(15.40 hodin)
(pokračuje Musílková)
Můžeme si položit otázku, komu takové úpravy prospějí. Asi ani poskytovatelům, ani pojišťovnám. Pojištěnec jako obvykle zůstává v rukou tvůrců vyhlášky v zásadě bez povšimnutí.
Pan ministr podle mého mínění se nechal vmanipulovat do nezáviděníhodné role, což by pravděpodobně jako ústavní činitel neměl. I tato diskuse, která by se měla odehrát na úrovni mezi ministerstvem zdravotnictví a pojišťovnou, nám pravděpodobně byla oběma vnucena. Ve svých podkladech pan ministr vychází zřejmě i z materiálů a informací, které byly poskytnuty jen proto, že došlo k porušení zákonem uložené povinnosti mlčenlivosti. Nehodnotím, zda mlčenlivost je upravena správně, nebo ne. Její porušení je ale stále jasným porušením zákona, na němž by oficiální materiál pro sněmovnu neměl být postaven. Ostatně případy, které pan ministr zmiňuje, jako je například časopis, byly příslušnými státními orgány přezkoumány a pochybení nebylo zjištěno, ale o tom již byla řeč.
Zpochybňování práce pojišťovny, kriminalizace jejích zaměstnanců a potažmo i jejích orgánů poškozuje Všeobecnou zdravotní pojišťovnu jako právnickou osobu, její dobré jméno a hlavně zájmy jejích pojištěnců. A podívám-li se na titulky dnešních novin, jak se dá manipulovat s údaji nepřesnými, které nemají stanovený zdroj, které například říkají, že pojišťovna má dva miliony pojištěnců, což není pravda - v materiálu písemném jsem se k této tabulce vyjádřila velmi decentně - pak lze vyčíslit i ekonomickou újmu, kterou pojišťovna získá případným odchodem pojištěnců v důsledku šíření nepravdivých zpráv a hlavně poškozením dobrého jména. Nakonec v dnešní době lze na šíření takových zpráv docela slušně profitovat. Nakonec i ministerstvo o tom ví své. Jenže škoda pojišťovny je i škodou pojištěnců a škodou poskytovatelů. Má to své řešení?
V materiálu, který vám byl včera rozdán, pan ministr uvádí, že se ze všech pojišťoven rozhodl ozdravět právě VZP, neboť ostatní pojišťovny sice dělají v zásadě totéž co ona, ale přesto je považuje za relativně funkční. Možná není zcela nestranný, možná nemá jenom tolik informací. Uvedu jeden příklad za všechny. Ministerstvo jistě ví, že omezení výše úhrady maximální cenou bodu korunu deset není regulací VZP ani porušením nějakých dohod. V současné době je celá věc předmětem rozhodování před soudy této země. Vyjádření, které připravili úředníci pro pana ministra, lze vidět i jako pokus o ovlivnění soudů a zásah do jejich nestrannosti.
Přes to všechno, co zde bylo řečeno - a není to myšleno jako kritika ministerstva, spíš postěžování si nad tím, že pojišťovna potřebuje partnera, potřebuje mít právní rámec a spolupráci - opakovaně nabízíme ministerstvu veškerou myslitelnou spolupráci a já osobně nabízím i osobní spolupráci. Nabízím úředníkům ministerstva stáž v pojišťovně, aby zjistili, co to vlastně veřejné zdravotní pojištění je, co je to zdravotní pojišťovna a jak v praxi mohou vypadat výsledky práce ministerstva. Možná by jejich přiblížení k realitě přispělo k tomu, že by se pojištěncům, zdravotníkům a nakonec i samotnému ministerstvu žilo a pracovalo o něco lépe.
Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, s plnou zodpovědností prohlašuji, že naše pojišťovna má jasnou představu o potřebě změn v oblasti poskytování zdravotní péče i motivaci pojištěnců k péči o vlastní zdraví, o síti potřebných ambulantních i lůžkových zdravotnických zařízení, o financování zdravotnictví a o úhradových systémech, o potřebných změnách, o poevropštění našeho systému, jeho modernizaci a také o potřebných legislativních úpravách. Právní úprava veřejného zdravotního pojištění jako součást sociálního systému v širším slova smyslu by měla obsahovat úpravu nároků účastníka tohoto pojištění, tedy podmínky účasti, rozsah, obsah poskytovaných věcných dávek zdravotní péče, okruh plátců příspěvků, čili pojistného, výši příspěvků, atd. Naše představy jsme ochotni představit po prázdninách na semináři, budeme-li o to požádáni.
Situace v oblasti poskytování zdravotní péče a její úhrady nám nikdy nebyla lhostejná, což jsme opakovaně během uplynulých let prokázali. Vždy a za všech okolností, to je i v dobách finančních tísní, jsme dbali o to, aby naši občané měli pokud možno rovný přístup ke zdravotní péči, aby tato péče byla kvalitní a na úrovni současného medicínského poznání. Nestáli jsme v cestě ani přicházejícím moderním a účinným léčivům, novým léčebným metodám a technologiím, rozvoji znalostí našich lékařů a dalších zdravotnických pracovníků, účelnému pořizování přístrojové techniky a zprovozňování nových kapacit v souladu s ministerstvem.
Zodpovědnost za fungování systému zdravotní péče a takto chápanou od samého počátku naší existence rádi neseme, i když často narážíme na potíže, nepochopení a překážky, někdy i kladené do naší cesty z nevědomosti, někdy ze zlého úmyslu nebo jiných, partikulárních zájmů. Konstruktivní kritiku pojišťovna vždycky ráda přijme a budeme přijímat, destruktivní kritice ovšem budeme čelit a nenecháme se jí otrávit či rozhodit. Jsem pevně přesvědčena, že jsme institucí konsensuální, konstruktivní a schopnou plně zvládat všechny úkoly doby, ve které žijeme. Jsme pojišťovnou přátelskou a ochotnou, o čemž svědčí pozitivní vývoj vzájemných vztahů s Poslaneckou sněmovnou i Senátem Parlamentu ČR. Zodpovědnost nás dlouhodobě vedla a vede k tomu, že i nadále připravujeme normy, pravidla, metodiky, vyjednáváme s odbornými společnostmi, připravujeme zásadní systémové materiály, uplatnění nových metod léčení a programy prevence. Tyto činnosti pro celý systém vykonáváme tu na vyzvání, tu s tichým souhlasem všech účastníků, byť mnohé z toho pojišťovně vůbec nepřísluší. Nakonec i sbor zástupců, vědom si toho, že chybí koncepce zdravotnictví, uložil na svém zasedání 5. května letošního roku Všeobecné zdravotní pojišťovně - cituji - "zpracovat návrh na změny systému zajištění zdravotní péče, především v oblasti legislativa a právo, ekonomika, přístup k pojištěncům, Evropská unie".
Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vše nové a budoucí se musí odvíjet od práva pojištěnce. Zdravotní pojišťovna má proto být samosprávnou veřejnoprávní korporací, v níž zásadní rozhodnutí mají náležet orgánům, které zastupují především pojištěnce a další subjekty, které se podílejí na naplňování rozpočtu pojištění. Management pojišťovny má být v plném rozsahu odpovědný těmto orgánům, které ale současně musí nést odpovědnost za svá rozhodnutí. Státu musí příslušet dohled a kontrola, vybavená standardními nástroji od oprávnění uložit nápravná opatření a požadovat jejich plnění až po oprávnění pozastavit výkon sporného opatření a předložit ho k posouzení soudu. Samozřejmě s odpovědností za to, že dohled a kontrola budou správné a účinné a s odpovědností za případná pochybení. Vůbec nedostatek odpovědnosti za vlastní rozhodnutí včetně odpovědnosti hmotné je podle názoru pojišťovny základním problémem též současné právní úpravy.
Na více podrobností není čas. Pokud ale přijmeme uvedené základní zásady, pak s překvapením zjistíme, že mnohé je již v právním řádu upraveno, a to vcelku vyhovujícím způsobem. Jen vždy musíme mít na paměti, co má být předmětem úpravy, komu má úprava sloužit a koho má chránit.
Když jsem měla naposledy příležitost hovořit s panem premiérem Špidlou, i on se přikláněl k takovému pojetí samosprávného systému vystavěného na demokratických principech, a pokud vím, obdobný náhled vyjádřil opakovaně.
Zcela na konec mi dovolte zmínit vyjádření vlády ke zdravotně pojistnému plánu naší pojišťovny na rok 2000. Myslím, že je stále platné, protože na podstatném sdělení, které je v něm obsaženo, se nic od té doby nezměnilo. Říká se v něm, že ve Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky narůstají již několik let problémy, jejichž příčinou není špatné hospodaření pojišťovny a jejichž řešení lze nalézt pouze s radikální úpravou celého systému veřejného zdravotního pojištění. Konec citace. Systémová změna byla tehdy posunuta na rok 2001, ale nikdy zatím nenastala. Odpovědnost za to, že příslušné ministerstvo systémovou změnu ani nenavrhlo a má to své následky, nalezl bohužel pan ministr v roce 2004 na straně VZP a jejího vedení.
Za naši pojišťovnu znovu si dovoluji zopakovat: Všeobecná zdravotní pojišťovna a ministerstvo jsou dva partneři, kteří musí stát vedle sebe a spolupracovat ve prospěch zdravotního pojištění v této republice. Jakýkoliv spor nemá žádného vítěze, jenom poražené. A těmi budou naši pojištěnci a naši poskytovatelé zdravotní péče.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk části sálu.)
***