(9.40 hodin)

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru. Usnesení máte jako sněmovní tisk 688/1. Prosím, aby se nyní ujal slova zpravodaj výboru a specialista na diamanty pan poslanec Miloš Melčák.

 

Poslanec Miloš Melčák: Vážený pane předsedo, vážený pane premiére, vážená vládo, vážené kolegyně poslankyně, vážení kolegové poslanci, dovolte mi, abych vás seznámil s usnesením hospodářského výboru k tomuto sněmovnímu tisku.

Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí výkladu náměstka ministra financí České republiky Ing. Jana Málka, zpravodajské zprávě zpravodaje a po obecné a podrobné rozpravě doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit tisk 688 ve znění přijatých pozměňovacích návrhů.

Tyto pozměňovací návrhy jsou v podstatě legislativně technickými úpravami z předložené novely. Máte je obsaženy ve sněmovním tisku 688/1. Proto mi dovolte, abych je v tuto chvíli nečetl.

Hospodářský výbor dále zmocňuje zpravodaje k provedení legislativně technických úprav, které nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona. Pověřil zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny přednesl zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona v hospodářském výboru, a pověřil svého předsedu, aby předložil toto usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny.

Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Také vám děkuji, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu. Písemné přihlášky nejsou. Hlásí se pan poslanec Martínek. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Radko Martínek: Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, kolegové, vážená vládo, chtěl bych avizovat, že podám v podrobné rozpravě pozměňovací návrh k tomuto návrhu zákona, který se tedy přímo netýká zákona o diamantech, ale je to záležitost, která je nezbytně nutná a urgentní a souvisí se zákonem o veřejných zakázkách.

Dovolil bych si zdůvodnit, proč je tento návrh podáván. V oblasti veřejných zakázek existuje 10 směrnic Evropské unie, které musely být transformovány do českého právního řádu nejpozději do data vstupu České republiky do Evropské unie. Ustanovení zadávacích směrnic byla transformována zákonem č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, který by (?) nabyl účinnosti dne 1. května 2004.

Česká republika je jako členský stát Evropské unie povinna transformovat usnesení zadávacích směrnic Evropské unie v plném rozsahu. Udělování koncesí není v současné době v právním řádu České republiky upraveno. Transpozice relevantních ustanovení směrnice Rady č. 93/37/EHS byla plánována v souvislosti s připravovaným zákonem o veřejně soukromých partnerstvích. Tento zákon nebyl doposud přijat.

Evropská komise upozornila, že Česká republika byla povinna transformovat ustanovení o koncesích na stavební práce již k 1. květnu 2004, a proto je nepřípustné vázat transpozici ustanovení týkajícího se udělování koncesí na zákon o veřejně soukromých partnerstvích. Evropská komise sdělila České republice, že pokud nebude přijata novela zákona č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, která upraví koncese na stavební práce, bude vůči České republice zahájena procedura řízení proti České republice pro nesoulad národní úpravy s právem Evropské unie. Předpokládaná novela zákona č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, upraví udělování koncesí na stavební práce v souladu s požadavkem Evropské komise a tím zabrání řízení proti České republice ze strany Evropské komise.

Nyní odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy. Směrnice Rady č. 93/37/EHS obsahuje úpravu pouze nadlimitních koncesí. Navrhovaná právní úprava navíc obsahuje ustanovení týkající se i podlimitních koncesí na stavební práce a také ustanovení rámcově upravující koncese na služby. Podle ustálené judikatury Evropského soudního dvora je i v případě veřejných zakázek a koncesí, které nejsou vysloveně upraveny zadávacími směrnicemi, nutné dodržovat základní povinnosti a zásady vyplývající ze Smlouvy o založení Evropského společenství, zejména zásadu transparentnosti, stejného zacházení a zákazu diskriminace. Z důvodu zajištění těchto zásad a principů navrhovaná novela upravuje též udělování podlimitních koncesí na stavební práce a služby.

Pozměňovací návrh je v souladu s ústavním pořádkem České republiky. Navrhovanou právní úpravou dochází k transpozici relevantních ustanovení směrnice Rady č. 93/37/EHS. Jejím přijetím splní Česká republika své závazky plynoucí z členství v Evropské unii. Mezinárodní smlouvy, kterými je Česká republika vázána podle článku 10 Ústavy České republiky, se na předmět navrhované právní úpravy nevztahují. Navrhovaná právní úprava si nevyžádá žádné další finanční náklady na státní rozpočet ani na ostatní veřejné rozpočty.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane poslanče. Kdo další se hlásí do obecné rozpravy? Prosím, pan poslanec Rozehnal.

 

Poslanec Aleš Rozehnal: Pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, nechtěl bych znovu opakovat svoji řeč z prvého čtení, kde jsem vysvětloval a vršil argumenty, proč tento zákon není v pořádku. Ale chtěl bych pouze zopakovat šest otázek, které jsem vznesl na pana ministra Sobotku, na které mi v prvém čtení neodpověděl. Domnívám se, že bychom odpovědi měli znát, pokud chceme seriózně jakoukoliv zákonnou normu projednávat.

Kolik stálo zřízení a vybavení expertního pracoviště? Kolik má expertní pracoviště k dnešnímu dni zaměstnanců? Jak je to v praxi s registrací muzejních a školních sbírek? Kolik certifikovaných dovozů a vývozů bylo učiněno od počátku platnosti stávajícího zákona? Kolik je registrovaných subjektů v České republice? Kolik surových diamantů se doveze ročně?

Děkuji vám.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: To byl pan poslanec Rozehnal. Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy. Pan ministr bude reagovat.

 

Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka Děkuji, pane předsedo. Chtěl bych říci, že na některé z otázek, které zde nyní zopakoval pan poslanec Rozehnal, jsou odpovědi uvedeny i v důvodové zprávě k zákonu. Myslím si ale, že mohu zopakovat některé informace, které už jsem zde říkal ve svém úvodním vystoupení v rámci prvního čtení.

Skutečně agenda, která je zde řešena, není rozsáhlou agendou. Ale je potřeba, aby Česká republika z hlediska kvality legislativní úpravy této nepříliš rozsáhlé agendy dostála svým mezinárodním závazkům a dostála svým závazkům v rámci Evropské unie.

Otázka: Kolik stálo řízení a vybavení expertního pracoviště? Odpověď: Zřízení a vybavení expertního pracoviště stálo cca 7 milionů korun s tím, že expertní pracoviště bylo zřízeno při stávající laboratoři Generálního ředitelství cel. Jeho vybavení bude tak používáno nejenom pro tuto agendu, pro expertní zkoumání diamantů a jejich imitací, ale bude použito i pro zkoumání jiných materiálů, kterými se celní správa musí zabývat. Právě tím, že se toto expertní pracoviště zřídilo při již existující laboratoři Generálního ředitelství cel, dochází k tomu, že se efektivněji vynaložily finanční prostředky, které bylo nutno vynaložit na zabezpečení tohoto pracoviště.

Kolik má expertní pracoviště k dnešnímu dni zaměstnanců? Odborná činnost expertního pracoviště je zabezpečována dvěma zaměstnanci.

Pokud jde o registraci muzejních a školních sbírek, muzejní a školní sbírky mají povinnost se registrovat stejně jako soukromé sbírky. Tato registrace není zpoplatněna.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP