(15.00 hodin)
(pokračuje Gross)
Ale také chceme - a tady si myslím, že ten závazek může být větší, nežli je v programovém prohlášení - zjednodušit stávající znění zákona o dani z příjmů, tak aby byl lépe spravovatelný jak pro správce daně, tak především pro plátce, aby nebyli nuceni investovat tak velké prostředky pro zvládání a plnění svých daňových povinností vůči státu. Chceme jít cestou modernizace správy daní například využitím možnosti elektronického podávání daňových přiznání, ale i některých dalších prvků, na kterých se v tuto chvíli pracuje a které budou na Ministerstvo financí předloženy. Chceme jít cestou zvyšování tlaku na nelegální ekonomiku včetně pašování a falšování značkového zboží, včetně využití stávajících oprávnění, která dává například zákon o správě daní a poplatků v oblasti vyhledávací činnosti. Chceme samozřejmě také zvýšit tlak na oblast nelegálního zaměstnávání, kde se v tuto chvíli tím, jak Česká republika bude v budoucnu začleněna do schengenského prostoru, zvyšuje prostor pro zvýšení efektivní spolupráce mezi pracovními úřady a cizineckou policií.
Na té výdajové stránce chceme samozřejmě dbát o vyšší efektivitu výdajů. Pokud jde o nástroje, kterými toho chceme dosáhnout, tak je to oblast posílení strategického řízení, povinného programového financování, resp. zavádění programových výdajů. Za další je to přechod na řízení výdajů prostřednictvím tzv. státní pokladny a za další je to také hledání mechanismů k zefektivnění kontroly vynakládání veřejných prostředků.
Chceme zavést a rozšiřovat postupně zadávání veřejných zakázek, mám na mysli tedy společné zadávání veřejných zakázek jednotlivými státními institucemi, a nabídnout tuto možnost i samosprávám, protože nepochybně v této oblasti jsme schopni dosáhnout poměrně zajímavých úspor ve výdajích veřejných rozpočtů. Jsme připraveni pokračovat v realizaci snižování počtu vládních zaměstnanců o 2 % ročně, jsme připraveni realizovat v tomto volebním období opatření, které zajistí to, že dojde ke zrušení některých centrálních institucí, a chceme také předložit návrh na to, aby došlo ke sloučení některých ministerstev, tak aby ta centrální státní správa byla efektivnější. V tomto směru je také zapotřebí ve vazbě na to jedno východisko, kdy vnímáme veřejné finance jako celek, také zmínit to, že chceme posílit schopnost ústřední vlády mít větší monitoring nad hospodařením krajů a obcí při zachování ústavní nezávislosti těchto územních samospráv. A v neposlední řadě v oblasti výdajové chceme také přijmout opatření, která povedou k zamezení zneužívání sociálních dávek a sociálního systému, protože mnohdy ten současný stav je příliš demotivující a zároveň vede k plýtvání veřejných prostředků.
Jsme poměrně často, dámy a pánové, napadáni, že v této oblasti chceme být pouze vládou udržovací. Jsme poměrně často napadáni z toho, že nepřicházíme s věcmi, které by měly nějaký dlouhodobější nebo střednědobý význam. V tomto směru chci jasně říci, že toto odmítám, protože v návrhu programového prohlášení, přestože zbývají pouze dva roky pro mandát této vlády, je řada kroků, které mají dlouhodobý dopad, je řada kroků, které chceme realizovat a které budou přinášet své plody až v období příštího volebního období, ať už jde o otázky týkající se přistoupení k euru, vstupu do Evropské měnové unie, anebo ať už jde o takovou oblast, jakou je poměrně vysoký závazek v oblasti důchodové reformy, který jsme na sebe přijali, kdy tato vláda si položila za cíl předložit komplexní návrh důchodové reformy ještě v tomto volebním období. A tady snad mohu říci, že v rámci této koncepce budu navrhovat, abychom předložili také návrh zákona, který zajistí, že jakákoliv privatizace společnosti ČEZ, resp. výnosy této privatizace budou směřovány pouze na zajištění prostředků v důchodové reformě.
Dámy a pánové, chci vás ujistit, že hospodářská politika, tak jak je vládou předpokládána v tomto návrhu programového prohlášení, popisuje plánované aktivity vlády, které vycházejí z rozborů současného stavu naší ekonomiky a jsou zaměřeny na posílení jeho růstu a dlouhodobého rozvoje naší konkurenceschopnosti při zachování finanční stability.
Další oblast, vážené paní poslankyně a vážení páni poslanci, snad poslední z těch průřezových, které bych se chtěl věnovat, je oblast sociální soudržnosti společnosti, protože to je také oblast, která bude prostupovat velkým množstvím vládních politik a jednotlivých dílčích rozhodování. Chci zdůraznit, že vycházím z toho, že podmínkou jakéhokoliv rozvoje české společnosti je zachování sociální soudržnosti. Ale uvědomuji si také zároveň nutnost udržitelnosti veřejných financí ve zdravém stavu; udržitelnost veřejných financí pod kontrolou je podmínkou pro to, abychom mohli sociální soudržnost podporovat. Prostě jsou to provázané věci, které nelze vnímat izolovaně, a je zapotřebí, aby vždy jsme si uvědomili cíl a prostředek, ale také si uvědomili, že bez toho prostředku toho cíle nebudeme schopni dosáhnout.
Mám v úmyslu, a to bude nepochybně snahou této vlády, když jednotlivé politické subjekty v ní zastoupené mohou mít trochu rozdílné akcenty, zajistit to, že ve veřejné ruce bude dostatek veřejných prostředků k tomu, aby takovouto politiku udržování sociálního smíru, sociální soudržnosti byla vláda schopna zajistit.
Když hovořím o dostatečné míře, tak ta dostatečnost je dána oním závazkem, o kterém jsem hovořil, tj. stabilizace složené daňové kvóty, tak jak je v programovém prohlášení vlády uvedena. Když mluvím o prostředcích ve veřejných rukách, tak nemám na mysli rozhodně pouze stát a státní rozpočet, mám na mysli také rozpočty krajů, rozpočty obcí, případně dalších subsystémů veřejných rozpočtů.
Dovolte mi, dámy a pánové, abych v tuto chvíli řekl jednu poznámku, která možná úplně nesouvisí s programovým prohlášením, ale souvisí s přístupy, se kterými alespoň já - a myslím si, že i vláda České republiky - přistupuji k této oblasti, tj. uvědomění si toho, že stát není nepřítel občanů České republiky. Lidé za tuto republiku, za náš stát v minulosti i umírali. A to, jaký náš stát bude, je pouze naše dílo. A nemám zde na mysli nějaké brežněvovské dílo, kdyby snad někdo tady měl nějaké reminiscence. Ale jde o to, abychom se naučili náš stát efektivně spravovat, a jde o to, abychom uměli státu jako nástroje využít k tomu, že bude plnit ty funkce, které od něj většina společnosti očekává. A jedna z těch funkcí, která si myslím, že je nezastupitelná, je právě oblast sociální soudržnosti a sociálního smíru.
Když hovořím o zásadních přístupech, tak je asi zapotřebí si říci, o co jde, když se řekne sociální soudržnost - alespoň to pojetí, které vnímám v tuto chvíli já. Po mém soudu jde o kvalitu života pro poctivé lidi, kteří žijí z průměrných příjmů, protože to je gros naší společnosti, a pro tuto největší část naší společnosti bychom se měli snažit vytvářet optimální podmínky.
***