(9.50 hodin)
(pokračuje M. Urban)
Jedna z toho si myslí, že by to mohlo být ve vládní podobě, další si myslí, že zákon by vyžadoval nějaké další úpravy.
Myslím, že to je rozumná cesta, a pokud bude tento zákon propuštěn do druhého čtení, jistě pan ministr Sobotka odpoví na všechny dotazy, které tady zazněly v rovině odborné. Jestliže bude tento zákon propuštěn do druhého čtení, jistě jej bude možno projednat ve výborech v odborné podobě a jistě bude možné předložit k němu pozměňovací návrhy.
Nezabalujte svůj ideologický názor do něčeho, co nemá smysl, nezabalujte ho do příměru reforem Slovenska a České republiky, říkejte pravdu: "My nechceme za žádnou cenu registrační pokladny, ať ten zákon vypadá jakkoliv." Ale já si myslím, že přece jenom je to cesta lepší. Z mého pohledu kontrola příjmů je lepší než následné zavádění například minimální daně.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Prosím nyní, aby se slova ujal pan poslanec Petr Šulák.
Poslanec Petr Šulák: Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, musím říci, že mě příliš návrh na zamítnutí tohoto zákona od poslanců ODS nepřekvapuje. My přece všichni víme, že latinskoamerickou ekonomiku zde zavedla ODS. (Smích v sále.) Registrační pokladny totiž učiní konec podvodům a manipulacím v podnikání, které sice jednotlivě nejsou významné, ale sečtou-li se ony miliony podvodů, pak jde o miliardy korun. Registrační pokladny jsou běžnou záležitostí ve vyspělých tržních státech, ale dokonce i v řadě postkomunistických ekonomik, například na Slovensku. Jsou dokonce běžné i v méně vyspělých ekonomikách.
Já si myslím, že si nemusíme nic říkat o tom, že je základní povinností a slušností ve vztazích zákazníka a obchodníka nebo podnikatele služeb, aby zákazník obdržel zúčtovatelný doklad o transakci, a je to tedy krok k odstranění oné latinskoamerické a šedé ekonomiky. Nejde tedy v prvé řadě o to, že sociální demokracie má zavedení pokladen ve svém programu, ale o to, chránit zákazníka a chránit stát, který potřebují i podnikatelé, před daňovými úniky.
Také strašení zdražováním je podle mne účelové. Stále tady slyšíme - zdražování. Kolegové z ODS vědí, že to je citlivá záležitost, a touto demagogií se snaží získat body. Proto pro mne jsou argumenty uváděné proti zákonu zavádějící a směšné. Dosti podivně působí i zlehčování tohoto zákona z levé strany spektra naší opozice.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. O slovo se nyní hlásí pan poslanec Kalousek.
Poslanec Miroslav Kalousek: Paní předsedající, dámy a pánové, kolegyně a kolegové, členové vlády, myslím, že uvádění příkladů jako argumentace by mělo být vedeno naprosto korektně. Pokládám za nezbytné říci, že v zemích bývalé patnáctky jsou registrační pokladny povinné pouze v Itálii, v zemích přistupujících jsou na Slovensku, ve Slovinsku a v Maďarsku. Nikde dosud neexistuje žádná seriózní analýza, která by prokázala souvislost mezi zavedením registračních pokladen a vyšším výběrem daní. Kdyby taková analýza totiž existovala, tak by to nepochybně zavedly ostatní země bývalé patnáctky, a to je prostě fakt a toho jsou si vědomi i předkladatelé.
Skutečnost, že jsou předkládány registrační pokladny v té podobě, ve které je předkládá vláda, jsou výsledkem koaličního kompromisu, který na jedné straně respektuje programovou prioritu sociální demokracie, tedy zavedení registračních pokladen, na druhé straně respektuje obavy z toho, že registrační pokladny s fiskální pamětí by znamenaly v podstatě nepoužitelnost všech registračních pokladen, které jsou v tuto chvíli v provozu, a zhruba desetimiliardový investiční náklad na obchodníky a podnikatele, což se nám zdá jako neúměrné zatížení. Registrační pokladny bez fiskální paměti jsou rozumným koaličním kompromisem, který podporuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji předsedovi rozpočtového výboru panu poslanci Miroslavu Kalouskovi. Ptám se, zda se v tuto chvíli hlásí ještě někdo do obecné rozpravy. Pokud tomu tak není, obecnou rozpravu končím.
Oznamuji, že náhradní kartu číslo jedna má pan poslanec Vokáč.
Oznamuji, že o procedurálním návrhu pana poslance Recmana budeme hlasovat po skončení právě probíhajícího bodu.
Prosím nyní pana zpravodaje, aby shrnul rozpravu, kterou ve dvou přerušeních, ale přece jenom, máme za sebou, a aby uvedl návrhy, o kterých bude moci Poslanecká sněmovna nyní hlasovat.
Poslanec Michal Doktor: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, členové vlády, dovolte mi, abych shrnul obecnou rozpravu vedenou nad sněmovním tiskem 644 v průběhu jeho prvního čtení. V rozpravě vystoupilo celkem osm diskutujících poslanců a ministrů. Padly dva hlasovatelné návrhy. Prvním z nich je návrh pana poslance Doležala, tedy návrh na zamítnutí předlohy, a můj návrh jako zpravodaje sněmovního tisku, kterým byl návrh na vrácení sněmovního tisku předkladateli k dopracování.
Jakkoliv mi nepřísluší hodnotit obsah vystoupení jednotlivých diskutujících a evidentně bych se nedokázal oprostit od komentáře některých ideových rozdílů, které zde v Poslanecké sněmovně zazněly, dovolte mi, abych vám, doufám v souladu s úlohou zpravodaje, připomněl alespoň tu část svého vystoupení, ve které jsem vám myslím dostatečně jak po obsahové stránce, tak zcela korektně doložil, že správce daně v České republice disponuje již nyní dostatkem represivních instrumentů plynoucích na jedné straně z platného zákona o správě daní a poplatků, tedy zákona č. 337/92 Sb., a zákona o účetnictví.
Chtěl bych nás všechny vyzvat, abychom se v dalších diskusích na obdobné téma oprostili od svým způsobem velmi laciné kriminalizace podnikání a daňové kázně plátců daní v České republice. Opakuji, že poměr nedovybraných daní v České republice vzhledem k absolutnímu výběru daní činí 3,5 %. Nedovybrané daně v České republice jsou stejně velké jako nedovybrané daně v Německé spolkové republice, Itálii a Francii. Zatímco však v těchto uvedených členských zemích je penále ne vyšší než 5 % ročně, je penále z prodlení daní v České republice 73 %. Vzhledem k tomu, že správce disponuje i represí, kterou mu umožňuje zákon o účetnictví - a i pro pana Šuláka bych chtěl uvést, že je to 6 % z bilanční sumy aktiv - tvrdím, že správce daně má dostatek instrumentů k tomu, aby vedl plátce daní jednak k důkazní kázni a jednak i ke kázni daňové.
Opakuji tedy, že zazněly dva návrhy na hlasování. Myslím si, že v logice věci je třeba nejdříve hlasovat o návrhu na vrácení, neboť tyto návrhy nebyly předneseny jako podmíněné, a jako druhý navrhuji hlasovat o návrhu na zamítnutí.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Budeme hlasovat podle tohoto oznámení. Já ještě přivolám naše kolegy do jednací síně, aby se tohoto hlasování mohli zúčastnit.
***