(9.40 hodin)
(pokračuje Kučera)

Tento zjednodušený rozsah účetnictví umožňuje účtovat i bez použití počítače, tzn. ručně například formou takzvaného amerického deníku. To však nevylučuje, aby v případě potřeby tyto účetní jednotky vedly účetnictví v plném rozsahu. Z dostupných materiálů vyplývá, že malé zemědělské farmy vedou účetnictví převážně na počítačích při použití obecně uznávaného softwaru pro zemědělství.

Dámy a pánové, je to jenom výňatek, ale doslova ocitovaný ze stanoviska Parlamentního institutu, který na moji žádost provedl šetření ve směrnicích a účtování ve státech EU 15.

To, že se ministr financí snaží donutit všechny zemědělce, aby vedli podvojné účetnictví, je krok naprosto nesystematický, co se týče vedení účetnictví podniků a firem v naší zemi. Schizofrenie tohoto stavu je dána tím, že Ministerstvo financí podporuje rozšíření vedení účetnictví ve zjednodušeném rozsahu, tzn. v daňové evidenci, ze šesti milionů obratu ročně na patnáct milionů obratu ročně. To znamená, že Ministerstvo financí nechce zlikvidovat vedení jednoduché daňové evidence. Naopak drobným firmám umožňuje pokračovat i ve větším rozsahu, ale schizofrenie postoje k zemědělcům je hrozivá v tom, že zde trvá na tom, že všichni zemědělci povedou účetnictví v systému podvojného účetnictví. Tedy alespoň všichni, kdo chtějí požádat o dotace.

A jak jistě znáte situaci v zemědělství - škoda, že zde není zrovna pan Kováčik, který se tím také tolik zabýval - prakticky zemědělec bez dotací dneska přežít nemůže. Proto říkám, že Ministerstvo financí se snaží donutit všechny zemědělce, aby vedli podvojné účetnictví.

Co ty dotace prakticky znamenají? Znamenají setrvání existence těch drobných zemědělců, kteří jsou na hraně ekonomické stability. Znamená to dnes setrvání na stávající zaměstnanosti na našem venkově. Ale není to jenom o zemědělství, ba právě naopak. Tyto dotace ze strukturálních fondů jsou směřovány tak, aby drobní zemědělci mohli diverzifikovat k jiným výrobním a existenčním činnostem, ať už je to ve službách o ubytování, s turistikou spojeným, se stravováním, se službami ve sportovních činnostech a další. To znamená, že tyto strukturální podpory a dotace jsou především o zaměstnanosti na našem venkově, co se týče budoucnosti.

Evropská unie si mnoha programy chrání každé zaměstnanecké místo na svém venkově. Chápe to, že zaměstnanost na venkově je prakticky neobnovitelná, nebo velice těžko a draze obnovitelná. Zhruba tak jako u nás je i v klasických zemích Evropské unie dopravní obslužnost za prací k městům prakticky neřešitelným problémem. S tím samozřejmě lze svázat i další kvalitativní podmínky života jako setrvání škol na venkově apod. Tím, že Ministerstvo financí dál setrvává na povinnosti vést podvojné účetnictví pro všechny zemědělce, docílí pouze toho, že ti malí, nejmenší zemědělci pravděpodobně opustí tento zaměstnanecký trh.

Já se ptám, proč k tomu ministr financí a vláda přistupuje. Je to snad opravdu zájem vlády zničit nebo zlikvidovat ty nejmenší zemědělce na našem venkově? Nebo je to jenom důsledek neschopnosti ministerských úředníků přeložit si správně směrnice Evropské unie? Anebo je to jenom prostý strach úředníků Ministerstva financí, že když nenaplní směrnici Evropské unie aspoň na 120 %, že budou ohroženi oni na svém místě? Že se jich někdo bude ptát, jestli to tak skutečně má být? Anebo že na ně bude vyvíjen tlak, jestli se skutečně rozhodli správně? To by byly hodně tristní důvody.

