(14.40 hodin)
(pokračuje Gross)
Další nedílnou součástí tohoto celého komplexu opatření podporující rozvoj lidských zdrojů musí být nepochybně i snaha o zvýšení motivace našeho sociálního systému, resp. přitvrzení pro ty, co nechtějí pracovat, a vytvořit podmínky, kdy se nebude vyplácet být pasivní.
Další součást těchto opatření, která spíše mají dlouhodobý charakter, se týká oblasti školství, protože naše vysoké školství a celé terciární vzdělávání musí mít žádoucí strukturu. Tady nepochybně v nadcházejícím období vláda s vysokoškolskou obcí musí udělat ještě poměrně velký kus práce. Musí také být moderní a srovnatelné svým obsahem, tak aby naše vysoké školství bylo schopno konkurovat vysokým školám v rámci našeho evropského prostoru, protože i v této oblasti se stále více a více bude projevovat konkurence mezi jednotlivými poskytovateli vysokoškolského vzdělání.
Když je řeč o školství - v oblasti lidského rozvoje a lidských zdrojů nemůže být opomenuto ani střední a učňovské školství. Zde bude muset vládat vytvářet podmínky pro to, aby více odpovídalo potřebám trhu práce a více se preferovaly perspektivní obory, které v České republice v budoucnu budou tvořit páteř naší ekonomiky. Když mluvím o perspektivních oborech, je samozřejmě zapotřebí zavést v České republice i mechanismy, které budou schopny tak jako v těch nejúspěšnějších státech efektivně předvídat a reagovat na vývoj mezinárodního i domácího trhu práce, předvídat potřeby, a v tomto směru ve střednědobém a dlouhodobém horizontu upravovat to, co naše školská soustava nabízí, tak aby to odpovídalo potřebám a možnostem, na kterých v budoucnu bude Česká republika stát.
Samozřejmě i v oblasti toho, co dnes stát podporuje, i v oblasti rozvoje lidských zdrojů je zapotřebí, abychom se zaměřili na investice především do perspektivních oborů průmyslu a služeb, oborů, které mají v České republice budoucnost vzhledem ke konkurenčnímu prostředí, které je v tomto směru stále ostřejší.
Pokud jde o druhou oblast, která bude po mém soudu do značné míry průřezová a ovlivňovat řadu oblastí, kterým se bude vláda věnovat, je to oblast zahraniční politiky, kde bych se chtěl zmínit o dvou tématech.
První téma se týká účasti České republiky na utváření budoucnosti Evropské unie. Dovolte mi, abych v úvodu možná v nadsázce řekl, že není v tuto chvíli již prakticky politické téma bez evropské vazby, že domácí politika dnes již zcela jednoznačně má svůj nezanedbatelný evropský kontext. To je věc, kterou musíme dát tak trochu před závorku, a vnímat prakticky všechny kroky, které zde děláme, i v těchto širších souvislostech.
Pokud jde o aktuální úkoly, kterým se bude snažit vláda věnovat v rámci Evropské unie, jeden z aktuálních úkolů nepochybně bude otázka strávení rozšíření Evropské unie, protože vznikla nová Komise, vznikl nový Evropský parlament. Máme v něm své české zástupce a měli bychom se snažit efektivně využít ty nástroje, které nám tato participace dává na to, abychom nebyli jen pasivními přihlížiteli toho, co se v rámci Evropské unie děje, ale abychom byli také schopni společnou Evropu spoluvytvářet, abychom v rámci svých možností a svého zastoupení také dokázali dostatečně dobře hájit své názory a své zájmy.
Vláda nepochybně usiluje o to, aby Evropská unie byla funkční, efektivní a demokratická. V tomto směru vidíme jako hlavní cestu prostřednictvím ratifikace ústavní smlouvy. Vláda České republiky bude vytvářet takové podmínky, aby k této ratifikaci došlo prostřednictvím referenda, aby k této ratifikaci došlo ještě v průběhu tohoto volebního období, resp. aby v tomto volebním období došlo k této debatě a rozhodnutí občanů České republiky.
