(9.30 hodin)
(pokračuje Kováčik)
Takže budu ve vztahu k vystoupení předřečníka, předsedy poslaneckého klubu ODS Vlastimila Tlustého, naprosto, ale naprosto věcný.
Někomu se může zdát, že to či ono řešení je, jak pan předseda prohlásil, hloupostí. Někteří z nás se v uplynulých dnech zúčastnili semináře zemědělců, a bylo jich tam, věřte mi, skutečně hodně, ve Žďáru na Sázavou, kteří měli názor, že způsob, jakým se transformace zemědělství podle návrhu 3T spustila, byla hloupostí největší. (Potlesk.) A bohužel ani včera v Senátu nedošlo k nápravě této nebetyčné hlouposti. Ono ani snad nelze, aby taková hloupost byla napravena.
Chtěl bych, pane předsedající, vaším prostřednictvím vzkázat panu předsedovi Tlustému, že hloupostí nebyla ani situace okolo volby prezidenta. (Potlesk.) A tam mě jako zemědělci napadá takové přirovnání: Vepřové, ještě než se stane vepřovým, mnoha lidem nevoní, ale na talíři už to nikomu nevadí. A tak naše hlasy druhdy voněly (potlesk), a dnes jsou jaksi zpochybňovány. Ale věřte, přátelé, i my jsme byli zvoleni ve svobodných a demokratických volbách a takto svobodně a demokraticky se chováme a hlasujeme ne podle toho, kdo ten návrh předkládá, ale hlasujeme podle toho, jaký ten návrh má obsah a zdali má pro občany České republiky alespoň nějaký pozitivní smysl.
Děkuji vám za bedlivou pozornost, se kterou jste mě vyslechli.(Potlesk).
Místopředseda PSP Ivan Langer: Ještě předseda poslaneckého klubu US-DEU pan poslanec Ostrý.
Poslanec Vlastimil Ostrý: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych sdělil vyjádření klubu US-DEU k hlasování o pozměňujícím návrhu a o návrhu jako celku.
Klub Unie svobody se nezúčastnil hlasování o pozměňovací návrhu poslance Krákory a nezúčastnil se hlasování ani o celku celého zákona, a to z těchto důvodů: Takto závažná problematika převodu či nepřevodu zdravotních zařízení na obchodní společnosti se nemá řešit pozměňujícím návrhem k úplně jinému návrhu zákona. Za druhé, US-DEU očekává od ministryně zdravotnictví, že předloží k debatě v nejbližší době ucelenou koncepci zdravotnictví, ve které bude tato problematika systémově řešena. Proto jsme nehlasovali a nezúčastnili se hlasování.
Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Technické sdělení ministra financí, kolik to bude všechno stát.
Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka Děkuji, pane místopředsedo. Já skutečně chci všechny uklidnit, nebudu pronášet žádný projev, pouze bych se chtěl vyjádřit pro stenozáznam: Já jsem hlasoval pro tento návrh, a jak jsem zjistil poté při kontrole sjetiny, tak tam mám uvedeno N. Čili chtěl bych pro stenozáznam konstatovat, že jsem hlasoval pro návrh, ale nezpochybňuji hlasování. Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: To jste nás mnohé zklamal, pane ministře.
V tuto chvíli mi dovolte, abych považoval bod 51 za historii, a přikročíme k projednávání bodu 65, kterým je
65.
Vládní návrh zákona o povinném značení lihu a o změně zákona č. 586/1992 Sb.,
o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 637/ - třetí čtení
Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal pan ministr Sobotka a zpravodaj hospodářského výboru pan kolega Martin Říman. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 637/3.
Otvírám rozpravu a dávám slovo panu kolegovi Miloslavu Kučerovi.
Poslanec Miloslav Kučera: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, je mi hodně smutno z toho, jak se tato vláda chová neupřímně k našemu venkovu. Je mi hodně smutno z toho, jak sice píše velkolepé národní programy o našem zemědělství, o podpoře malého a středního podnikání, o trvale udržitelném rozvoji našeho venkova, ale jak ve skutečnosti tento prostor devastuje a ničí.
Zákon o značení lihu otevřel také zákon o daních z příjmů. Kolega Michal Doktor do něho načetl malý pozměňovací návrh. Ten návrh je malý pouze ve svém charakteru a vztahu k legalitě účetnictví. Říká asi tolik: Ten, kdo vede jednoduchou daňovu evidenci, musí tam zakládat pouze řádné doklady a tyto doklady musí označit číselnou řadou. V účetnické praxi se tedy vůbec nic nezmění, vůbec nic. Ve skutečnosti, ve faktické skutečnosti, hlavně co se týká našich malých, nejmenších zemědělců, je to ale změna významově veliká. Samostatně hospodařící rolníci totiž nebudou vystaveni tlaku, že budou muset vrátit dotace ze strukturálních fondů, a to ještě s patřičným penále, při realizaci této vratky. Protože dnes právě postojem Ministerstva financí jsou této hrozbě vystaveni. Ministerstvo financí opakovaně upozorňuje na to, že ten, kdo nebude vést podvojné účetnictví od 1. 1. 2005, nebude moci žádat o dotace, anebo pokud je dostane, je bude muset patrně vrátit i s penále.
Musím se zde zastavit u situace, jak je to v Evropské unii. Myslím si, že řada z vás po farmách evropských států jezdila, včetně ministra Palase, včetně předsedy zemědělského výboru pan Skopala a řady dalších - a já vám zde ocituji ze stanoviska Parlamentního institutu, kterému jsem zadal, jak je to se systémem účetnictví členských zemí EU, v klasické patnáctce, a zde vám ocituji pouze jeden odstavec, abych zde nezdržoval, jak je to s účetnictvím v malých farmách zemědělských podniků.
V členských státech EU 15 zemědělské malé podniky a minipodniky, ale i ostatní podnikatelské subjekty vždy vedou účetnictví, chápáno jako podvojné, ale ve zjednodušeném rozsahu. Zjednodušený rozsah vedení účetnictví umožňuje účtování pouze v jedné účetní knize. Je umožněno účtování v deníku s účtováním v hlavní knize, a to bez povinnosti vést knihu analytických účtů a knihu podrozvahových účtů. Zjednodušení se týká i účtového rozvrhu, který je možno omezit až na úroveň účtových skupin, tj. na minimální úroveň nutnou pro účtování. Malé podniky a minipodniky mají možnost sestavování účetních výkazů, tedy rozvaha a výsledovka, jedenkrát za rok.
***