(9.40 hodin)
(pokračuje Tlustý)
Možná je dobré si uvést časovou řadu prvních čtvrtletí Slovenské republiky. Rok 2001 příjmy 67 miliard, saldo minus 15 miliard. Rok 2002 příjmy 72 miliard, saldo minus 13 miliard, rok 2003 příjmy 67 miliard, deficit téměř 24 miliard. A teď poslouchejte dobře! První čtyři měsíce roku 2004 příjmy slovenského rozpočtu 98 miliard, což je o 31 miliard více než v předchozím roce, saldo slovenského rozpočtu přebytek plus 5,7 miliard.
Já bych prosil kolegy, aby strávili tato pro ně strašná čísla - myslím pro sociální demokracii - v klidu a nepokřikovali na mě. Ano?
Tento zvrat ve slovenském hospodaření je totiž vyvolán zvýšenými příjmy státního rozpočtu Slovenské republiky z daní, dámy a pánové. Ty totiž narostly o 42 %. Chápu, že se vám to nelíbí, protože vám tato čísla říkají, jak nerozumíte ekonomice, jak nechápete důsledky svých kroků, jak ničíte tuto zemi, a dokonce někteří z vás do dneška nechápou čím. Vaším zdražováním, paní kolegyně a páni kolegové, ničíte Českou republiku, zatímco Slovensko provádí skutečné reformy a dává svým občanům a svým podnikům šanci na úspěch v Evropě a v evropské konkurenci. Čím dříve z této země odejde nekompetentní vláda a politici, kteří nechápou elementární ekonomické zákony, tím lépe pro Českou republiku. Možná se budeme muset s naší nekompetentní vládou ještě chvíli smiřovat a trápit, ale z údajů, které jsem tu uvedl, z vývoje v Evropě je jasné, že skončíte. A skoro bych vám doporučil - odejděte dobrovolně. Počkáte-li si ještě několik měsíců, už to asi nebude dobrovolné, ale bude to hlavně ještě s větší ostudou, než je ta dnešní.
Neboť - a to je poslední citát a ten je z dneška. Vídeň, zpravodaj ČTK - pardon, ze včerejška: Dolní komora rakouského parlamentu dnes hlasy koaličních poslanců schválila hlavní část daňové reformy, která předpokládá snížení daní o 2,5 miliardy eur. Tyto změny znamenají největší snížení daňového zatížení v historii země. Od ledna příštího roku poklesne sazba daně z příjmu podniků na 25 ze současných 34 procent. Kromě toho si mají polepšit - poslouchejte dobře, vážené kolegyně a kolegové, zejména ze sociální demokracie - zaměstnanci, důchodci a živnostníci - to je ti, kterým vy tady v České republice nejvíc nakládáte na záda, a ty poslední, živnostníky, dokonce programově likvidujete.
Další pro vás jistě nepříjemná věta zní: Alpská republika tím reaguje také na úpravy daní v sousedních zemích, jež se staly novými členy Evropské unie. Že tím myslí Slovensko a ne Česko, to asi chápete. Rakousko již od začátku roku snížilo daně zaměstnanců s nízkými příjmy, hodnota této první etapy změn daňového systému činí 500 milionů eur.
Je to opravdu k pláči, dívat se do tváří lidí, kteří ani v tuto chvíli nic nechápou, a tak asi svou politickou kariéru skončí bez toho, že by pochopili.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu předsedovi Vlastimilu Tlustému. O slovo se hlásí předseda klubu KSČM Pavel Kováčik. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Pavel Kováčik: Paní předsedající, paní a pánové, já bych rád pro objektivitu pohledu na tuto debatu, a předesílám, že se mi vůbec nechce obhajovat tuto vládu a zvláště některé její návrhy, uvedl na pravou míru některá tvrzení pana předsedy poslaneckého klubu ODS, zejména ta tvrzení, která - vím a sledoval jsem jeho řeč - byla sice pouze citacemi, ale právě těmi citacemi, kterými podepíral jako argumenty svoje tvrzení. Mám na mysli čtyřicetiprocentní nárůst příjmů státního rozpočtu na Slovensku.