Musím zde zopakovat, o co jde Evropské unii. V klasických státech Evropské unie jde především o to, aby si udrželi stávající zaměstnanost na svém venkově. A jde jim ve směrnicích o to, aby pokud dají ze strukturálních fondů na tuto zaměstnanost peníze, aby příjemce těch dotací je řádně vykázal v relevantních účetních dokladech. Co ale udělalo naše Ministerstvo financí? se ptám. Místo čtyř směrnic, které toto ošetřují, si pravděpodobně přeložilo jenom úvod té jedné. Hrozí vratkami a penále našim zemědělcům. Jestli jich zkrachuje deset, sto nebo několik tisíc, těžko odhadnout.

Pravděpodobně všichni jste se vraceli již někdy po silnici do naší republiky ať už z Rakouska nebo z Německa. Rozdíl mezi naším zemědělstvím a například rakouským není v kvalitě obdělávaných polí, ale je především v kvalitě obdělávaných mezí a neplodných ploch. Tam je ten rozdíl skutečně dramatický. A rozdíl mezi chováním naší vlády a například rakouské vlády je také dramatický. Rakouská vláda a její úředníci bojují za to, aby ochránili své občany a své podnikatele. Naše vláda a její úředníci v tomto případě jasně bojují pouze za své židle a bojí se, aby nebyly tyto jejich osobní zájmy ohroženy. Vůbec nebojují za zájmy naší podnikatelské sféry našeho venkova.

Dámy a pánové, prosím, přijměte náš rozsahem i účetnictvím malý pozměňovací návrh pod písmenem E, který říká, že každý, kdo vede daňovou evidenci, musí používat jen řádné účetní doklady a musí je evidovat v číselné řadě. Praxe daňové evidence se nezmění, ale bezezbytku tím naplníte požadavky komisařů Evropské unie, co se týče používání strukturálních fondů na našem venkově. Ochráníte tím naše nejmenší zemědělce a dáte jim čas na diverzifikaci k jiným činnostem.

Pokud tak neučiníte, nedá se nic dělat, pár jich zanikne. Jestli to budou desítky, stovky nebo tisíce, těžko dneska odhadovat. Českého zemědělství a potravinářství se to opravdu vůbec nedotkne. Pole budou dál obdělána někým jiným a na potravinovém trhu se to neobjeví. Dotkne se to jen a pouze zaměstnanosti a kvality života na našem venkově. Pokud tak neučiníte a nepodpoříte tento návrh, tak svoji dluhovou sekyru v tomto státě zaseknete tam, kde to neumíte ani vy, ani nikdo jiný řešit. Zvažte, prosím, moje slova.

Děkuji za pozornost. (Potlesk zprava.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: O slovo požádal pan ministr financí. Prosím.

 

Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka Děkuji, pane místopředsedo. Vážené poslankyně, vážení poslanci, musím říci, že jsme poměrně dlouho diskutovali nad tím návrhem pana poslance Doktora, který se týká určitého zpřesnění podmínek pro vedení zjednodušené daňové evidence. Chtěl bych říci, že podle mého přesvědčení i přijetí tohoto návrhu nevyřeší ten problém, který máme z hlediska nutnosti vykazovat pro potřeby čerpání evropských prostředků ty údaje, které po nás Evropská unie u zemědělců požaduje. Bohužel domnívám se, že toto řešení nezaručuje to, aby zemědělci mohli zůstat u zjednodušené evidence a nemuseli přecházet na podvojné účetnictví.

Z tohoto důvodu já k tomuto návrhu dám negativní stanovisko, i když se domnívám, že on je veden dobrým úmyslem. Je to krok určitým směrem, ale podle mého názoru bohužel neúčinný.

Za účinnější pokládám návrh, který budeme za malou chvíli projednávat v rámci novely zákona o daních z příjmů, který předložil pan poslanec Papež a který řeší otázku zdanění zásob u zemědělských podnikatelů. K tomuto návrhu jsem připraven dát jako předkladatel kladné stanovisko. Myslím si, že toto je konkrétní návrh, který pomůže vyřešit praktickou situaci všech zemědělců, kteří přecházejí na podvojné účetnictví a mají v tuto chvíli obavu, že jim dodatečně budou dodaněny zásoby, které vytvořili svojí vlastní činností, například zemědělské nebo hospodářské zvířectvo apod.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP