(14.50 hodin)
(pokračuje Filip)

Věřím, že teď už budete moci v klidu dokončit svůj projev, pane premiére. Prosím, pokračujte.

 

Předseda vlády ČR Stanislav Gross: Já vám děkuji.

Pokud jde o oblast konkurenceschopnosti, pak cílem vlády České republiky je to, abychom jako Česká republika nebyli atraktivní pouze z pohledu levnosti pracovní síly, pouze z pohledu toho, že poskytujeme určité investiční pobídky v České republice, abychom nebyli konkurenceschopní jenom z toho pohledu, že máme nižší míru zdanění než některé jiné země, ale myslíme si, že je zapotřebí, aby Česká republika byla atraktivní v mnohem širším objemu parametrů, které zajistí, že budou do České republiky plynout zahraniční investice, že občan České republiky, pokud se bude ucházet na trhu práce, bude považován za kvalifikovanou pracovní sílu, aby Česká republika byla atraktivní z hlediska vybudované dopravní infrastruktury, z hlediska kultury prostředí, stability a z hlediska řady dalších parametrů.

Z tohoto pohledu si vláda stanovila zase omezený okruh priorit, který můžeme v návrhu státního rozpočtu zajistit tak, aby byly dostatečně profinancovány.

Za prvé je to oblast vymáhatelnosti práva, do níž také patří zajištění toho, aby ty složky, které mají tuto oblast na starosti, byly nezávislé a byly kvalifikované. Zde vláda počítá s uvolněním prostředků v řádu 8 mld. Kč na zajištění této priority.

Za druhé je to záležitost profinancování programů Evropské unie tak, aby v příštím roce byla Česká republika z pozice státu schopna profinancovat ty projekty, které budou kvalifikovaně předloženy, a zajistit příslušné procento profinancování.

Za další je to oblast podpory vědy a výzkumu, kde v příštím roce vláda navrhuje zvýšení podpory ze státního rozpočtu o 1,8 mld. Kč na celkových 16,5 mld. Kč.

Dále je to oblast investic do dopravní infrastruktury, kde vláda počítá, že v příštím roce bude proinvestováno v dopravní infrastruktuře na české podmínky rekordních 70 mld. Kč.

Počítáme se zvýšenou podporou aktivní politiky zaměstnanosti, protože chceme preferovat aktivitu před pasivitou a aktivní zapojení se do řešení problematiky nezaměstnanosti od těch, kterých se to týká, před pasivním pobíráním sociální podpory. Zde se navyšuje aktivní politika zaměstnanosti o 30 % ve srovnání s letošním rokem na celkových 5,9 mld. Kč.

Snižujeme daňové zatížení firem o 2 %, tak abychom v konkurenčním daňovém prostředí zlepšili jejich schopnost obstát.

Zvyšuje se podpora oblasti školství, tak aby lidský potenciál byl v České republice maximálním způsobem konkurenceschopný, s tím, že mzdy učitelů, kteří by se měli starat o kvalitní výuku a navazují také na novou školskou legislativu, která ustupuje od tzv. rigidní učební osnovy ve prospěch přece jen poněkud volnější výuky, která by více odpovídala potřebám naší společnosti, se zvýší o 2000 Kč na tarifním platu jednoho učitele. Zvyšují se také celkové výdaje na školství zhruba o 6 mld. Kč, a pokud jde o vysoké školství, vysoké školy, ze státního rozpočtu v příštím roce jsou navýšeny prostředky plynoucí na české vysoké školy o 1,9 mld. Kč, což je navýšení proti letošnímu roku o 10 %.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vláda si je vědoma své odpovědnosti nejen vůči Poslanecké sněmovně, ale snad možná ještě více vůči budoucnosti České republiky, a chci vás ujistit, že s tímto vědomím návrh státního rozpočtu byl také sestavován, a má plnit nejen funkci stabilizující veřejné finance, ale má také plnit, a možná především, funkci rozvojovou, to znamená vytváření podmínek pro to, aby Česká republika v budoucím období byla prosperující, stabilní společností.

