(14.40 hodin)
(pokračuje Sýkora)
Firma Mott MacDonald se postupně dostala do zásadního sporu s řídícím výborem a poradci premiéra a ministra dopravy a spojů. Považovala předložený návrh smluvních vztahů i výši ceny za nepřijatelný pro stát, o čemž svědčí i stanovisko poradců Staňka, Moose, Prokeše, Vybírala a náměstka ministra pro místní rozvoj v té době Durčoka z května 2002.
Komise konstatuje, že v průběhu vyšetřování získala řadu informací v souvislosti se zadáváním zakázek z Ministerstva dopravy a spojů, nynější Ministerstvo dopravy, poradenským firmám navazujícím na přípravu realizační dohody.
Z protokolu o výsledku kontroly přípravných prací a materiálů, které sloužily jako podklad k uzavření realizační dohody mezi Českou republikou a firmou Housing and Construction k výstavbě dálnice D47, zpracovaným(-ého?) kontrolním odborem Ministerstva dopravy vyplývá, že zástupce státu - v tomto případě Ministerstvo dopravy a spojů - zaplatil poradenské firmě Mott MacDonald částku 58 milionů korun, která měla být odměnou za zpracování smluvní dokumentace pro uzavření realizační dohody mezi Českou republikou a firmou Housing. Tato dokumentace na základě dohody mezi firmou Mott MacDonald a ministrem Schlingem zpracována nebyla. Firma Mott MacDonald prováděla konzultační a oponentní služby ke smlouvám a materiálům předloženým firmou Housing and Construction a nedošlo však k uzavření písemného dodatku, který by tuto dohodu naplňoval. Na tuto skutečnost byl ministr dopravy a spojů upozorněn nejen řídícím výborem pro výstavbu D47, ale i právním odborem Ministerstva dopravy a spojů. Přesto byly proplaceny tři faktury v celkové částce 58 milionů korun. Poslední fakturu na částku 17 986 418 korun podepsal pouze ministr dopravy a spojů bez pověření (ověření?) věcné správnosti příslušnými odbory Ministerstva dopravy a spojů. Vyšetřovací komise se domnívá, že uvedený postup není obvyklý.
Dále náměstek ministra dopravy a spojů Kubínek před komisí vypověděl k postupu při uzavírání smluv s poradenskými firmami následující. Cituji: Smlouvy byly uzavírány postupně, jak se ten problém otvíral, takže nejdříve pracovali právníci, později finanční experti atd. - Kdo vyhodnocoval na Ministerstvu dopravy a spojů plnění zadání? - Plnění zadání jsem vyhodnocoval já, protože jsem byl ministrem určen jako vedoucí celého realizačního týmu. Současně jsem také odsouhlasoval veškeré faktury, které byly součástí našeho smluvního vztahu, který vyplynul, a veškerá plnění.
Vyšetřovací komise doporučuje proto Poslanecké sněmovně podat oznámení Nejvyššímu kontrolnímu úřadu k prošetření oprávněnosti používání státních prostředků Ministerstva dopravy, dále i Ministerstva dopravy a spojů, při zadávání zakázek poradenským firmám v souvislosti s přípravou a ukončením smlouvy na výstavbu dálnice D47.
V další části vás seznámím se stanoviskem komise k uzavření a vypovězení realizační dohody. Dne 7. 4. 2003 svým usnesením č. 358 rozhodla vláda České republiky o ukončení smlouvy o výstavbě dálnice D47 a o dalším postupu. Výslech svědků a dostupná písemná dokumentace svědčí, že přístup ze strany státních orgánů byl nedůsledný a málo profesionální. Nebyla vedena řádná dokumentace, což je neakceptovatelné zejména k rozsáhlosti objektů. Nebyla řádným způsobem stanovena odpovědnost jednotlivých útvarů a osob za dojednané skutečnosti. Jednání se účastnily osoby s nízkým odpovědnostním vztahem ke státu, ale se značným vlivem na konečný výsledek jednání.
Protože nezávislá ekonomická expertiza potvrdila, že dálnice D47 se všemi náležitostmi může být postavena za částku cca 81 miliard korun, tj. minimálně o 34 miliard méně, než byla deklarována firmou Housing and Construction, dospěla komise k názoru, že postup vlády Vladimíra Špidly při ukončení jednání a odstoupení od smlouvy s firmou Housing and Construction byl správný.
Zde jsou uvedeny pouze nejvýznamnější údaje, ze kterých vyplývá, že vláda Miloše Zemana v té době jednala pod silným časovým tlakem a nebrala v úvahu negativní stanoviska, která upozorňovala na příliš velká rizika pro Českou republiku z podepsání realizační dohody tak, jak byla sepsána, a tato rizika nedocenila. Komise na základě zjištěných skutečností a výslechů svědků konstatovala, že před podpisem realizační dohody na výstavbu D47 vláda České republiky rozhodla na základě neúplných a jednostranných informací v době, kdy podle zákona končil její mandát.
A nyní závěr. Vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny pro objasnění skutečností v souvislosti s uzavřením a vypovězením smlouvy mezi Českou republikou a firmou Housing and Construction na výstavbu dálnice D47 z Lipníka nad Bečvou do Bohumína, státní hranice s Polskem, vznikla z rozhodnutí sněmovny na základě návrhu poslance Martina Římana, po vyslechnutí usnesení vlády o ukončení jednání a zrušení realizační dohody s firmou Housing and Construction, které předložil Poslanecké sněmovně ministr dopravy Milan Šimonovský, a po diskusi, ve které vystoupili poslanci Říman, Chytka, Schling, Vymětal, Hovorka, Sýkora, Sehoř, Lachnit, Recman, ministr dopravy Šimonovský a předseda vlády České republiky Vladimír Špidla.
Zpochybňována byla celá řada úkonů a kroků od kritiky nedostatečné výkonnosti úředníků Ministerstva dopravy a spojů České republiky, kteří nebyli schopni včas a dostatečně účinně vyjednat pro Českou republiku výhodné podmínky pro uzavření dohody s firmou Housing and Construction, až po činnost a zejména výsledky poradenských firem, které dostaly zaplaceno v řádech desítek milionů, až po zpochybňování časové realizace výstavby, která má být ukončena v roce 2008, za cenu cca 80 miliard korun.
Povinností komise je sdělit Poslanecké sněmovně, že přes současné dílčí problémy již zmiňovaného úseku obchvat Ostravy, kdy ve výběrovém řízení zvítězily místní firmy Ostravské dopravní stavby ve spolupráci s OKD-Dopravou, postupují práce dle harmonogramu. Naše firmy zaměstnávají naše pracovníky a má to i své pozitivní dopady na snižování nezaměstnanosti regionu.
Projektovaná cena výše uvedeného úseku byla více než 8,5 miliardy a vysoutěžená cena tohoto úseku byla 4,6 miliardy korun. Budou-li i nadále takto vyhlašovaná výběrová řízení úspěšná, lze věřit, že i konečná cena výstavby D47 bude nižší než uváděných 80 miliard - samozřejmě při zachování kvality a termínu.
V průběhu vyšetřování, zpracování a schvalování závěrečné zprávy pro Poslaneckou sněmovnu…
Ale pana kolegu Kapouna nemohu napomínat, pane předsedající.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane předsedo, chápu, že hluk v sále je velký. Proto věřím, že závěr hodnocení vyšetřovací komise vyslechneme všichni v klidu.
***