Pan kolega Tlustý prostřednictvím tohoto mikrofonu a prostřednictvím tamté kamery velmi rád mluví k veřejnosti. Já bych rád řekl, že 40 % nárůstu příjmů státní pokladny na Slovensku prostřednictvím dramatického zvýšení cen zaplatili především obyčejní řadoví občané, kteří právě na Slovensku, a jeďte se mezi ně podívat, velmi a velmi tvrdými reformami trpí. Já vím, že na reformách by se měl svým způsobem podílet každý, ale na Slovensku to extrémně dopadlo jenom na ty, kteří tuto situaci v žádném případě nezavinili.
Chtěl bych, aby si tuto situaci i občané České republiky uvědomili, až budou hovořit o tom, že je třeba dát hlasy pro rovnou daň a pro podobné věci. Prosím, tyto experimenty platí chudí, platí je lidé, kteří mají střední příjmy, doplácejí na ně důchodci, doplácejí na ně rodiny s malými dětmi, doplácejí na ně ti, kteří už tak mají hluboko do kapsy.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane předsedo. Musím oznámit, že nyní s přednostním právem se hlásí o slovo pan ministr Milan Urban, poté je písemně přihlášen pan poslanec Šulák. Nejprve pan ministr.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Milan Urban Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, nebudu uvádět fakta ani na extrémně pravou míru, ani na extrémně levou míru. Já se pokusím tady říci, co je rozumné, co je správné a o čem si myslím, že je dobré debatovat.
V každém případě příklad se Slovenskem pokulhává a byl spíše mířen, aspoň se tak domnívám, na náměstí některých českých měst než do Parlamentu České republiky - protože co jiného než na Slovensku se stalo v České republice? Vytažení některých položek z regulované sazby 5% do 19% je nazýváno zdražením, snížení z 22 na 19 % se nekomentuje. Na Slovensku zavedli jednotné daně, nebylo formulováno tak, že se jedná o zdražení.
Myslím si, že to, co tady řekl předseda poslaneckého klubu KSČM, přesně vystihuje pravdu. Tedy to, že tam došlo ke zvýšení inkasa příjmů státního rozpočtu, tak to je dílem zvýšení nepřímých daní, tedy zdražení většiny zboží na Slovensku, a samozřejmě to má určitý pozitivní dopad na státní rozpočet Slovenska. Nicméně velmi přeji Slovensku a kolegům, z nichž s mnohými se znám, aby jejich experiment, který je hodně odvážný, přinesl ovoce.
V této chvíli si myslím, že používat příklad Slovenska jako úspěšné reformy veřejných financí je přece jenom trochu předčasné. Také tam došlo ke snížení reálných mezd občanů na rozdíl od České republiky, kde v roce 2003 došlo k nárůstu cca 6,5 %, tedy lidé si vydělali více než v předchozích letech, na Slovensku si vydělali méně a ještě méně si za to koupili. Pokud chceme být korektní, uvádějme všechna data; můžeme je rozebírat velmi podrobně a velmi analyticky, ale myslím si, že používat to jako příměr k reformě veřejných financí v České republice i s ohledem na to, že Slovensko tvoří podstatně nižší podíl hrubého domácího produktu na jednoho občana, tak se mi zdá, že to skutečně kulhá. Možná že se to dá použít, ale podle mého názoru to nevede k seriózní diskusi.
Myslím si, že v této sněmovně jsou dvě skupiny. Jedna skupina, která nechce za žádnou cenu, aby byly zavedeny registrační pokladny, tedy aby probíhala nějaká kontrola příjmů, druhá skupina, která si myslí, že tento systém je možné v České republice zavést.
***