Chtěl bych vás tedy v tuto chvíli poprosit, paní poslankyně, páni poslanci, abyste poté, co proběhne rozprava, a samozřejmě poté, co návrh zákona o státním rozpočtu uvede pan ministr financí, návrh zákona o státním rozpočtu schválili a umožnili další rozvoj české společnosti.

Děkuji vám za pozornost. (Potlesk poslanců klubu ČSSD.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu předsedovi vlády České republiky Stanislavu Grossovi, a nyní už bude následovat postup podle § 102 zákona o jednacím řádu.

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr financí Bohuslav Sobotka. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka Děkuji, pane místopředsedo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych z pověření vlády České republiky předstoupil před Poslaneckou sněmovnu a odůvodnil vládní návrh zákona o státním rozpočtu na rok 2005.

Předložený návrh zákona o státním rozpočtu na rok 2005 je druhý rekordní rozpočet, který vychází ze schválené koncepce reformy veřejných rozpočtů, ze schváleného střednědobého výdajového rámce na rok 2005 a ze strategie postupného snižování schodků veřejných rozpočtů. Návrh rozpočtu na rok 2005 je v souladu se splněním kritéria pro deficit na úrovni veřejných rozpočtů, které vyplývá z konvergenčního programu České republiky. Jednoznačně lze tedy konstatovat, že návrh rozpočtu, tak jak byl předložen, splňuje parametry víceleté rozpočtové politiky, která byla vládou definována v létě roku 2003. Znamená to tedy, že vládě se daří dosahovat cíle rozpočtové politiky, které si stanovila v roce 2003, vládě se daří snižovat deficit, a to nejen deficit státního rozpočtu, ale vládě se také daří snižovat deficit veřejných rozpočtů. Překonali jsme období, kdy deficity veřejných rozpočtů nekontrolovatelně rostly, a dostáváme se do období, kdy vláda postupnou, cílevědomou rozpočtovou politikou snižuje deficity veřejných rozpočtů.

Myslím si, že je důležité se u tohoto konstatování pozastavit, protože velmi často ve veřejnosti a v médiích probíhá diskuse na téma, že neustále rostou deficity veřejných rozpočtů, že neustále rostou deficity státního rozpočtu, a ono už to není pravda, protože vládě se podařilo na základě koncepční rozpočtové politiky překonat nejhorší období v hospodaření veřejných rozpočtů České republiky, které lze spojovat s obdobím let 2000 až 2003, a vládě se podařilo snížit deficit veřejných rozpočtů a připravit takový návrh zákona o státním rozpočtu, který zajistí snižování deficitů i v příštím roce.

Je důležité si uvědomit, že návrh, tak jak byl předložen, je součástí rozpočtového výhledu, který vláda definovala do roku 2007. Poprvé v historii rozpočtové politiky České republiky, poprvé od roku 1993 předkládá vláda tříletý rozpočtový plán, který je velmi podrobným rozpočtovým plánem, který obsahuje realistickou predikci příjmů a výdajů veřejných rozpočtů a realistickou predikci příjmů a výdajů státního rozpočtu. I to je důsledkem reformy veřejných rozpočtů, i to je důsledkem změny chování vlády.

Vláda se již nechová jako někdo, kdo myslí jenom rok dopředu. Vláda se chová tak, že předpokládá, že má odpovědnost a má svoji roli ve štafetě a že bude muset dříve nebo později, za rok, za dva, předat ten kolík rozpočtové politiky jiné vládě, a měla by to provádět odpovědně a měla by další vládě poskytnout dostatek relevantních informací o tom, jak se bude vyvíjet rozpočtová politika. V době, kdy minulá vláda nastupovala po minulých parlamentních volbách v roce 2002, neměla k dispozici žádné podrobné rozpočtové prognózy, neměla k dispozici žádnou víceletou predikci příjmů a výdajů veřejných rozpočtů, neměla k dispozici mapu všech finančních rizik, která před Českou republikou stojí.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP