(11.40 hodin)
(pokračuje Kučera)
Naopak, pokud je ponecháme v malých odbytových družstvíčkách nebo organizacích, tak je vlastně donutíme, aby dále proti sobě bojovali, aby se dále na trhu podbízeli cenou, aby se dále na trhu podbízeli kvalitou, aby se dále na trhu podbízeli chytračením, tak aby jedno dostalo zaplacenou cenu, druhé nikoliv. Dámy a pánové, to znamená, že my je tímto návrhem de facto budeme historicky zeslabovat a budeme jim oslabovat jejich šance na přežití.
Návrh, který zde byl původně podán, doznal významných změn. Dnes tam jsou, když to zjednoduším, prakticky tři návrhy legislativních změn. Moc vás prosím, abyste mi umožnili vysvětlit jejich praktické dopady, a jak očekávám, a nejen já, jak budou v praxi po jejich schválení fungovat.
První změnou, která je v části první pod bodem 2, je výjimka ze zákazu kartelových dohod. Zdánlivě to umožní našim zemědělcům, ať už izolovaným, nebo v malinkatých odbytových organizacích, domlouvat se v příhodných chvílích na odbytové ceně. V praxi to ale bude znamenat přesný opak. Oddálí to skutečné vytvoření silných odbytových družstev, a tím pádem to zákeřně oslabí naši prvovýrobu. Budou si dále konkurovat, podbízet se, jak už jsem říkal. Z hlediska praktických dopadů je to vražedné opatření, kterým napomůžeme k zeslabení naší prvovýroby a k posílení pozice obchodních řetězců.
Druhou změnou, která je obsažena v části první pod bodem 3, je - zjednodušeně řečeno - prohlášení, že placení za evidenci, za regálné a za krátkodobé slevy je v podstatě považováno za zneužití dominance na trhu. Zdánlivě je to opatřené nadbytečné, protože je zdůvodňováno některými účastníky trhu tak, že již dnes jsou tyto činy žalovatelné. Myslím si však, že v praxi toto opatření může přinést významný posun, protože se tyto neblahé činnosti, které jsou pouze na českém trhu, vůbec ne v Evropské unii, stanou předmětem zájmu kontrolních orgánů. To znamená, aby to bylo postiženo, že již nebude muset prvovýrobce sám, nebo malé odbytové družstvo, žalovat odběratele, což je v praxi nereálné, protože by se tím z trhu doživotně úplně vyřadili, ale bude tím přes kontrolní orgány zvýšen tlak na odstranění těchto českých neřestí na potravinářském trhu. To znamená, že v praxi význam může být ke zvýšení plošného tlaku na odstranění těchto neřestí na českém trhu částečně pozitivní. Nijak bych to ale nedramatizoval, nebude to všelék.
Třetí změnou, která je obsažena v části druhé, a když to zjednodušeně shrnu, jako že zboží, jehož použitelnost nebo jakost je biologicky omezena, jak je to v návrhu napsáno, a to je prakticky veškeré zemědělské a potravinářské zboží, každé zboží, které je biologického charakteru, má přece omezenou biologickou použitelnost a jakost - tak toto ustanovení by v praxi řešilo, že za veškeré potravinářské zboží by se muselo okamžitě do 30 dnů zaplatit. Myslím si, že to zdánlivě jakoby přináší obrovský přínos našim prvovýrobcům, ale ve skutečnosti je to nerealizovatelné a v praxi se dočkáme jen toho, jak jsme toho byli už jindy svědky, že dojde pouze k plošnému obcházení legislativní povinnosti, a pokud by se nám podařilo to dramaticky zavést, došlo by i k nucené likvidaci části českých zpracovatelů, což určitě také na našem trhu není žádoucí.
Shrnul bych své vystoupení do krátkého závěru. Ve dvou následných věcech o mnoho důležitého nejde, ale pokud se této sněmovně podaří přijmout změnu v části první pod bodem 2, to znamená výjimka ze zákazu kartelových dohod, tak tím našim zemědělcům setsakramentsky ublížíme, a to historicky, a ponoříme je pět let zpátky, oni se budou dále na trhu potácet v malých seskupeních nebo izolovaně, a tím jim připravíme půdu ne k prosperitě, ale naopak k jejich zkáze. Je mi hrozně moc líto, že této problematice dosud neporozumělo Ministerstvo zemědělství a pan ministr sám. Je mi hrozně moc líto, že zde není vědomost taková, že vlastně sněmovna v dobré víře, že zemědělcům pomůže, jim může hluboce a hluboce uškodit.
Dámy a pánové, moc vás prosím, zamyslete se nad tím a nepřijměte bod 2 v části první.
Já bych při této příležitosti žádal zpravodaje, aby o jednotlivých bodech dal hlasovat odděleně, nikoliv najednou. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Ptám se, zda se někdo další hlásí do rozpravy. Nikoho nevidím, rozpravu končím. Ptám se navrhovatelů a zpravodajů tří výborů, to znamená poslanců Plachého, Kováčika a Krilla, zda chtějí vystoupit se svými závěrečnými slovy. Pan poslanec Plachý ano. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jaroslav Plachý: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, považuji za svoji povinnost opakovaně upozornit na to, že přijetím tohoto poslaneckého návrhu rušíme harmonizaci soutěžního práva České republiky s Evropskou unií. Je to paradoxní, na tuto okolnost by měli upozorňovat především vládní poslanci a bít na poplach, bohužel, není tomu tak, musí to udělat poslanci opoziční. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Přistoupíme nyní k hlasování o pozměňovacích návrzích. Prosím pana zpravodaje, aby oznámil postup při hlasování, poté přednášel jednotlivé pozměňovací návrhy a sdělil k nim stanoviska.
Poslanec Jaroslav Plachý: Děkuji. Dovolím si navrhnout velmi jednoduchou proceduru, která by byla asi následující. Nejprve bychom hlasovali o legislativně technické opravě části C bodu 3, tak jak byla přečtena zpravodajem, potom bychom hlasovali o části C jako celku, dále o části A, na vyžádání z pléna odděleně po jednotlivých pozměňovacích návrzích. Tím by se část B stala nehlasovatelnou. Na závěr bychom hlasovali o zákonu jako celku.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Ptám se, zda má někdo námitky proti navrženému postupu hlasování. Jestliže tomu tak není, tak nenechám o návrhu hlasovat, protože procedura je poměrně jednoduchá.
Přistoupíme k hlasování. Ještě jednou předneste první návrh, o kterém budeme hlasovat.
Poslanec Jaroslav Plachý: Nejprve bychom hlasovali o legislativně technické opravě části C bodu 3. (Předkladatel i zpravodaj souhlasí.)
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Zahajuji hlasování. Kdo s návrhem souhlasí, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 340 z přítomných 183 poslanců hlasovalo 164 poslanců pro, nikdo proti. Tento návrh byl přijat.
Pokračujte, prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Jaroslav Plachý: Další hlasování by se mělo týkat části C a hlasovat bychom ji měli jako celek. (Navrhovatel i zpravodaj souhlasí.)
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 341 ze 183 přítomných pro návrh hlasovalo 172, proti nikdo. I tento návrh byl přijat.
***