(9.10 hodin)
Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka Děkuji, pane místopředsedo. Vážené poslankyně, vážení poslanci, cílem navrhované úpravy je realizace závěrů a záměrů reformy veřejných financí v oblasti daně z příjmů. Jedná se o návrhy, které snižují daňové zatížení v oblasti daně z příjmů a dotýkají se zejména následujících oblastí: jedná se o snížení daňového zatížení rodin s dětmi, zvýšení disponibilních prostředků podnikatelských subjektů a třetím cílem této novely je zajištění další průběžné harmonizace zdanění příjmů s právem Evropské unie.
Pokud jde o snížení daňového zatížení rodin s dětmi, prvním institutem, který je v návrhu zákona navržen, je zavedení společného zdanění manželů s dětmi, které významně sníží dopad na daňové zatížení manželských dvojic, pokud s nimi v domácnosti žije alespoň jedno dítě. Vzhledem ke klouzavě progresivní stupnici daňové sazby bude toto zvýhodnění tím vyšší, čím větší bude rozdíl mezi příjmy obou manželů, a nejvýznamnější bude v případě, kdy jeden z manželů žádné zdanitelné příjmy nemá, což zpravidla bývá v situaci, kdy jeden z manželů pečuje o dítě.
Další návrh, který směřuje k daňové podpoře rodin s dětmi, je změna systému odečitatelné položky na dítě. Jedná se tedy o zavedení slevy na dani a daňového bonusu místo dosavadní nezdanitelné části základu daně. Tento krok přispěje k posílení sociální soudržnosti a k poklesu daně u poplatníků, jejichž příjem je zdaňován mezní sazbou daně z příjmů fyzických osob v pásmu 15 %, resp. v pásmu 20 %. Navrhované daňové zvýhodnění ve výši 6 000 Kč na dítě činí 23,5 % z dosavadní nezdanitelné části základu daně.
Další návrh, který směřuje k daňové podpoře rodin s dětmi, je změna systému odečitatelné položky na dítě. Jedná se tedy o zavedení slevy na dani a daňového bonusu místo dosavadní nezdanitelné části základu daně. Tento krok přispěje k posílení sociální soudržnosti a k poklesu daně u pokladníků, jejichž příjem je zdaňován mezní sazbou daně z příjmů fyzických osob v pásmu 15 %, resp. v pásmu 20 %.
K podpoře podnikání by měly nesporně přispět následující změny:
Zkrácení doby odepisování v první až třetí odpisové skupině u movitého majetku; u první odpisové skupiny je navrženo zkrácení doby odpisování ze čtyř na tři roky, tj. o 25 %, u druhé skupiny ze šesti let na čtyři roky, tj. zkrácení doby odepisování o 33 %, a u třetí skupiny z 12 let na 10 let, tj. zkrácení doby odepisování o 17 %.
V zájmu zjednodušení úpravy vláda dále navrhuje modifikovat reinvestiční odpočet při pořízení nového hmotného majetku tak, že stanovené procento odpočtu 10 až 20 ze vstupní ceny je promítnuto do výše odpisu v prvním roce odepisování.
V oblasti harmonizace s právem Evropské unie je navrhováno postupné snížení výše majetkové účasti ze současných 25 % až na 10 % v roce 2009, která představuje základní podmínku pro osvobození dividend vyplácených dceřinou společnosti, jehož základní pravidla byla schválena již koncem roku 2003.
Návrh, pokud bude Poslaneckou sněmovnou a Senátem přijat, povede k tomu, že složená daňová kvóta v letech 2007 až 2008 poklesne tak, že se dostane na úroveň, která v České republice platila v roce 2002.
Návrh, tak jak je koncipován, v roce 2005 ušetří daňovým poplatníkům částku 3,6 mld. Kč, v roce 2005 zůstane 3,6 mld. Kč v rozpočtech těch rodin, kterých se dotkne zavedení slevy na dani a daňového bonusu, současně také těch rodin, kterých se dotkne zavedení společného zdanění manželů s dětmi. V roce 2006 ušetří tento zákon daňovým poplatníkům včetně podnikatelských subjektů částku 21 mld. Kč a v roce 2007 částku 17 mld. Kč.
Zhruba ze tří čtvrtin se dopady tohoto návrhu projeví v příjmech státního rozpočtu. Tyto výpadky budou pokryty zvýšeným inkasem daně z přidané hodnoty na základě návrhů, které již byly legislativou schváleny a jsou v tuto chvíli účinné. Všechny dopady tohoto návrhu jsou uvažovány v projekci příjmové základny státního rozpočtu na příští tři roky, tj. promítnutí dopadu tohoto návrhu do rozpočtového výhledu v letech 2005, 2006 a 2007 je již zakomponováno v návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2005 a do rozpočtového výhledu 2006 a 2007. S dopady tohoto návrhu na příjmovou stránku veřejných rozpočtů tedy bylo počítáno při přípravě koncepce reformy veřejných rozpočtů a dopad této normy neohrozí úsilí vlády o fiskální konsolidaci a o snížení deficitu veřejných rozpočtů tak, aby v roce 2008 byl deficit veřejných rozpočtů v České republice nižší než 3 %.
Vážené poslankyně, vážení poslanci, věřím, že Sněmovna pečlivě zváží všechny aspekty navrhované novely, která by měla výrazně přispět ke snížení daňového zatížení, a to zejména rodin s dětmi, a která by měla výrazně podpořit investice na úrovni podnikatelských subjektů. V zájmu uplatnění všech navržených úprav již od zdaňovacího období roku 2005 si dovoluji požádat Poslaneckou sněmovnu o zkrácení lhůty pro projednání zákona ve výborech na 15 dnů a v případě, že by tento návrh neprošel, dovoluji si požádat o zkrácení lhůty k projednání o 30 dnů. Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře, za úvodní slovo. Nyní uděluji slovo zpravodaji pro prvé čtení panu poslanci Miroslavu Kalouskovi.
Poslanec Miroslav Kalousek: Dobré ráno. Pane předsedající, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, omezím se na konstatování, že smysl předlohy vystihl pan ministr financí ve své předkládací zprávě, a já jeho slova potvrzuji a doporučuji propuštění do druhého čtení.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji panu poslanci Miroslavu Kalouskovi za jeho zpravodajskou zprávu.
A dříve než otevřu obecnou rozpravu, mám pro vás jedno upozornění. Připomínám, že dnes se podávají přihlášky k ústním interpelacím, a to nejpozději do 11.00 hodin. Máte tedy nejvyšší čas v případě svého zájmu podat ústní interpelace na předsedu vlády nebo členy vlády České republiky. Losování interpelací se bude konat v 11.30 hodin.
Otevírám obecnou rozpravu k tisku 718. Jako prvnímu uděluji slovo panu poslanci Jaroslavu Gongolovi, který podal písemnou přihlášku jako první.
Poslanec Jaroslav Gongol: Pane předsedající, dámy a pánové. Podle mého názoru jen málokterému zákonu předcházela tak masivní kladná mediální kampaň, jako tomuto zákonu označovanému jako společné zdanění manželů. V podstatě tento zákon, nazvaný jako zákon o dani z příjmu, mění tři věci, a to je již zmiňované společné zdanění manželů, jakýsi návrh záporné daně na jedno až čtyři děti - pan ministr Sobotka to zde nepřipomněl, že se jedná o omezení do čtyř dětí - a změnu předpisů u movitých věcí.
***