(18.10 hodin)
(pokračuje Mlynář)

To bych rád zdůraznil, protože do dnešního stavu občan, přijde-li na úřad, nemá možnost si nějakým způsobem verifikovat přesně nebo lehce dostupným způsobem, jaké údaje a jaké postupy po něm úředník může žádat. Na portálu veřejné správy ty životní situace, které jsou popsány, jsou to úředně schválené životní situace, tedy postupy tak, jak mají lidé postupovat, a také je zde podrobný popis toho, na co úředníci při řešení té agendy mají nárok, a logicky také je tím dáno, na co nárok nemají.

Na portálu veřejné správy je dále naprosto kompletní adresář úřadů veřejné správy, tedy kompletní seznam všech institucí, ať už probíhají ve státní správě, nebo samosprávě. Tady pan poslanec narazil na to, že jsme doplňovali právě poslanecké kanceláře a senátorské kanceláře. Znovu musím říci, že tedy prověřím, zda na adrese www.portal.gov.cz se neobjevuje jméno pana poslance Novotného.

(Poslanec Hašek předkládá ministru Mlynářovi notebook s konkrétně nalezenou stránkou.)

Tady jsem dostal pomůcku. Pan poslanec mi tady vypomohl, že kancelář pana poslance Špidly skutečně existuje - Svatojánská 1454, Jindřichův Hradec. Je tady dokonce e-mail, úřední hodiny a všechno. Čili ukazuje se, že údaje na portálu jsou. Já myslím, že možná problém bude v tom, jak portál funguje jako vyhledávání. Možná že tedy tam je nedorozumění.

Vrátím se tedy k tomu, co na portálu je možno nalézt. Nakloním na diváky televize, aby viděli, že skutečně mluvíme pravdu. (Ministr Mlynář prezentuje údaje na displeji notebooku na televizní kameru.) Vrátím se k tomu adresáři. Je zde tedy kompletní adresář úřadů veřejné správy a pro občana České republiky se tak umožňuje, ať je ze kteréhokoliv místa České republiky, přes tento portál zjistit nejen údaje o své obci, ale co je nejdůležitější, je zde kompletní seznam kompetentních úřadů, které vyřizují agendy podle místa bydliště. Jinými slovy, jste-li občan mého oblíbeného Mrákotína, zjistíte tam, kde všude jsou úřady s působností do obce Mrákotín, a seznam těch úřadů je absolutní, to znamená počínaje ministerstvy, hygienickými stanicemi, živnostenskými úřady, katastrálními úřady, prostě všechny úřady, na které si vzpomenete.

Ta databáze je propojená, já teď mohu jenom zalitovat toho, že se nám nepodařilo odhadnout správně průběh interpelací. Já jsem si původně připravil tady pro pana poslance demonstraci, protože by bylo nejlepší ukazovat věci na konkrétních příkladech, ale mohu tady zodpovědně prohlásit, že adresář veřejné správy, který je na této adrese dostupný, je nejkompletnější adresář úřadů státní správy a samosprávy v České republice a skutečně funguje.

Třetí věcí, která v té informační části portálu veřejné správy je k dispozici občanům České republiky, jsou platné texty zákonů v elektronické podobě. Není to tedy jen elektronická Sbírka zákonů, která funguje na stránkách Ministerstva vnitra už několik let; tady jsou kompletní texty platných zákonů, a co je také důležité, jsou zde přístupné kompletní směrnice Evropské unie, které existují v českém jazyce. Je to přístupno zdarma veřejnosti, komukoliv.

Na portálu je dále zdarma přístupný Obchodní věstník, což umožňuje samozřejmě jednak rychlejší vydávání Obchodního věstníku, elektronické vyhledávání v Obchodním věstníku, a co je nejdůležitější, samozřejmě údaje z Obchodního věstníku jsou přístupné zdarma. Současně projekt Obchodního věstníku umožňuje spolufinancovat provoz portálu, protože jak možná mnozí vědí, dosud vydávalo mnoho let Obchodní věstník v tištěné podobě nakladatelství Economia, které také mělo všechny příjmy z prodeje tohoto obchodního věstníku. Nyní nově jsou příjmy z provozování Obchodního věstníku, tedy platby, které platí podnikatelé podle zákona za zveřejňování povinných údajů v Obchodním věstníku, příjmem státu, resp. jsou transformovány na příjem pro provoz portálu veřejné správy.

Konečně pátou důležitou funkcí portálu veřejné správy, která je v té informační části dnes k dispozici, je zdarma náhled do katastru nemovitostí. Podle parcelního čísla můžete vyhledat jakýkoliv údaj z katastru nemovitostí, opět v on-line službě zdarma.

V pohledu ke katastru nemovitostí portál nabízí také jednu velmi důležitou službu, která má souvislost s bojem proti korupci, protože můžete elektronicky on-line sledovat, kde, v jaké fázi vyřizování je která žádost, podání k zápisu do katastru nemovitostí. To znamená, podáte-li žádost do katastru nemovitostí, můžete on-line přes portál veřejné správy s pomocí Internetu sledovat, zda byla vaše žádost vyřízena, kdy byla vyřízena, kde uvázla, vidíte také pořadí podaných žádostí, a jinými slovy, existuje poprvé veřejná kontrola nad rychlostí vyřizování těch žádostí. Občané tedy mohou kontrolovat, zdali je někdo zapsán rychleji, někdo pomaleji, a samozřejmě se dotazovat, proč to tak je.

V transakční části portálu veřejné správy, což je druhá část portálu, která dnes umožňuje podávání daně z přidané hodnoty v elektronické podobě, umožňuje placení a podávání silniční daně a daně z nemovitosti, běží také v pilotním projektu podání pro Českou správu sociálního zabezpečení pro podnikatele, pro firmy zaměstnávající méně než 25 zaměstnanců, a tato první pilotní transakční část portálu je ukázkou toho, kudy se budou služby portálu veřejné správy v příštích letech rozvíjet. Budeme rozvíjet tedy především podání a agendy, které jsou časté, které vyřizují především podnikatelé a které bude možno s pomocí a využitím elektronického podpisu použít přes tu transakční část portálu veřejné správy.

Zmíním ještě dva projekty, které by mohly pana poslance zajímat. Připravujeme ve spolupráci s VZP, doufám, že se nám to podaří brzy dokončit, možnost, aby občané mohli nahlížet na čerpání svého zdravotního účtu u VZP s pomocí využití elektronického podpisu a portálu veřejné správy, což by mohla být jedna z věcí, která by mohla vést možná k takové malé revoluci ve zdravotnictví, protože by každý mohl získat pohodlně možnost nahlížet do toho, kolik se účtuje přes VZP na jeho jméno za zdravotní péči.

Druhým projektem, na kterém velmi usilovně pracujeme, je možnost nahlížet do registru právnických osob, na které byl vyhlášen konkurs. To bude také myslím projekt, který bude velmi oblíben u veřejnosti a u podnikatelů, protože samozřejmě možnost zjistit, zda můj podnikatelský partner je v konkursu, či není, je velmi důležitá obchodní informace.

Samozřejmě, že portál bude nabízet a nabízí mnoho desítek, troufal bych si říci tisíce dalších informací, a tím zamířím k podstatě otázky pana poslance, totiž jak je to s grafickou navigací portálu, a znovu tady mohu jen zalitovat, že nemám demonstrační přístroj, na kterém bychom si některé věci mohli ukázat. Nová grafika, která by měla být spuštěna do měsíce, bude reagovat na některé zkušenosti z praxe, zejména na ohlasy, a bude zjednodušovat orientaci, zejména v té informační části.

Pokud pan poslanec ve své interpelaci mířil k otázkám prokliků a přeskoků a odkazů, tak tady musím odkázat na dvě důležité věci.

První je fakt, že portál je nástroj. Portál není samospasitelná nádoba informací. Je to nástroj, který musí být plněn těmi institucemi, které ty informace mají. My jsme na začátku spuštění portálu samozřejmě zvažovali dva projekty. Jeden - vytvořit nějakou velkou redakci, nějaké velké místo, které by se zabývalo redakcí celého toho portálu, plnilo jej, aktualizovalo; mimochodem to je cesta, kterou šlo Maďarsko, a maďarské ministerstvo informatiky má také už dneska přes 600 zaměstnanců, z nich valná část se zabývá právě tím, že aktualizuje údaje na portálu veřejné správy, tedy maďarské.

My jsme zvolili ten druhý - anglosaský model, který předpokládá, že údaje dodávají do portálu ti, kteří je skutečně mají. To znamená, vezmu-li údaj o obci Mrákotín, kterou jsem zde už zmínil, není v Praze nějaké centrum, které by aktualizovalo, zda úřední hodiny mrákotínského starosty uvedené na portálu veřejné správy jsou správné, to je úkol mrákotínského starosty. Proto jsme také oslovili při spuštění portálu všechny představitele všech úřadů a obcí, kteří od nás dostali pokyny, jakým způsobem aktualizovat údaje o svých úřadech.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP