(14.30 hodin)
(pokračuje Sýkora)

Komise se zabývala i stanoviskem k ceně projektu a ekonomické expertizy. Komise pro D47 shromáždila celou řadu dokumentů a svědeckých výpovědí, které se týkaly velmi diskutované a v masmédiích často nesprávně a neúplně prezentované ceny za výstavbu D47.

Nejdůležitější parametr smlouvy mezi Českou republikou a firmou Housing and Construction, to je cena, se sjednával podle výpovědi svědků, zaměstnanců Ministerstva dopravy a spojů, ve zvláštní pracovní skupině řízené poradcem předsedy vlády. Podle výpovědi nebyli připuštěni k jednání o ceně díla a dohodnutá cena jim byla sdělena jako hotová věc. Tuto skutečnost ovšem svědci z okruhu poradního sboru premiéra Zemana popírají. Z těchto zjištění lze konstatovat, že právě způsob, jakým byla stanovena cena, to znamená finanční model, je nejproblematičtějším momentem celého negociačního procesu. Písemné materiály dokumentující tento proces nelze dohledat a výpovědi svědků se v tomto liší. Jednoduše řečeno - k odpovědnosti za sjednanou cenu se nikdo nehlásí.

Vzhledem ke značné nepřehlednosti a v řadě případů nejasnostem v rozlišení jednotlivých položek, například vlastní výstavby dálnice 82 km, 150 km navazujících komunikací, běžná údržba po dobu 25 let, cena peněz v čase, úrokové sazby, provedení generální opravy atd., se komise rozhodla zadat vypracování samostatného posudku nezávislému odborníku, kterým byl určen Doc. Dr. Miloš Čihák, CSc., který ve své písemné ekonomické expertize předané komisi dne 24. února letošního roku a po vlastní výpovědi před komisí objasnil variantu financování celého projektu ve srovnání s modelem financování společnosti Housing and Construction. Z této expertizy vyplývá, že bude-li výchozím rokem rok 2003 a doba hodnocení 31 let, náklady státu na celý projekt by se pohybovaly takto:

Varianta první - 100 % státních dluhopisů, cena 81 miliard 270 milionů Kč.

Ve variantě dvě - při použití 50 % státních dluhopisů a 50 % úvěrů, respektive půjčky od Evropské investiční banky, 78 miliard 480 milionů.

Ve variantě tři, kde by bylo vydáno nebo použito 20 % státních dluhopisů, 40 % půjčky od Evropské investiční banky a 40 % podílů kohezních fondů, by náklad na celou dálnici činil 48 miliard 367 milionů.

Ve variantě čtyři s použitím 50procentní půjčky Evropské investiční banky a 50 % kohezních fondů potom 40 miliard 232 milionů Kč.

Finanční varianta Housing and Construction schválená v květnu 2002 vládou České republiky až 215 miliard 857 milionů.

Realizační dohoda na výstavbu dálnice D47 uzavřená mezi Českou republikou a firmou Housing and Construction je dle provedených expertiz málo přehledná. Finanční model na ni navazující je velmi složitý, zejména v částech zahrnujících zdrojové financování a dluhovou službu. Z těchto nejasností pramenily možnosti navyšovat firmou Housing and Construction v průběhu výstavby výdaje státu, které se dle odhadů firmy Mott MacDonald, ale i firmy Pricewaterhouse Coopers mohou pohybovat až v částce převyšující 250 miliard Kč. Tyto údaje byly čerpány od finančního poradce firmy Housing and Construction Deutsche Bank.

V další části naší zprávy jsme se zabývali chronologií kroků vlády po ukončení smlouvy na výstavbu dálnice D47. Vláda České republiky ve svém usnesení číslo 358 ze dne 7. dubna loňského roku rozhodla na základě zprávy ministra dopravy o ukončení smlouvy na výstavbu dálnice D47. Vláda k tomuto rozhodnutí dospěla po řadě neúspěšných jednání s firmou Housing and Construction na základě technicko-organizační a ekonomické analýzy, ze které vyplynulo jednoznačně nevýhodné rozložení rizik na straně státu, vysoké smluvní sankce za nepřipravená území pro výstavbu, platby mýtného, možnosti zvyšování ceny v případech, kdy bude nutné provádět dodatečné přeložky inženýrských sítí, geologický, případně archeologický průzkum, likvidovat kontaminovanou zeminu atd. Proto vláda ukončila smlouvu i za cenu finančního vyrovnání, které musela druhé straně uhradit v souladu s Dohodou mezi vládou České republiky a vládou státu Izrael o vzájemné podpoře a ochraně investic, která vstoupila v platnost dnem 16. listopadu 1999.

V souvislosti s přijetím usnesení o ukončení smlouvy na výstavbu dálnice D47 vláda stanovila další postup pro realizaci výstavby v těchto oblastech:

- Provést vyrovnání s firmou Housing and Construction ve výši 626 milionů 100 tisíc Kč.

- Jmenovala řídící a koordinační výbor pro realizaci výstavby, jehož předsedou byl jmenován ministr dopravy Šimonovský, jehož členy jsou: náměstek ministra dopravy Kubínek, ministr pro místní rozvoj Němec, náměstek ministra průmyslu a obchodu Petříček, poslanec parlamentu Rafaj, ministr financí Sobotka, hejtman Moravskoslezského kraje Tošenovský, vládní zmocněnec pro Moravskoslezský kraj Zamarský a primátor města Ostravy Zedník.

- Uložila ministru dopravy předkládat čtvrtletní zprávy o průběhu výstavby D47 do vlády a na základě usnesení hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR i tomuto orgánu.

- Aktualizovala harmonogram realizace.

- K financování výstavby vypsala státní dluhopisový program, který byl schválen Poslaneckou sněmovnou.

V další části se komise zabývala výslechy svědků. Na svém prvním zasedání 24. července loňského roku stanovila mimo jiné i okruh osob, které byly přizvány k provedení svědecké výpovědi. Tento seznam byl později rozšířen. Do 20. května letošního roku se dostavilo všech dvacet pozvaných osob. Seznam je uveden v příloze číslo 1.

O provedených výpovědích jsou zpracovány protokoly podepsané svědkem, vyšetřovatelem, předsedou a členy komise v souladu se zákonem č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. Informace sdělené svědky byly použity při zpracování této závěrečné zprávy.

A nyní stanovisko komise k poradenským firmám. Významnou roli v celém procesu sehrály poradenské firmy. Na základě výběrového řízení uzavřelo v srpnu 2001 Ministerstvo dopravy a spojů s firmou Mott MacDonald smlouvu o poradenství při přípravě smluvních dokumentů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP