(12.20 hodin)
(pokračuje Sehoř)
Fond profinancoval v roce 2003, když se přičte to, co jim zbylo z roku 2002, a to, co se převádí do roku 2004, takže profinancoval asi 41,2 mld. korun. Fond má zřízen kontokorentní účet s možností debetu až do výše 5 mld. korun, ale ten v roce 2003, zrovna tak jako v roce 2002, nebyl využit. Výdaje fondu jsou rozčleněny v souladu se zákonem číslo 104/2000 Sb.
Protože v roce 2003 nedošlo k rozhodnutí o převodu finančních prostředků na silnice 2. a 3. třídy do krajů, tak fond financoval tyto investice jako v minulosti. Musel se vyrovnat s vlivem povodní ještě z roku 2002. Myslím si, že to zvládl dobře.
To, co dozorčí rada sleduje hlavně, tak je výše rozpočtových opatření - nebyl překročen limit, který nám byl dán Sněmovnou. Byla zpřesněna pravidla pro uvolňování prostředků. Fond obhájil svůj rating a dále se pracuje na materiálech vyhodnocování efektivnosti investic. Já doufám, že zdárně tento rok budou tyto práce ukončeny.
A teď možná něco, co je trochu kontroverznější, a to jsou zůstatky nevyčerpaných finančních prostředků. Myslím, že úkolem fondu není ušetřit peníze, ale efektivně peníze využít, a to se v roce 2003 příliš nepovedlo, protože součet všech nevyčerpaných prostředků, resp. to, co se převádí do roku 2004, dosáhlo 15 mld. korun. Proto také dozorčí rada doporučila fondu provést účinná opatření ke snížení objemu převáděných prostředků i za cenu převedení těchto prostředků na jiné, již připravené stavby. Pokud mám možnost sledovat, tak se již tak děje.
Významná část příjmů je tvořena dotací z Fondu národního majetku. Každý rok na to upozorňujeme. A co je důležité, loňská žádost Poslanecké sněmovny, aby vláda předložila návrh na restrukturalizaci příjmů fondu, nebyla dosud vyslyšena. Já bych připomněl, že v roce 2002 v prosinci, 17. prosince, se Sněmovna vyjadřuje takto: V části čtyři vyjadřuje znepokojení nad vývojem příjmové stránky Státního fondu dopravní infrastruktury, která je stále více závislá na nestandardních příjmech Fondu národního majetku. Pokud nedojde ke změnám ve struktuře příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury, hospodaření fondu v příštích letech vyvolá enormní tlak na další růst deficitu veřejných financí. A v části pět vyzývá vládu, aby předložila návrh restrukturalizace příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury společně s návrhem reformy veřejných financí.
Já bych chtěl připomenout vládě, že taková restrukturalizace provedena nebyla, že se stalo přesně to, co jsme předvídali v roce 2002, a tlak na financování dopravní infrastruktury v roce 2004 se stává pomalu neudržitelným. V tomto smyslu předložím doprovodné usnesení Sněmovny, ale až v podrobné rozpravě. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: To bylo vystoupení pana poslance Sehoře v obecné rozpravě. Nevím, jestli bude ještě někdo další vystupovat v obecné rozpravě k tomuto bodu - Státní fond dopravní infrastruktury a jeho účetní závěrka. Pokud ale nebude a nikdo se nehlásí do obecné rozpravy, tak obecnou rozpravu končím a myslím, že nic nebrání tomu, přistoupit rovnou k rozpravě podrobné, do které se hlásil pan poslanec Sehoř.
Poslanec Karel Sehoř: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, jak jsem řekl, navrhuji doprovodné usnesení. Nemám nic proti tomu, aby výroční zpráva byla schválena, ale navrhuji následující doprovodné usnesení:
a) Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR žádá vládu, aby se vyjádřila k bodům IV a V usnesení číslo 235 sněmovny ze dne 17. 12. 2002.
b) V roce 2003 nebyly realizovány žádné potřebné restrukturalizační kroky, naopak v případě DPH byl rozpočet fondu dopravy značně zkomplikován.
