To znamená, že jsme se docela trefili." Tehdy neřekl do koho a myslím, že dnes už můžeme jasně odpovědět: do všech občanů České republiky.
V tuto chvíli mi dovolte citovat to, co jsem tady dne 4. ledna letošního roku uvedl já. Myslím, že pochopíte, proč budu citovat sám sebe. Doslova jsem tady 4. 1. 2004 řekl: "Do roka a do dne, vážené kolegyně a kolegové, uvidíte, co přinese zemi Sobotkovo a Špidlovo zdražování. A budete to moci porovnat s tím, co přinese rovná daň na Slovensku. Já se na těch 365 dní těším, pane kolego Mládku," jsem tehdy řekl. "Bude to výborná lekce pro vás i pro nás, protože za 365 dní nás skutečný vývoj snadno rozsoudí. Tady není potřeba záplavou slov maskovat fakta. Už dnes, 4. 1., je jasné, že zdražování České republice nemůže pomoci, a proto jí nepomůže. A stejně tak je jasné, že rovná daň na Slovensku velmi pravděpodobně pomůže. Avšak vyčkejme 365 dní. 365 dní ve vývoji České republiky není tak dlouhá doba. Uvidíme, jak ten "boží soud" s vaším zdražováním dopadne." Pokračuji v citaci: "Myslím, že odvážně mohu prohlásit, že určitě to nebude sociální demokracie a její ekonomičtí experti - ano, Lomikare, Lomikare, nebo spíš Špidlo, Špidlo nebo Sobotko, Sobotko, do roka a do dne se uvidí, jestli zdražování je tím správným lékem, nebo jestli je to rovná daň."
Uplynulo jen několik měsíců, nebylo třeba čekat 365 dnů. Budete-li chtít čekat do ledna příštího roku, samozřejmě můžete, ale budete na tom, vážená vládní koalice, ještě mnohem hůře než dnes. Již dnes jsou k dispozici konkrétní statistická čísla, která k tomuto "božímu soudu" promlouvají. A myslím, že tušíte, že nepromlouvají na vaší straně, neboť - a nyní citát z prohlášení České tiskové kanceláře z tohoto týdne: "Rozpočet Slovenska skončil v dubnu s přebytkem 5,72 miliardy slovenských korun."
***