Usiluje samozřejmě také o to, aby veřejnost evropské integraci rozuměla. Je to otázka dlouhodobého neustálého vysvětlování smyslu evropské integrace. Nemám na mysli pouze nějakou osvětovou kampaň v nějakém laciném slova smyslu ve vztahu k evropské ústavě, ale vůbec k tomu, co se nám evidentně v minulosti nepříliš podařilo, tj. zaujmout občany České republiky tím, že Evropa je náš společný domov, že Evropská unie je instrument, který se snažíme spoluvytvářet k tomu, aby se nám v této naší Evropě dobře žilo, abychom zajistili budoucnost našeho národa.
Pokud jde o jednotlivé úkoly, kterými se bude Evropská unie v nadcházejícím období zabývat a na nichž se bude muset česká administrativa podílet, a to ne v nějakém trpném rodě, ale budeme se jimi snažit zaobírat velmi aktivně a tak, abychom využili tyto agendy ve prospěch České republiky, českých občanů i celé Evropské unie, jsou to následující oblasti.
Je to nepochybně oblast dalšího pokračování v tzv. lisabonském procesu, kdy je snaha - a je to nepochybně i zájem České republiky - aby Evropská unie byla kompetitivnější a hospodářsky efektivnější při zachování sociálního smíru, přitom při odstraňování nejrůznějších administrativních a byrokratických bariér, které dnes brání v tom, aby došlo k efektivnímu využití jednotného trhu v rámci Evropské unie.
Druhou takovou oblastí, které se bude muset vláda věnovat, a vláda se jí bude věnovat se vším nasazením a vší svojí silou, je oblast finanční perspektivy na léta 2007 až 2013, protože v rámci této dohody, která v Evropské unii bude muset vzniknout již v poměrně krátké době, je zapotřebí vytvořit dostatek zdrojů, kterými se budou dát realizovat politiky, na nichž se Evropská unie shodne. Je zcela evidentní, že má-li Evropská unie představovat prostor, kde je zajištěna stabilita, kde je zajištěn sociální smír, je zapotřebí, aby tyto nástroje byly dostatečně silné k tomu, aby nové členské země Evropské unie mohly v co možná nejkratším čase dosáhnout úrovně svých vyspělejších partnerů, které tvoří ony staré země Evropské unie.
Samozřejmě velkou agendou, které se bude muset vláda věnovat průběžně, je oblast využití prostředků Evropské unie, které poskytují současné nástroje, kterými Evropská unie disponuje. Tady je zapotřebí zcela jasně říci, že cílem vlády je to, aby Česká republika v nadcházejících letech nebyla čistým plátcem, jak jsme někdy byli strašeni, aby byl připraven dostatek projektů a dostatek prostředků na kofinancování jednotlivých projektů, protože je nepochybné, že Česká republika je přínosem pro Evropskou unii a bude schopna být přínosem pro Evropskou unii ještě větším v okamžiku, kdy to období zkrácení dohnání pelotonu těch nejvyspělejších zemí bude co nejrychlejší.
Další velkou agendou, které se budeme muset v rámci Evropské unie věnovat, je oblast, které se pracovně říká "Tampere dvě". Nepochybně je též v zájmu České republiky - alespoň podle názoru vlády - aby Evropská unie byla prostorem svobody, bezpečnosti a spravedlnosti, aby k tomu byl vytvořen dostatek účinných nástrojů na celé unijní úrovni, které zajistí, že Evropská unie bude schopna poskytovat tyto základní garance všem lidem, kteří legálně na jejím území pobývají.
V tomto směru mi dovolte drobnou odbočku, že mě přece jen docela zklamalo včerejší rozhodnutí prezidenta republiky o vetování eurozatykače, protože to je právě jedna z těch norem, na které stojí tato priorita, o které v tuto chvíli hovořím. Nepochybně vláda České republiky bude dělat maximum pro to, aby v tomto případě bylo prezidentské veto přehlasováno.
Důležitým tématem v evropské agendě bude náš podíl na společné zahraniční a bezpečnostní politice Evropské unie, kdy jsme přesvědčeni, že toto je nový užitečný a pro Českou republiku důležitý instrument pro zajištění bezpečnosti a prosperity České republiky a celé Evropy.
***