(Značný hluk v sále.)
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Já prosím o klid a doporučuji sledovat návrh usnesení, který předkládá pan poslanec Sehoř. Prosím.
Poslanec Karel Sehoř: A konečně c): Situace v oblasti financování dopravní infrastruktury se v současné době značně zhoršila.
Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: To byl návrh, který zazněl z úst poslance Sehoře. Ptám se, jestli někdo další chce navrhnout jiný typ usnesení nebo má jiný návrh. Probíhá podrobná rozprava, připomínám. Pokud se do podrobné rozpravy nikdo nehlásí, tak podrobnou rozpravu… Přeci jen hlásí.
Poslanec Miroslav Kapoun: Já bych jenom chtěl, vážený pane předsedo, požádat, aby o těch usneseních bylo hlasováno jednotlivě, což si myslím, že se samozřejmě předpokládá, ale nebylo to řečeno.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, to byl pan poslanec Kapoun, který navrhl hlasování jednotlivě. A ještě jednou se ptám, jestli někdo má jiný návrh usnesení, který by chtěl tady v podrobné rozpravě nyní přečíst. Pokud tomu tak není, tak podrobnou rozpravu končím a slova se zřejmě ujme ministr dopravy Milan Šimonovský.
Prosím pana ministra, aby se ujal slova.
Ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Pane předsedo, já souhlasím s kolegou Sehořem v tom, jestli si to mohu dovolit, že je to můj kolega z fondu dopravní infrastruktury, že ten zájem je společný - jak dozorčí rady, tak řídícího výboru. Snažili jsme se celý rok, aby byly využity prostředky, které byly k dispozici, a zahajovali jsme nové stavby, které byly schváleny v programovém financování, a vláda České republiky v letošním roce schválila programové financování dopravních staveb do roku 2007, které se stalo právě základem pro přípravu rozpočtu na rok 2005.
Je zcela zřejmé, že právě nová daň z přidané hodnoty velmi komplikuje přípravu staveb a financování realizovaných staveb, protože je to vlastně zvýšení daní o 15 procent, anebo snížení prostředků, které jdou na infrastrukturu, o 15 procent, a hledáme způsoby, jakými by bylo možné tyto daňové zdroje znovu vrátit do infrastruktury, aby ty částky, které Poslanecká sněmovna uvolňuje na financování infrastruktury, aby byly konstantní ve výdajovém rámci 44 miliard.
Je skutečně velmi nelogické, pokud získáme evropské investiční prostředky z evropských fondů, tak že z nich odevzdá tento fond vlastně proti účelu svěření těchto prostředků Evropskou komisí dalších 20 procent zpátky do státního rozpočtu. To si myslím, že vláda bude hledat cestu. Připravili jsme pro to dobrý materiál, který jasně popisuje nezbytnost účasti státního rozpočtu na dalším financování infrastruktury, včetně výhledu až do roku 2020, který by popisoval výstavbu důležité infrastruktury nad ten horizont vládního funkčního období, které je samozřejmě v současné době funkčním obdobím i Poslanecké sněmovny, myslím tím další vlády.
K tomu chci říci - tyto podklady jistě další vláda využije k přípravě rozpočtu. A já věřím, že to, co navrhuje pan poslanec Sehoř, tak je věcí, kterou Ministerstvo financí bedlivě sleduje a projednává tak, aby rozpočet fondu na příští rok byl v těch globálních objemech a výdajových limitech dodržen, to znamená 44 miliard, včetně vlastních příjmů, tak také samozřejmě dotací buď z Fondu národního majetku, a pokud tento nebude solventní anebo bude rozhodnutím Poslanecké sněmovny zrušen, tak to bude s účastí státního rozpočtu. Není možné rezignovat na to, že státní rozpočet se nebude účastnit financování infrastruktury, která je nezbytná pro ekonomiku této země.
***